شمانیوز
شما نیوز

از فواید و مضرات قهوه چه می دانید؟

یک متخصص تغذیه درباره باید‌ها و نباید‌های مصرف قهوه در افراد مختلف توضیحاتی را ارائه کرد.

از فواید و مضرات قهوه چه می دانید؟

شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی گفت: قهوه یکی از نوشیدنی‌های پر طرفدار محسوب می‌شود. از جمله فواید قهوه می‌توان به حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم و فسفر در آن اشاره کرد بنابراین می‌توان به عنوان یک ماده مفید آن را نوشید. همچنین ماده‌ای به نام کافئین به عنوان محرک مغز و سیستم عصبی در قهوه می‌تواند انرژی و هشیاری را برای مدتی در بدن بالا ببرد.

او در ادامه افزود: بسیاری از مکمل‌های ورزشی از کافئین به عنوان جزئی از قهوه استفاده می‌کنند که باعث افزایش انرژی و متابولیسم بدن می‌شود. همچنین افرادی که اضافه وزن دارند با مصرف قهوه البته به حد اعتدال می‌توانند متابولیسم بدن خود را افزایش دهند تا سوخت ساز بدن بیشتر شود. کافئین همچنین می‌تواند باعث ترشح صفرا شود و  به دفع مواد زائد بدن و رفع یبوست کمک کند. قهوه همچنین می‌تواند برای افرادی که مشکل کبدی و دیابت نوع ۲ دارند موثر باشد.

این مشاور تغذیه درباره مضرات مربوط به قهوه مطرح کرد: اضطراب و بیقراری به خصوص در افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب و روان هستند از جمله عوارض نوشیدن قهوه محسوب می‌شود؛ چرا که هورمون‌های استرس را بیشتر ترشح می‌کند. همچنین مصرف بیش از حد قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود، بنابراین کسانی که به فشار خون مبتلا هستند از مصرف قهوه پرهیز کنند. همچنین توصیه می‌شود افراد دارای تپش قلب هم از مصرف قهوه صرف‌نظر کنند.

اولیایی گفت: در واقع مصرف قهوه باعث کم آبی بدن می‌شود. نوشیدن مقدار زیاد قهوه در طول روز می‌تواند دفع آب بدن را افزایش دهد. برخی افراد هم تصور می‌کنند مصرف قهوه، چای و نسکافه می‌تواند جایگزین خوبی برای آب باشد در صورتی که مصرف این نوشیدنی‌ها باعث کم آبی بدن می‌شود بنابراین رعایت تعادل در مصرف این نوشیدنی‌ها بسیار حائز اهمیت است. همچنین مصرف افراطی قهوه باعث دفع مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم از بدن خواهد شد که در نتیجه پوکی استخوان و افزایش فشار خون را در پی خواهد داشت.

او در ادامه افزود: قهوه حاوی برخی فلزات سنگین مانند کادمیوم است که زیاده روی در مصرف این نوشیدنی باعث بروز مشکلاتی مانند بیخوابی و بیقراری خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود از ساعت ۴ یا ۵ بعدازظهر به بعد نوشیدنی‌های حاوی قهوه یا کافئین دار را استفاده نکنید. همچنین افرادی که سابقه بیماری نقرس دارند بهتر است که کافئین قهوه را به صورت خیلی محدود استفاده کنند.

اولیایی در پایان تصریح کرد: افرادی که دچار بی اختیاری ادرار هستند از مصرف قهوه پرهیز کنند؛ چرا که می‌تواند وضعیت آن‌ها را بدتر کند. افرادی که مشکل معده و گوارشی دارند نسبت به مصرف این نوشیدنی دقت داشته باشند. در مجموع مصرف یک‌فنجان قهوه در طول روز می‌تواند به بهبود حال افراد کمک کند و باید دانست که بهترین ساعت مصرف آن ۱۰ تا ۱۲ ظهر است.

 

 

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied