شمانیوز
شما نیوز

برنج

قیمت برنج در بازار امروز 4 آذر | جدول قیمت برنج

امروز (پنجشنبه 4 آذر ماه) قیمت انواع برنج در بازار آزاد تهران، اعلام شد.

قیمت برنج در بازار امروز 4 آذر | جدول قیمت برنج

به گزارش شما نیوز: قیمت برنج در روزهای اخیر، افزایش چشمگیری داشته است و خانوارها باید برای خرید برنج مبلغ قابل توجه ای را هزینه کنند. برنج جزو کالاهای اساسی در سبد خانوارهای ایرانی است و با افزایش قیمت آن به نظر می رسد که از میزان مصرف برنج در سبد غذایی خانوارها کاسته شود. بیشترین میزان برنج وارداتی ایران از کشور هند است و این کشور، سهم قابل توجه ای از بازار برنج ایران را در اختیار دارد.
شما در جدول زیر می توانید قیمت انواع برنج در بازار را مشاهده کنید:

قیمت برنج

قیمت برنج ارزان نمی شود

«مسیح کشاورز» دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه ثبت سفارش برنج از 10 آبان آزاد شد، گفت: معاون توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی از 17 آبان واردات برنج را آزاد اعلام کرد. اما از دید فعالان این بخش این آزادسازی واردات در این مقطع نمی‌تواند تاثیر چشم‌گیری در بازار ایجاد کند.
این فعال اقتصادی بابیان اینکه فعالان بخش‌خصوصی خواستار آزادسازی واردات در مهر بودند، تصریح کرد: متاسفانه به این درخواست توجه نشد اگر برنج در این ماه وارد می‌شد این امکان وجود داشت که بتوانیم بازار را کنترل و مانع افزایش قیمت برنج خارجی شویم.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته واردات برنج خارجی  آذرماه  آزاد می‌شد. پس آزادسازی برنج چند هفته زودتر از زمان همیشگی نمی‌تواند تاثیر چندانی در قیمت‌ها بگذارد چراکه در این مدت واردکنندگان در گیر و دار پیشبردن عملیات اداری هستند از این‌رو نباید این انتظار را داشته باشیم که واردات تاثیر چندانی در کاهش قیمت‌ها ایجاد کند.
کشاورز تصریح کرد: کاهش قیمت برنج مشروط به ثبات قیمت جهانی برنج و نرخ ارز در بازار داخلی است اگر این دو عامل ثابت بماند بدون تردید حباب قیمتی برنج خارجی از بین می‌رود.
وی با بیان اینکه استمرار واردات برنج خارجی مستمر در شکستن قیمت‌ها موثر است، افزود: اگر قیمت برنج خارجی کاهش پیدا کند این ممکن وجود دارد که نرخ برنج ایرانی نیز روند کاهشی به خود بگیرد. فاصله معناداری بین قیمت برنج ایرانی و خارجی وجود دارد از این‌رو تمایل بازار برای خرید برنج خارجی افزایش پیدا می‌کند اگر تولیدکنندگان برنج ایرانی قیمت‌ها را کاهش ندهند سهم آنها از بازار کاهش خواهد یافت.
به گفته کشاورز، در زمان خود واردات برنج آزاد نشد و ما نتوانستیم قیمت‌ها را کنترل کنیم.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان این اینکه هیچ منعی برای واردات برنج وجود ندارد، گفت: واردکنندگان ارز می‌دهند و در مقابل آن برنج دریافت می‌کنند پس این امکان وجود دارد که از هر کشوری این محصول را وارد کنیم. در حال حاضر 80 درصد از برنج خارجی از هند، 15 درصد از پاکستان و 5 درصد برنج متفرقه وارد می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان مراوده مالی با پاکستان بعد از نشست‌های اخیر بخش‌خصوصی با فعالان اقتصادی این کشور فراهم شد؟ گفت: فعالان اقتصادی تصمیم‌گیرنده نهایی در این زمینه نیستند بانک مرکزی پاکستان باید مجوز مراوده مالی برای بخش‌خصوصی را فراهم کند تا مشکل انتقال پول به پاکستان حل شود.
کشاورز در پایان، بیان کرد: اگر امکان مراوده مالی با پاکستان فراهم شود بدون تردید شاهد افزایش 15 درصدی واردات برنج خواهیم بود و طعم و رنگ برنج پاکستانی به برنج ایرانی نزدیک است.  

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied