شمانیوز
شما نیوز

با این روش جدید حافظه تان را بهبود ببخشید

دانشمندان در تحقیقات اخیر خود به روشی جدید برای بهبود حافظه افراد دست یافته‌اند.

با این روش جدید حافظه تان را بهبود ببخشید

در مطالعه جدیدی که محققان دانشگاه نورث وسترن آمریکا با استفاده از تحریک مغناطیسی ترانس جمجمه (TMS) در شبکه مغز که مسئول حافظه است انجام داده اند، کار بر روی بهبود حافظه مرتبط با حوادث پیچیده و واقعی مشابه آن حوادث موفقیت آمیز بوده است.

محققان از شرکت کنندگان خواستند که فیلم‌هایی را از فعالیت‌های واقعی مشاهده کنند تا نحوه عملکرد حافظه آن‌ها در طول کار‌های روزانه اندازه گیری شود. نتایج نشان داد که اندازه گیری و دستکاری انواع حافظه واقع گرا امکان پذیر است.

ملیسا هیبشر استاد دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن، محقق ارشد و نویسنده این مطالعه می‌گوید: ما باید روزانه حوادث پیچیده‌ای را که شامل عناصر مختلفی مانند مکان ها، افراد و چیز‌های مختلف است، به خاطر بسپاریم.

او افزود: ما توانستیم با استفاده از تحریک مغز، پتانسیل بهبود حافظه برای وقایع پیچیده و واقع گرایانه را به روشی ایمن و غیرتهاجمی نشان دهیم. این مطالعه بر روی بزرگسالان جوان و سالم در یک محیط آزمایشگاهی کنترل شده انجام شد.

هیبشر ادامه داد: از همین روش می‌توان برای بهبود حافظه در افراد مبتلا به اختلالات حافظه ناشی از آسیب مغزی یا اختلالات عصبی نیز استفاده کرد.

حافظه

نویسندگان این مطالعه از فناوری TMS جهت تغییر فعالیت مغز و حافظه برای وقایع زندگی واقعی استفاده کردند و بلافاصله پس از تحریک، افراد در هنگام اسکن مغز خود با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI)، وظیفه یادآوری را انجام دادند.

دانشمندان اثر تحریکات خارجی را از طریق مقایسه حافظه و فعالیت مغز پس از تحریک شبکه حافظه با همان اقدامات پس از تحریک آن ناحیه از مغز که با شبکه حافظه مرتبط نیست، مقایسه کردند.

طی تست حافظه افراد، مجموعه بزرگی از کلیپ‌ها را مشاهده کردند که بعدا آن‌ها را به خاطر آوردند و به سؤالات درست / غلط در مورد محتوای فیلم‌ها پاسخ دادند.

محققان دریافتند که فعال کردن شبکه حافظه، تعداد سؤالاتی را که شرکت کنندگان به درستی به آن پاسخ دادند افزایش داده و همچنین باعث بهبود مرور فیلم‌ها در مناطق مغزی مرتبط با پردازش بصری شده است.

در این مطالعه به جای نشان دادن تصاویر یا لیست کلمات به شرکت کنندگان در مطالعه که روش معمول در آزمایش‌های تجزیه و تحلیلی است، فیلم‌های مربوط به فعالیت‌های روزمره مانند جمع کردن لباس‌ها یا بیرون بردن آشغال‌ به آن‌ها نشان داده شد.

هیبشر گفت: در این مطالعه از فیلم‌هایی استفاده شد که نحوه کار حافظه را به صورت روزانه از نزدیک رصد می‌کنند.

مغز

او توضیح داد: پس از تحریک، شرکت کنندگان در مطالعه با دقت بیشتری به سؤالات مربوط به محتوای فیلم‌ها مانند تعیین رنگ پیراهنی که بازیگر پوشیده است یا وجود درخت در پس زمینه پاسخ دادند.

علاوه بر این، مطالعه نشان داد که تحریک مغز منجر به بازیابی خاطرات با کیفیت بالاتر در مغز می‌شود.

در همین رابطه، هیبشر گفت: بازگشت وضعیت حافظه به حالت طبیعی زمانی است که مغز یک رویداد اصلی را بازیابی کند و پس از تحریک، فعالیت مغز فرد هنگام تماشای یک فیلم، به فعالیت آن هنگام یادآوری همان فیلم نزدیک تر باشد.

او ادامه داد: این دلیلی است که باعث می‌شود گاهی اوقات یادآوری، به سفر ذهنی در طول زمان شباهت داشته باشد و یافته‌های ما نشان می‌دهد که این تحریک، سفر ذهنی در طول زمان را در مغز تقویت کرده و دقت حافظه را بهبود می‌بخشد.

محققان بر این باورند که این نتایج این مطالعه بر ایجاد روش‌های ایمن و مؤثر برای بهبود حافظه در دنیای واقعی تاثیرگذار خواهد بود.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied