شمانیوز
شما نیوز

برای درمان تب و لرز چه کنیم؟

تب و لرز در اکثر موارد به دلیل سرماخوردگی ، آنفولانزا یا عفونت ها ایجاد می شود که باید فورا با مصرف داروهای تب بر یا روش های درمان خانگی لرز و دمای بدن را کاهش داد.

برای درمان تب و لرز چه کنیم؟

این یکی از بزرگ ترین شگفتی های بدن انسان است ؛ ببینیم که چطور ممکن است درحالی که از تب میسوزیم، سردمان باشد و از سرما بلرزیم. همه ما این حالت را تجربه کرده ایم سوختن در تب درحالی که از سرما به خودمان میلرزیم. این حالت به عدم کارایی درست تنظیم کننده داخلی عجیب و غریب بدنمان بر میگرده که در حقیقت یکی از راه حل های آن، مبارزه با عفونت هست.

ویروس ها و باکتری ها در دمای بالای 98.6 درجه فارنهایت (F) کمتر تکثیر میشوند. تب و لرز معمولا با هم اتفاق میوفتند و میتوانند برای برخی افراد بسیار تجربه شوند.

اگر دمای بدنتان بالاست، پس چرا احساس سرما میکنید ؟چرا میلرزید و انگار لرزشتان بند نمیاد ؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است. اگر دمای بدن شما بالاتر از حد معمول باشد هوا و محیط اطراف شما سردتر از چیزی است که قبلا بوده و احساس میشود، وقتی که تفاوت زیادی بین دمای بدن شما و محیط اطراف باشد، شما احساس سرمای بیشتری میکنید.

لرزش زمانی رخ میدهد که عضلات شما به سرعت برای تولید گرما منقبض و منبسط میشوند. این در پاسخ به دمای هوای سرد و افزایش دما در داخل بدنتان اتفاق میافتد.

علت تب و لرز چیست؟

آرام و قرار داشتن در مواقعی که تب و لرز دارید، کار سختی است، اولین عکس العملی که در این مواقع دارید این است که لباس های بیشتری بپوشید یا پتو دور خودتون بپیچید تا احساس گرما داشته باشید.

همانطور که در بخش سلامت نمناک آورده ایم اشکال این کار این است که هر چه بیشتر لباس بپوشید، دمای بدنتان بالاتر میرود اما اگر واقعا از سرما میلرزید، این کار میتواند دمای داخلی بدنتان رو بالا ببرد. اینکه بتوانید آرامش داشته باشید و همچنین دمای بدنتان رو پایین بیاورید می تواند کار دشواری باشد.

از داروهای تب بر استفاده کنید داروهایی مثل :استامینوفن یا ایبوپروفن میتونن میزان تب شما را کاهش دهند و حالتان را بهتر کنند. اگر چه ممکن از یک ساعت طول بکشد تا اثر کند بنابر این:در همین حین باید مرحله بعد را انجام دهید .

کارهایی که برای درمان تب و لرز باید انجام داد

    لباس های گرم در حد معقول و مناسب بپوشید اما چیزی دور خودتان نپیچید.

    وقتی که تب دارید از یک پتو اضافه استفاده کنید تا جلوی لرزیدنتان رو بگیرد, فقط در این کار افراط نکنید.

    یک عدد لباس اضافه بپوشید برای اینکه حالتان بهتر شد و هر وقت لرزشتان تمام شد، لباس را از تنتان در بیاورید.

    لباس هایی بپوشید که مناسب دمای هوا باشند.

    بچه ای که تب دارد را بین حجم زیادی از لباس نپیچانید لباس های سبک و راحتی تنش کنید.

    آب بنوشید.

    اضطراب نداشته باشید. مهم ترین چیزی که وقتی خودتان یا فرزندتان تب دارید باید در نظر داشته باشید این است که نباید مضطرب باشید.

درمان تب و لرز با پوشیدن لباس مناسب با دمای هوا

تب به طور ذاتی چیز خطرناکی نیست بلکه دفاعی طبیعی است برای مقابله با بیماری. این راه حل بدن شما برای مبارزه با عفونت هایی است که محیط بدن شما را خالی از میکروب میکند.

در بیشتر افراد ، عدد خطرناکی روی دماسنج قابل مشاهده نیست که نشان دهنده خطر باشد یا اینکه لازم باشد فرد به اورژانس برده شود به غیر از این ،بچه های زیر سه ماه که دارای هر نوع تبی که بالای 100.3 درجه باشند سریعا باید ویزیت شوند و دمای بالای بدن به دلیل بودن در محیط های بسیار گرم صورت میپذیرد.

تب و لرز معمولا با هم رخ میدهند اما چیزی نیستند که به خاطرشان نگران باشید. اگر متوجه شدید که لرزش بدنتان غیر قابل کنترل است یا اگر با کاهش تب هنوز لرزشتان بند نیامده است با پزشکتان تماس بگیرید یا به مرکز درمانی مراجعه کنید.

آمش ادلجا(Amash Adalja . MD) عضو ارشد مرکز ایمنی سلامتی johns hopkins در بالتیمور میگوید :"بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن ما به عفونت شامل افزایش دمای بدن برای کاهش توانایی میکروب ها برای تولید مثل می باشد ."

تب یا افزایش دمای بدن حتی به اندازه یک یا دو درجه میتواند توانایی رشد ویروس را متوقف کند. زمانی که مغز نقطه تنظیم دمای بدن را افزایش میدهد, بدن تلاش میکند تا به دمای بالاتری برسد.

چه چیزی باعث تب و لرز می شود؟

در این مواقع شما احساس سردی میکنید به این خاطر که عملا سرد تر از نقطه تنظیم دمای جدید بدنتان هستید و در عوض بدن تلاش میکند تا با تولید حرارت و انقباض و انبساط ماهیچه ها خود را در مقابل سرما یا لرزش گرم نگه دارد.

جالب است بدانید که مدت تب به میزان قابل توجهی به دلیل تب کردن بستگی دارد. منابع احتمالی فراوانی وجود دارد. از سرما خوردگی و انفولانزا گرفته تا عفونت های گوشی،عفونت سینوس ها،برونشیت،مونو نوکلئوز،سینه پهلو،آپاندیس،گاستروآنتریت و مننژیت.

دلیل دیگری که ممکن است که باعث بروز تب بشود که برخی از آنها اختلالات خودایمنی میباشد، مثل رماتیسم مفصلی و بیماری کرون( بیماری های التهابی روده )،سرطان ، لخته خون و حتی یکسری از داروهای خاص.

تب در کودکان بعد از تزریق واکسن نیز رخ میدهد.در بعضی از مواقع با یک بیماری ویروسی خفیف ، تب ممکن است از یک روز تا چند هفته یا چند ماه وابسته به عفونت بدن طول بکشد.

دکتر آدلجا(Adalja) میگوید :اولین قدم این است که به طور جدی در پی از بین بردن عامل تب بر اساس نشانه ها و علائم بیماریتان باشید.

چه زمانی باید معالجه برای تب و لرز صورت بگیرد؟

معالجه صحیح برای تب و لرز به علت بروز بیماری بستگی دارد و آنجا است که پزشک باید وارد کار شود.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر با پزشکتان تماس بگیرید :

    تب همراه با علائم حائز اهمیتی مثل تنگی نفس, گرفتگی عضلات گردن ، سر درد ، جوش ، ورم مفاصل ، درد های شکمی یا خستگی مفرط ، اگر تب شدید شود یا بیشتر از دو سه روز طول بکشد.

    اگر هرگونه مشکل دارویی یا بیماری جدی دارید و تب کرده اید.

    در نوزادان زیر یک سال اگر دمای بدنشان به بالا تر از 101 درجه فارنهایت رسید، با پزشک اطفال تماس بگیرید.

چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است اگر چیزی غیر معمول یا هشدار دهنده همراه تب و لرز مثل وقتی که کسی تب دارد و علائم زیر را تجربه میکند، با 115 تماس بگیرید :

    کسی که گیج به نظر میرسد و نمیتواند به راحتی بیدار بماند

    کسی که نمیتواند به درستی راه برود و یا دست و پایش را تکان دهد

    حمله ناگهانی صرع_تشنج

    داشتن مشکل تنفس یا سردرد شدید و گرفتگی گردن

در صورت داشتن هر کدام از علائم بالا و تب و لرز با مراقب های ویژه تماس بگیرید استراحت کنید و مقداری مایعات بنوشید تا از کم شدن آب بدنتان جلوگیری شود.

حمام با آب ولرم نیز میتواند کمکتان کند ، اگر میتوانید استامینوفن( Tylenol) بخورید یا ایبوپروفن(Advil, Mortin) به کودکان آسپرین ندهید.

** در انتها باید خاطرنشان کنیم که تب و لرز به خصوص در کودکان مسئله ی شوخی برداری نیست و چنانچه با مراقبت های اولیه بهبود نیافت حتما و فورا باید به پزشک مراجعه شود .**

 

منبع : نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied