شمانیوز
شما نیوز

بیماری مرگباری که با این نوشیدنی داغ می آید

متخصصان نسبت به خطرات ناشی از نوشیدن چایی که دمای آن ۶۵ درجه سانتیگراد و بیشتر است، هشدار دادند.

بیماری مرگباری که با این نوشیدنی داغ می آید

نتایج پایش وضعیت سلامتی ۵۰۰ هزار نفر طی چند سال نشان می‌دهد که نوشیدن چای داغ با دمای بیش از ۶۵ درجه سانتیگراد خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهد.

پروفسور ویداد جرال متخصص گوارش، در این خصوص تاکید می‌کند که مرگ و میر ناشی از سرطان در رتبه ششم جهان قرار دارد. این یک بیماری خطرناک است که دلایل ژنتیکی دارد، اما عوامل خارجی نیز در بروز آن دخیل است.

این متخصص می‌گوید: طبق مطالعات اخیر در شرق ترکیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان، خطر سرطان مری هنگام مصرف چای داغ و سایر نوشیدنی‌های بیش از حد گرم افزایش می‌یابد.

او اضافه می‌کند: در صورت سیگار کشیدن هم این خطر بیشتر شده و اگر فرد سیگاری مقدار زیادی چای گرم بنوشد، خطر ابتلا به سرطان مری دو برابر می‌شود.

این استاد بیماری‌های گوارشی توصیه می‌کند که از نوشیدن چای داغ تا حدی که نشود فنجان را از داغی نگهداشت، خودداری کرده، چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را بنوشید. توجه داشته باشید که نوشیدن ۳ الی ۴ فنجان چای در روز کافی است.

ویداد جرال همچنین در مورد مصرف آب بسیار سرد (یخ زده) نیز هشدار می‌دهد؛ زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد زخم در مری شود که بعداً به سرطان تبدیل می‌شود.

این متخصص اظهار کرد که مشکل در بلعیدن مهمترین علامت سرطان مری است، بنابراین در هنگام احساس این مشکل، باید فوراً با پزشک مشورت کنید تا معاینه لازم را برای تشخیص زودهنگام بیماری و درمان آسان انجام دهد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied