شمانیوز
شما نیوز

نابغه

حراج دست نوشته های نابغه فیزیک

نابغه فیزیک و نظریه پرداز نظریه نسبیت که بعد از مرگش و کالبد شکافی مغزش پی بردند انیشتین تنها از یک سوم مغز خود استفاده کرده است حال دست نوشته هایش که شاید در زمان حیاتش چندان ارزش نداشت با رقمی نجومی به حراج گذاشته شده است.

حراج دست نوشته های نابغه فیزیک

به گزارش شمانیوز : فیز نوشت: طبق اعلام حراجی کریستیز (Christie's)، تخمین زده می‌شود دست‌نوشته های آلبرت آنیشتین که حاوی کارهای ابتدایی او برای رسیدن به دستاوردی کلیدی درباره‌ی نظریه نسبیت است، بین دو تا سه میلیون یورو به فروش برسد.

یک نسخه خطی از آلبرت اینشتین، فیزیکدان نظری بزرگ، روز سه شنبه در پاریس به حراج گذاشته شد و انتظار می‌رود که با قیمتی نجومی به فروش برسد.

کریستیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بی‌شک این با ارزش‌ترین دست‌نوشته‌ اینشتین است که تا کنون به حراج گذاشته شده است.

این دست‌نوشته‌ ۵۴ صفحه‌ای در سال‌های ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۴ توسط اینشتین و همکار و دوست نزدیکش، میکله بسو (Michele Besso) که مهندسی سوئیسی بود در زوریخ، سوئیس نوشته شده است.

به لطف "بسو: این دست‌نوشته‌ها برای آیندگان حفظ شد. این مانند یک معجزه است، زیرا بعید بود که این نابغه آلمانی برای حفظ نوشته‌هایی که آن‌ها را متونی ساده می‌دانست، تلاشی بکند.

اکنون، این نوشته‌ها راهی برای سفر به اعماق ذهن بزرگ‌ترین دانشمند قرن بیستم هستند.

آلبرت انیشتین فیزیک‌دان نظری آلمانی بود که نظریه نسبیت را به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردش توسعه داد که در کنار مکانیک کوانتومی دو ستون فیزیک مدرن به‌شمار می‌روند و به‌خاطر تاثیرش بر فلسفه علم شناخته می‌شود. در نظر عامه مردم، اینشتین بیشتر به‌خاطر فرمول هم‌ارزی جرم و انرژی یعنی (E=mc۲) شهرت دارد که از آن به‌عنوان معروف‌ترین فرمول در سراسر جهان یاد می‌شود. او برای «خدماتش در زمینه فیزیک نظری و به‌ویژه کشف قانون اثر فوتوالکتریک»، موفق به کسب جایزه نوبل در سال ۱۹۲۱ شد.

در سال ۱۹۳۳ در زمان حضورش در ایالات متحده آمریکا، آدولف هیتلر درآلمان به قدرت رسید و او دیگر به آلمان بازنگشت. در آستانه جنگ جهانی دوم او از نامه‌ای حمایت کرد که در مورد توسعه بالقوه «بمب‌های جدید فوق‌العاده خطرناک» هشدار داده می‌شد و توصیه می‌کرد که ایالات متحده پژوهش‌های مشابهی را آغاز کند. اینشتین ایده استفاده از شکافت هسته‌ای به‌عنوان سلاح را به‌صورت عمومی محکوم می‌کرد و به‌همراه برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی بیانه‌ای را با عنوان بیانیه راسل–اینشتین امضا کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied