شمانیوز
شما نیوز

بیشترین خطر پیک چهارم کرونا برای این افراد است

یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: در خیز چهارم بیماری کرونا، بیشترین خطر متوجه بیمارانی است که علائم تنفسی دارند.

بیشترین خطر پیک چهارم کرونا برای این افراد است

 دکتر حسن شفیعی متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه تعداد زیادی از مبتلایان کرونا در حال حاضر با علائم گوارشی ازجمله درد شکم، اسهال، حالت تهوع و تب خفیف به پزشک مراجعه ‌می‌کنند، افزود: در طیف زیادی از مبتلایان این علائم به‌تنهایی بروز کرده و در دسته دیگر ممکن است همراه با علائم تنفسی شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه و... باشد.

وی عنوان کرد: در بیمارانی که علائم تنفسی دارند، علائم عمومی شامل سردرد، چشم‌درد، به‌ویژه درد کمر؛ درد گردن و ساق پا هم دیده می‌شود و در بیمارانی که تنها دچار علائم گوارشی می‌شوند، به‌طور معمول شدت بیماری کمتر است و خوشبختانه این علائم با عوارض گوارشی همراه نیست. بیشترین خطر متوجه بیمارانی است که دچار علائم تنفسی می‌شوند و این امکان هست که با وجود این علائم، افراد دچار عوارضی از جمله تغییرات عروقی، نارسایی تنفسی، سکته قلبی، سکته مغزی و درگیری عضله قلب شوند.

شفیعی اظهار کرد: آنچه در نوع جهش‌یافته کرونا مهم است، سرعت‌ بالای وخامت حال بیماران است، به‌ طوری‌ که افراد ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت دچار علائم شدید بیماری می‌شوند. در نوع جهش‌یافته انگلیسی؛ برگشت حس چشایی و بویایی طی چند روز ولی در جهش چینی طی سه روز تا سه هفته اتفاق می‌افتد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در کرونای معمولی به‌طور معمول افراد در هفته دوم بیماری دچار علائم شدید می‌شدند، اما در نوع کرونای انگلیسی این وخیم شدن حال بیماران تنها ظرف یک تا دو روز اتفاق می‌افتد، بنابراین افرادی که ظرف مدت کوتاهی بدحال شدند باید به ابتلا به کرونا انگلیسی مشکوک شوند.

وی بیان کرد: وضعیت شیوع کرونا به شدت بحرانی است. به‌طوری‌که در طول کمتر از یک ماه تقریباً تمام استان‌های کشور قرمز اعلام‌ شده‌اند. درحالی‌که در موج‌های قبلی قرمز شدن مناطق کشور تدریجی‌تر اتفاق افتاد. در حال حاضر با پر شدن سریع تخت‌های بیمارستانی، احتمال اینکه بخشی از بیماران نسبتاً بدحال تحت نظر تیم‌های مراقبت در منزل یا مراکز بهداشتی درمانی مدیریت بشوند؛ بسیار است.

این متخصص بیماری‌های عفونی از مردم خواست با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش بیمارستان‌ها در حال تکمیل شدن است، هیچ راهی جز رعایت پروتکل بهداشتی کرونا وجود ندارد، لطفاً در خانه بمانید و جز در موارد اضطراری از خانه خارج نشوید، در خارج از منزل حتماً از ماسک استفاده کنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

 

منبع : ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied