شمانیوز
شما نیوز

بیماری لاعلاجی که از لوازم آرایشی می آید

محققان دانشگاه گرانادا مطابق تحقیقات خود نسبت به بروز بیماری لاعلاجی که بر اثر استفاده از لوازم آرایشی بروز می‌‌کند، هشدار داده اند.

بیماری لاعلاجی که از لوازم آرایشی می آید

محققان دانشگاه گرانادا تایید می‌کنند که برهم زننده‌های غدد درون ریز (مواد شیمیایی که ممکن است عمل هورمون‌ها را تقلید یا مسدود کنند) در برخی از محصولات آرایشی وجود دارد.

استفاده از برخی از محصولات آرایشی و زیبایی (مانند ماسک صورت، رژ لب، کرم صورت، لاک ناخن، رنگ مو، کرم و غیره) می‌تواند به علت افزایش احتمال بروز آندومتریوز، خطرناک باشد، زیرا به دلیل وجود برخی از مواد شیمیایی، مانع عملکرد هورمون‌ها (معروف به اختلالات غدد درون ریز) می‌شوند.

این یکی از نتیجه گیری‌های مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه گرانادا (UGR) و بیمارستان آموزشی San Cecilio de Granada است که در مجله تحقیقات زیست محیطی منتشر شده است. این کار بخشی از یک پروژه تحقیقاتی گسترده‌تر به نام EndEA است.

آندومتریوز یک بیماری زنانه بسیار شایع است؛ تخمین زده می‌شود که از هر ۱۰ زن در سن باروری یک نفر ممکن است به آن مبتلا باشد. این ویژگی با رشد غیر طبیعی بافت آندومتر (که به طور معمول درون رحم را می‌پوشاند) مشخص می‌شود. این بافت به مناطق مختلف شکم و لگن گسترش یافته و باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم از جمله درد شدید مزمن در ناحیه لگن، مشکلات روده‌ای و ناباروری می‌شود و به طور قابل توجهی کیفیت زندگی زنان را کاهش می‌دهد.

تشخیص این بیماری نیز دشوار است (برای تایید قطعی آن نیاز به مداخله جراحی است) و می‌تواند باعث تاخیر قابل توجهی در تشخیص شود که به طور متوسط از زمان شروع علائم ۱۰ سال تخمین زده می‌شود؛ علاوه بر این عدم وجود درمان قطعی برای درمان آندومتریوز آن را به یک بیماری مزمن تبدیل می‌کند که می‌تواند زندگی روزمره را با چالش مواجه کند.

نقش هورمون‌ها

به گفته محققان مسئول این پروژه اگرچه دلایل دقیق ظهور آن مشخص نیست، اما عوامل مختلفی از جمله دلایل ژنتیکی، اپی ژنتیکی و محیطی مشکوک به دخالت هستند؛ به نظر می‌رسد هورمون‌ها نقشی اساسی دارند؛ از این رو وجود مواد شیمیایی معروف به اختلالات غدد درون ریز در بسیاری از محصولات روزمره مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این مواد قادر به تقلید یا جلوگیری از عملکرد طبیعی هورمون‌ها هستند و بنابراین می‌توانند در افزایش تعداد زنان مبتلا به آندومتریوز در سال‌های اخیر نقش داشته باشند، همانطور که برای سایر آسیب شناسی‌ها مانند سرطان پستان، چاقی یا دیابت نیز نشان داده شده است.

این برهم زننده‌های غدد درون ریز شامل پارابن‌ها و بنزوفنون‌ها هستند که هر دو به طور گسترده‌ای در صنعت محصولات آرایشی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخشی از اصطلاحا «اکسپوزوم» هستند. این اصطلاح نسبتا جدید تمام فاکتور‌های محیطی غیر ژنتیکی را که انسان از بدو تولد به بعد در معرض آن قرار دارد و خطر بیماری را در بر می‌گیرد شامل می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد، محققان اکنون در حال بررسی نقشی هستند که ممکن است مختل کننده‌های غدد درون ریز در ایجاد آندومتریوز داشته باشند. کار آن‌ها بخشی از پروژه تحقیقاتی EndEA است که توسط موسسه بهداشت کارلوس III (مربوط به وزارت علوم و نوآوری اسپانیا) و کرسی تحقیقات انترو آنتونیو چامورو-الخاندرو تامین مالی شده است.

به عنوان بخشی از تحقیقات خود، دانشمندان میزان داخلی پارابن و بنزوفنون را در میان ۱۲۴ زن (با و بدون آندومتریوز) از بیمارستان‌های دولتی گرانادا تعیین کردند. آن‌ها همچنین اطلاعات مفصلی در مورد استفاده هر زن از محصولات آرایشی و زیبایی را جمع آوری کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد که ارتباط روشنی بین استفاده بیشتر از انواع مختلف لوازم آرایشی (ماسک صورت، رژ لب، کرم صورت، محصولات مراقبت از پا، رنگ مو، کرم، لاک و غیره) و سطح داخلی بالاتر پارابن‌ها و بنزوفنون‌ها وجود دارد؛ همچنین مشخص شد سطح داخلی برخی از این اخلال کننده‌های غدد درون ریز مربوط به خطر آندومتریوز است.

با توجه به توصیه محققان و تشخیص دشوار آن و این واقعیت که هنوز هیچ درمانی وجود ندارد که به طور قطعی آندومتریوز را درمان کند، ایجاد اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش قرار گرفتن در معرض این ترکیبات با استفاده از محصولات فاقد مخرب غدد درون ریز یا استفاده کمتر از آن‌ها مهم است.

این نتایج بر اساس یافته‌های قبلی منتشر شده در مطالعه اخیر دیگری توسط همین محققان است که نشان می‌دهد یک اختلال غدد درون ریز خاص (بیس فنول A) نیز می‌تواند در توسعه این بیماری نقش داشته باشد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied