شمانیوز
شما نیوز

بورس

پیش بینی بورس فردا 6 آذر | بورس مثبت می شود یا منفی؟

بورس در آخرین روز کاری هفته جاری با ریزش به کار خود پایان داد و آیا روند ریزشی بورس در جریان معاملات فردا (شنبه 6 آذر ماه) ادامه، خواهد داشت؟!

پیش بینی بورس فردا 6 آذر | بورس مثبت می شود یا منفی؟

به گزارش شما نیوز: در آخرین روز کاری هفته جاری (چهارشنبه 3 آذر ماه) شاخص کل بورس در پایان معاملات بازار سرمایه با ریزش 10 هزار و 445 واحدی روبرو شد و در ارتفاع 1 میلیون و 394 هزار و 105 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است. سهامداران بورس امیدوار به تغییر روند بورس هستند و آیا در روزهای آینده، وضعیت بورس بهتر می شود؟!
بازار سهام در حالی چهارشنبه را به پایان رساند که شاخص کل کانال ۱٫۴ میلیون واحد را از دست داد. این در حالی است که وضعیت ارزندگی سهام مختلف در بازار خوب است و قیمت دلار نیز رو به افزایش است. اغلب کارشناسان انتظار بازاری خنثی را برای بورس دارند، اما برخی نیز به رشد اندک آن امیدوارند. حال باید دید فردا وضعیت بازار چگونه می‌شود؟

گروه خودرویی مورد توجه سهامداران بورس

«مهشید داداش‌زاده» درخصوص وضعیت بورس، گفت: با توجه به افزایش حجم تقاضا در لحظات پایانی روز چهارشنبه، پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش رو  بازار سهام بصورت مثبت کار خود را آغاز کند.
وی افزود: گروه خودرویی فعلا مورد توجه فعالان بازار است. افزایش سرمایه هزار و ۱۷۳ درصدی شستا نیز باعث جذابیت این تک سهم شده است. نرخ دلار در بازار آزاد وارد کانال۲۹ هزار تومان شده است و بیش از پیش نشان از ارزندگی بسیاری از سهم‌ها دارد.
«میلاد صادقی» دیگر کارشناس بازار سرمایه، نیز در این باره، گفت: به نظر می‌رسد ظرفیت رشد شاخص کل در بورس ایران از نقطه تعادل ۱٫۴ میلیون واحد تا ۲۰ درصد امکان داشته باشد.
به گفته او، بنابراین شاخص کل از اواسط آذر تا اواخر دی تا محدوده یک میلیون و ۶۷۰ هزار واحدی رشد می‌کند.

بازار سهام وضعیت مطلوبی ندارد

«علی عصاری» کارشناس بازار سهام، گفت: بازار خوبی را در روزهای آینده، متصور نیستم. همچنان فشار فروش خواهیم داشت. بازار در متزلزل‌ترین نقطه، قرار دارد.
او افزود: دلار این روزها در نتیجه ترس از آینده، پُرتقاضا است. این صف‌های طولانی متاثر از آینده، مبهم و تاریک اقتصاد است.
عصاری در پایان، گفت: افراد در تلاش هستند پول‌های خود را به دارایی ثابت تبدیل کنند؛ در چنین شرایطی من بازار خوبی را متصور نیستم.

دلیل بی اعتمادی سهامداران به بورس 

پیشتر «محمد خبری زاد» کارشناس بازار سرمایه، گفت: شوکی که اواخر هفته گذشته با انتشار خبر لغو آزادسازی قیمت خودرو به بازار وارد شد نااطمینانی ایجاد کرد. مردم نسبت به سیاست‌گذاری‌های دولت و بازار سرمایه بی‌اعتماد شدند.
وی ادامه داد: احساس می‌کنم اخباری که دیروز در خصوص قیمت‌گذاری خودرو منتشر شد برای آرام کردن جو بازار است. اما سرمایه‌گذاران مجددا به این راحتی اعتماد نمی‌کنند.
خبری‌زاد گفت: همچنان شاهد درجا زدن نرخ دلار نیما هستیم. نرخ دلار در بازار آزاد به ۲۹ هزار تومان رسیده، اما نرخ دلار نیما همچنان ۲۳ هزار تومان است. این اختلاف از جیب سهامداران شرکت‌های صادرات‌ محور به جیب واردات‌چی‌ها می‌رود. در این میان هیچ سودی به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.
وی به عرضه اوراق دولتی اشاره و تصریح کرد: این هفته اطلاعیه عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی منتشر شد. خریداران معمولا بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
خبری‌زاد افزود: این صندوق‌ها اگر اجباری به خرید اوراق نداشته باشند، بخشی از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. انتشار اوراق باعث تزلزل در بازار شده و بخش زیادی از نقدینگی موجود را می‌بلعد. دولت می‌تواند به جای عرضه اوراق سهامی که به آن نیاز ندارد را در بازار عرضه کند.
این کارشناس بازار سهام، بیان کرد: در حال حاضر قیمت‌ها در سطوح ارزندگی بسیار خوبی هستند. دولت با روشی عاقلانه‌تر و کمتر پوپولیستی می‌تواند بازار سرمایه را سر و سامان دهد و در کنار آن خودش هم سود ببرد.
وی در پایان نسبت به فرار سرمایه از بورس هشدار داد و گفت: سرمایه که بترسد فرار می‌کند و به سمت بازار‌های دیگر می‌رود. مردم در ادامه چنین روند نا اطمینانی سرمایه خود را به دارایی فیزیکی امن تبدیل می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied