شمانیوز
شما نیوز

سالم ترین میوه ها و سبزیجات را بشناسید

میوه ها و سبزیجات معمولاً کالری کم و مواد مغذی زیادی دارند بنابراین منبع غذایی خوبی برای تقویت بدن به شمار می روند.

 سالم ترین میوه ها و سبزیجات را بشناسید

در ادامه می خواهیم ببینیم چه چیزی میوه ها و سبزیجات را بسیار سالم می کند و سالم ترین میوه ها و سبزیجاتی که باید در رژیم غذایی خود قرار دهیم کدام هستند.

1- بلوبری

بلوبری مملوء از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها سلول ها را از تنش اکسیداتیو حفظ می کنند، فرآیندی که در آن مقادیر بیش از اندازه ای رادیکال آزاد در بدن انباشته می شود و به سلول ها آسیب وارد می کند. رادیکال های آزاد از فرآیندهای طبیعی بدن مثل سوخت و ساز مواد غذایی یا از منابع خارجی مثل آلودگی یا نور خورشید به وجود می آیند.

تحقیقی در سال 2019 نشان داد بلوبری در مقایسه با تمشک و توت فرنگی بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارد.

2- موز

موز منبع خوب فیبر و پتاسیم است. فیبر به رفع یبوست کمک می کند و می تواند به مدیریت وزن کمک کند. پتاسیم یک ماده ی معدنی است که برای انقباض ماهیچه ها – مانند قلب – ضروری است.

یک عدد موز متوسط حاوی نزدیک به 420 میلی گرم پتاسیم است که کمی بیشتر از دیگر میوه ها مانند بلوبری است که میزان پتاسیم آن به 60 میلی گرم در هر نیم پیمانه می رسد.

3- آووکادو

آوودکادو مملوء از چربی های سالمی همچون اسیدهای چرب امگا-3 است که سلامت قلب را بهبود می بخشند.

مصرف چربی های سالم اهمیت زیادی دارد چون برخی ویتامین ها مانند ویتامین های A ، D ، E و K محلول در چربی هستند، یعنی بدن ما برای جذب و به کارگیری آن ها به چربی نیاز دارد.

4- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از مقادیر زیادی فیتوکمیکالی به نامی لیکوپین برخوردار است که خواص ضد اکسایشی زیادی دارد و به همین دلیل احتمالاً از ما در برابر خطر بروز سرطان و بیماری ها محافظت می کند.

بیشتر سبزیجات هنگام پخته شدن مواد مغذی خود را از دست می دهند. با این حال، پخت گوجه فرنگی باعث افزایش لیکوپین موجود در آن می شود.

5- مرکبات

مرکبات مانند لیموترش و گریپ فروت حاوی مقادیر زیادی ویتامین C ، فلاونوئید و فیبر هستند.

این میوه ها به خصوص مملوء از ویتامین C هستند که خواص ضد اکسایشی دارد و به توانایی اش در حفظ کارکرد دستگاه ایمنی بدن مشهور است.

6- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین مملوء hc بتاکاروتن، نوعی ویتامین A است. ویتامین A برای سلامت چشم ها ضروری است چون جلوی خشکی چشم را می گیرد و دید ما در شب را حفظ می کند.

سیب زمینی شیرین همچنین حاوی ویتامین های B5 و B6 است. ویتامین B5 چربی ها را تجزیه می کند و ویتامین B6 به سوخت و ساز، رشد مغز در دوران بارداری و جنینی و عملکرد دستگاه ایمنی بدن کمک می کند.

7- کلم کیل

کلم کیل یکی از مغذی ترین سبزیجات است. این سبزی حاوی ویتامین های K ، A و C است که همگی برای سلامت کلی شما از جمله قلب، خون، چشم ها، دستگاه ایمنی و پوست مفید هستند. کلم کیل حاوی مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم، مس و منگنز هم هست.

8- اسفناج

اسفناج یکی از منابع خوب پتاسیم و منیزیم به شمار می رود که مواد معدنی مهمی برای حفظ تعادل الکترولیتی بدن و تنظیم فشار خون هستند. این سبزی سرشار از ویتامین های A ، K و فولات هم هست، نوعی ویتامین B که به رشد و تکثیر طبیعی سلول ها کمک می کند.

9- هویج

هویج مملوء از ویتامین A است، به همین دلیل به توانایی اش در تقویت چشم ها مشهور است. این سبزی یکی از منابع خوب فیبر و آنتی اکسیدان هم به شمار می رود.

10- سیر

سیر علاوه بر اینکه طعم بهتر و کالری بیشتری به غذا می دهد، مملوء از فیتونوترینت ها است.

یکی از فیتونوترینت های موجود در سیر که آلیسین نام دارد خواص ضد اکسایشی و ضد باکتریایی دارد.

 

منبع : نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied