شمانیوز
شما نیوز

خواب کودک

قلق خواب کودک را بشناسید

کودکان برای یادگیری زندگی کردن باید دورانی را طی کنند. دورانی که با نق و یا گریه کردن همراه است چرا که انجام برخی کارها را هنوز نیاموخته اند. در این حین برخی کودکان مشکلات کم و بی خوابی دارند. این اختلال در روند رشد آنها تاثیر منفی دارد. همچنین علائم این اختلال گاهی کوچک و کم اهمیت هستند اما باید آنها را شناخت و مورد اهمیت قرار داد.

قلق خواب کودک را بشناسید

به گزارش شمانیوز: نوزاد در طول ۲ ماه اول، بیش از خواب به غذا نیاز دارد. تقریباً هر ۲ ساعت یک‌بار باید نوزارد از شیر مادر یا شسر خشک تغذیه کند. البته در صورت استفاده از شیشه شیر، ممکن است این زمان کمتر باشد. 

خواب کودک ممکن است از ۱۰ تا ۱۸ ساعت در روز باشد، گاهی اوقات ۳ تا ۴ ساعت. اما نوزادان تفاوت بین شب و روز را نمی‌داند به همین اختلال در خواب او ایجاد می شد. بسیاری از نوزاران شب ها بیدار هستند و بی قرار و روزها خواب هستند. بنابراین آن‌ها بدون توجه به اینکه ساعت چند است، می‌خوابند. این بدان معناست که زمان بیداری کودک می‌تواند از ساعت ۱ تا ۵ صبح باشد.

بسیاری از نوزادان در ۳ تا ۶ ماهگی می‌توانند تا ۶ ساعت خواب باشند. اما دقیقاً همان زمانی که خواب کودک شما در حال نظم گرفتن است  که ممکن است معمولاً بین ۶ تا ۹ ماهگی هم این نظم در خواب درحال شکل گیری و نوسان باشد. مراحل رشد طبیعی می‌تواند شرایط خواب کودک را از بین ببرد. به عنوان مثال، هنگامی که کودک شروع به ارتباط دادن زمان خواب با تنها ماندن می‌کند، ممکن است برای نگه داشتن شما در نزد خود، گریه کند.

روش های نظم دهی به خواب کودک و نوزاد:

نوزادانی با برنامه خواب منظم راحت‌تر و بهتر می‌خوابند و در نیمه شب کمتر بیدار می‌شوند. بعضی از والدین از ۶ تا ۸ هفتگی برنامه خواب کودک خود را شروع می‌کنند. برنامه روزمره کودک می‌تواند ترکیب هر گونه از فعالیت‌های منظم قبل از خواب باشد. کلیدهای موفقیت:

  • توصیه می شود در طول روز بازی‌های فعال و در شب بازی‌های آرام را در نظر بگیرید. این باعث می‌شود کودک درست قبل از خواب خیلی هیجان زده نشود و اخساس خستگی از فعالیت روزانه به خواب برود.
  •  فعالیت‌ها را به همان شیوه و ترتیب هر شب ادامه دهید.
  • هر فعالیتی را در سکوت و آرامش پیش ببرید.
  • بسیاری از نوزادان از استحمام قبل از خواب لذت می‌برند و باعث آرامش آن‌ها می‌شود.
  •  فعالیت مورد علاقه کودک خود را برای آخر وقت بگذارید و این کار را در اتاق خواب او انجام دهید. این کار باعث علاقه او به خوابیدن می شود.
  •  شرایط شب را در اتاق خواب کودک خود تنظیم کنید. اگر در نیمه شب بیدار شود، صداها و چراغ‌های اتاق باید همانند زمانی باشد که کودک به خواب رفته بود.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied