شمانیوز
شما نیوز

کدام واکسن کرونایی بیشترین عوارض را ثبت کرده است؟

در این قسمت از قصد داریم واکسنی که بیشترین عوارض جانبی را به همراه دارد به شما معرفی کنیم. البته به یاد داشته باشید که این عوارض جانبی طبیعی هستند و نباید شما را از واکسن زدن منصرف کنند.

کدام واکسن کرونایی بیشترین عوارض را ثبت کرده است؟

تحقیقات نشان می دهد یکی از سه واکسنی که برای کووید 19 ساخته شده است، عوارض جانبی بیشتری را ایجاد می کند. مطالعات و ارزیابی های سریعی از واکسن های کووید 19 در سال 2020 توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در مورد امنیت واکسن ها انجام شده است و این اطلاعات نشان می دهند افرادی که واکسن خاصی را دریافت کرده اند، نسبت به بعضی دیگر عوارض جانبی بیشتری را متحمل شده اند.

واکسن مدرنا بیشترین عارضه را به ثبت رساند

طبق گزارشات انجام شده، واکسن مدرنا بیشترین عوارض جانبی را داشته است. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که واکسن مدرنا دریافت کرده اند با عوارض جانبی بیشتری نسبت به افرادی که واکسن فایزر یا بیوتک تزریق کرده بودند، مواجه شدند.

این نتایج بر اساس امنیت پایه واکسن می باشد که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای ثبت عوارض جانبی در افراد دریافت کننده واکسن به انجام رسیده است. افرادی که در کشور های آمریکایی، اولین دوز واکسن را تزریق می کنند، یک هفته بعد باید نظرسنجی مربوط به حال و احوال روزانه خود بعد از دریافت واکسن را به ثبت برسانند.

عوارض جانبی آن ها شامل خستگی و واکنش در محل تزریق بوده است. تقریباً 3.6 میلیون از افرادی که قبل از 21 فوریه اولین دوز واکسن کووید 19 را دریافت کرده اند و در این نظر سنجی ها شرکت کردند، حداقل یکبار مورد بررسی قرار گرفتند.

حدود 70 درصد آن ها واکنش هایی را در محل تزریق مانند درد و ورم گزارش کردند و تقریباً نیمی از آن ها هم واکنش کلی در بدن مانند خستگی یا لرز داشتند.

افرادی که واکسن مدرنا تزریق کرده بودند، عوارض جانبی بیشتری در مقایسه با افرادی که واکسن فایزر تزریق کرده بودند داشتند. 73 درصد از گزارشات واکنش هایی را در محل تزریق نشان می دهد که این عدد برای افرادی که واکسن فایزر تزریق کرده بودند، 65 درصد است.

کسانی که دوز دوم واکسن مدرنا را تزریق کرده بودند، عوارض جانبی بیشتری را تجربه کردند. در کل عوارض جانبی در تزریق دوم گسترده تر شد. تقریباً 82 درصد از افرادی که روز دوم واکسن مدرنا را تزریق کردند، با درد بیشتری در محل تزریق مواجه شدند اما این عدد برای واکسن فایزر 69 درصد بود. به طور کلی 74 درصد از افراد اعلام کردند که بعد از واکسن مدرنا عوارض جانبی تجربه کرده اند اما این عدد برای افرادی که واکسن فایزر تزریق کرده بودند 64 درصد بود.

همچنین گزارش هایی هم درمورد مدرنا آرم به دست محققان رسیده است. تزریق واکسن مدرنا عوارض جانبی از جمله کووید آرم یا مدرنا آرم را به همراه دارد و در آن فردی که واکسن تزریق می کند، حساسیتی را تقریباً یک هفته یا چند مدت بعد از تزریق احساس خواهد کرد.

طبق تحقیقات انجام شده در ژورنال تخصصی پوست در آمریکا، این واکنش های پوستی تاخیری می توانند بین 1 الی هشت روز بعد از تزریق اتفاق بیفتند اما خطرناک نیستند و نباید فرد را از تزریق دوز دوم واکسن منصرف کنند. این وضعیت با واکنش آلرژیک شدید به واکسن متفاوت است و با آنافیلاکسی که ورمی است که ممکن زندگی فرد را تهدید کند، نیز متفاوت می باشد.

حساسیت شدید یا آنافیلاکسی معمولاً چند دقیقه بعد از تزریق رخ می دهد. به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهاد می کند افراد بین 15 تا 30 دقیقه بعد از تزریق واکسن حتما در بیمارستان بمانند تا وضعیت تزریق در آن ها بررسی شود و خطری آن ها را تهدید نکند اما حساسیت هایی که چند روز بعد اتفاق می افتد، معمولاً مشکلات جدی را به جای نخواهد گذاشت.

افرادی که حساسیتشان بین چهار ساعت یا بیشتر بعد از تزریق واکسن خودش را نشان می دهد، آنافیلاکسی نیستند و همچنین اگر هیچ واکنش آلرژیک جدی در آن ها رخ نداده است، می توانند با اطمینان خاطر دوز دوم واکسن را هم تزریق کنند.

چرا این اتفاق می افتد؟

متخصصان بر این عقیده هستند که عوارض جانبی مرتبط با واکسن کووید علامت خوبی است و نشان دهنده این است که سیستم ایمنی شما می خواهد با ویروس متجاوز بجنگد اما این که چرا یک فرمول واکسن از دیگری عوارض جانبی بیشتری دارد ، هنوز مشخص نیست.

 

منبع : نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied