شمانیوز
شما نیوز

فوری / این ۲ کرونا در راه ایران هستند

با احتساب آمار امروز تعدادمجموع مبتلایان و قربانیان در کشور به ترتیب به دو میلیون و ۱۹۴ هزار و ۱۳۳ نفر رسید.

فوری /  این ۲ کرونا در راه ایران هستند

سخنگوی وزارت بهداشت آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران را در یک روز گذشته اعلام کرد، به گفته سیما سادات لاری، در ۲۴ ساعت گذشته و براساس آخرین معیارهای قطعی تشخیصی ۲۵ هزار و ۲۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۲۰۷ نفر از آنها بستری شدند و متاسفانه کرونا ۳۲۸ ایرانی را به کام مرگ کشید.

با احتساب آمار امروز تعدادمجموع مبتلایان و قربانیان در کشور به ترتیب به دو میلیون و ۱۹۴ هزار و ۱۳۳ نفر رسید.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،  تا کنون ۳۷۲ هزار و ۳۶۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۱۲ هزار و ۱۰۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۸۴ هزار و ۴۷۰ دُز رسید.

حجم مراجعین سرپایی در تهران بی‌سابقه بوده است

یک هفته‌ای است که موج چهارم کرونا در کشور آغاز شده است و با وجود اینکه همین زمان کوتاه از شروع آن می‌گذرد، تعداد قربانیان به ۴۰۰ نفر در روز نزدیک می‌شود. این در حالی است که متخصصان هشدار داده اند که این موج از موج‌های قبلی بسیار سهمگین‌تر است و تعداد قربانیان بیشتر از این ارقام هم خواهد شد.

در همین رابطه علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در خصوص وضعیت شیوع بیماری در استان تهران، عنوان کرد: در پایتخت برای اولین بار تمام شهرها در وضعیت قرمز قرار گرفتند و گسترش بیماری به صورت همگن در تمامی مناطق رخ داده است.

وی ادامه داد: استان البرز، بعد از استان گیلان، بالاترین شتاب بروز بیماری در موج چهارم را تجربه می کند، بنابراین در هم تنیدگی و تردد بین استان های تهران و البرز، می تواند یکی از مهمترین عوامل افزایش آمار ابتلا در پایتخت باشد.

زالی با اشاره به اینکه این اواخر حجم مراجعین سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران، تاکنون بی سابقه بوده است، عنوان کرد: بر اساس گزارشات روزانه در تهران، از هر دو نفر مراجعه کننده به مراکز با علائم بیماری کرونا، تست PCR یک نفر مثبت می شود، همچنین نرخ مثبت شدن تست های سریع نیز ۲۵ درصد برآورد شده است؛ این نشان از پخش گسترده ویروس در استان دارد.

از طرف دیگر، علی رغم شیوع موج چهارم در ایران، متخصصان هشدار داده اند که اوضاع بدتر هم می‌شود و  بدون شک ویروس برزیلی و آفریقای جنوبی هم وارد کشور خواهد شد.

پیام طبرسی، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا در این باره گفته است: از آنجایی که ویروس کرونا در چندماه اخیر جهش پیدا کرده است، ۳ نوع آن به لحاظ بالینی اهمیت بسیار بالایی دارد. یکی انگلیسی است که اکنون در کشور ما در حال تاخت و تاز است و در بدترین وضعیت شیوع کرونا از ابتدا تاکنون قرار گرفتیم، دیگری برزیلی است که اولین بار به واسطه یک فرد برزیلی که به ژاپن سفر کرده بود، در این کشور شناسایی شد و در حال حاضر در برزیل غوغا به پا کرده به گونه‌ای که روزی ۴ هزار نفر در اثر ابتلا به این نوع ویروس فوت می‌کنند و حتی دیروز خبر دادند در انگلستان هم شیوع پیدا کرده و باوجود اینکه تعداد زیادی از افراد در این کشور واکسینه شده اند اما همچنان مبتلا می‌شوند و دیگری نوع آفریقای جنوبی است که در انگلیس شناخته شده است.

او افزود:  از این جهت که ممکن است این سه نوع ویروس تاثیر واکسن‌های ساخته شده را پایین بیاورد که باعث نگرانی‌هایی در جهان شده است. بر اساس گزارش‌ها تاکنون در ایران فقط ویروس کرونای انگلیسی شیوع یافته است اما از آنجایی که نمی‌توان جلوی ویروس را گرفت بالاخره بدون شک ویروس برزیلی و آفریقای جنوبی هم وارد ایران می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال که آیا کسانی که ویروس چینی یا انگلیسی گرفتند، باز هم به این دو نوع ویروس مبتلا می‌شوند یا خیر؟ گفت:   بله حتی کسانی که به کرونا مبتلا شدند باز هم ممکن است به ویروس آفریقای جنوبی یا برزیلی مبتلا شوند مانند کشور انگلستان که الان درگیر ویروس برزیلی شده است.

مسئولان چه می‌گویند؟

در روزی که گذشت، سعید نمکی، وزیر بهداشت در خصوص واردات واکسن کرونا گفت: از  آنچه که روس‌ها قول دادند، ۴۲۰ هزار دوز از دو میلیون توافق شده واکسن به ما دادند، ظرفیت تولید روسیه محدود است و دارند با کشورهای مختلف قرارداد می‌بندند که کار تولید را آغاز کنند . همزمان ماه‌ها قبل با چینی‌ها مذاکره کردیم. آنها هم اوایل می‌خواستند فاز سوم آزمایش بالینی را در کشور ما همچون سایر کشورها انجام دهند که ما زیر بار نرفتیم و گفتیم تنها راهی که کسی واکسن خود را روی مردم آزمایش کند این است که ما در داخل و باهم این واکسن را به عنوان پروژه مشترک ملی بسازیم. الان ترکیه و امارات فاز سوم واکسن چینی را به اسم واکسیناسیون انجام دادند اما ما وارد این بازی نشدیم ولی اگر قرار شد واکسن خودمان که اولینش پاستور است را آزمایش کنیم انجام می‌دهیم.

نمکی ادامه داد: روس‌ها ۴۲۰ هزار دوز، چینی‌ها ۲۰۰ هزار دوز به ما دادند. از هند دو میلیون دوز خریداری کردیم و پول ۵۰۰ هزار دوز هم پرداخت کردیم که تنها ۱۲۵ هزار دوز به دستمان رسید، ۳۷۵ هزار دوز در حال حمل بود که دادستان هند دستور داد واکسنی خارج نشود.  در قرارداد کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خرید داشتیم‌ که پرداخت پول آن هم داستان جدایی دارد و خود یک کتاب است. قرار بود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تا پایان سال قبل به ما بدهند که مدام کاهش یافت چون تولیدی نیست و برخی فکر می‌کنند واکسن در جهان به حراج گذاشته شده در حالی که این خبرها نیست. از کوواکس با تاخیر ۳ هفته‌ای به ما ۷۰۰ هزار دوز از سهمیه کوواکس واکسن دادند.

به گفته وزیر بهداشت، تا امروز حدود ۴۰۰ هزارنفر واکسینه شدند، حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را شروع به واکسیناسیون کردیم. تا یک میلیون و ۳۰۰ هزارنفری که کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص تا پایان هفته دیگر تمام می‌شوند، فاز دوم هم طبق برنامه ریزی صورت گرفته انجام می‌شود. آقای رئیس جمهور هم دستورات لازم را به تمام نهادها داده اند تا برای واکسن تمام امکانات را به کار گیرند.

وی درباره واکسیناسیون کرونا در سایر کشورها، تاکید کرد:  تایوان تا  دیروز ۲۷ هزار و ۱۱۳ دوز، ویتنام ۵۸ هزار دوز، کره جنوبی ۶۱ هزار دوز، ژاپن ۶۴۲ هزار دوز، عمان ۱۹۳ هزار دوز، مصر ۱۶۵ هزار دوز  و عراق ۱۵۳ هزار دوز واکسن تزریق کرده است و ما هم نزدیک ۵۰۰ هزار دوز که تا هفته آتی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز خواهد رسید.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت اجرای واکسیناسیون و تاخیر در این برنامه گفت: تا پایان فروردین ۱میلیون ۳۰۰ هزار نفر واکسیناسیون خواهند شد.

 

منبع : خبرآنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied