شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت

زمان واریز سود سهام عدالت 6 آذر | سود سهام عدالت واریز شد

در حالی که سازمان بورس مدعی است که ۹۸ درصد از سود سهام عدالت سال ۹۸ را واریز کرده اما سهامداران می‌گویند سودی دریافت نکرده‌اند.

زمان واریز سود سهام عدالت 6 آذر | سود سهام عدالت واریز شد

به گزارش شمانیوزسهام عدالت از زمان آزادسازی، تاکنون، با نوسان زیادی روبرو بوده است. بیش از نیمی از جمعیت کشور دارای برگه های سهام عدالت هستند و به همین دلیل، اخبار سهام عدالت برای مردم حائز اهمیت است.در حالی که سازمان بورس مدعی است که ۹۸ درصد از سود سهام عدالت سال ۹۸ را واریز کرده اما سهامداران می‌گویند سودی دریافت نکرده‌اند.

 

مردم از عدم دریافت سود می‌گویند

در حالی که سازمان بورس مدعی است که ۹۸ درصد از سود سهام عدالت سال ۹۸ را واریز کرده اما سهامداران می‌گویند سودی دریافت نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از پیگیری پرداخت ۱۰ درصد باقی مانده از سود سهام عدالت خبر داده است.

حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه سال جاری در توئیتی نوشت، این کمیسیون پیگیر عدم واریز ۱۰ درصد از سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ است.

اما سازمان بورس اعلام کرده که طی دو مرحله در مرحله اول ۵۰ درصد سود به مردم پرداخت شده است و حدود ۴۴ درصد دیگر هم در مرحله دوم به مردم پرداخت شد. چهار درصد به صورت افزایش تعداد سهام و حدود ۲ درصد هم همچنان پرداخت نشده است.

سهامداران می‌گویند که این ۱۰ درصد باقی مانده را دریافت نکرده‌اند و فقط همان ۹۰ درصد به حسابشان واریز شده است. آنها می‌گویند سازمان بورس فروش سهام عدالت را آزاد کند، چرا که از سهامشان سود چندانی نبرده‌اند.

«برای ما واریز نشده آزادسازی هم کرده ایم ولی نتونستیم بفروشیم ضمنا وام با ضمانت سهام از بانک ملی درخواست کرده بودم در عوض خرید از رفاه واگذار شده پیگیر نکردم.»

«کجا واریز کردی که ما نمیبینیم»

«همش وعده های الکی کجابحساب واریز کردند یک ریال هم واریز نکردن»

«به کی دادن….؟!!!!ما که ریالی هم نگرفتیم فقط ۳۰ درصد رو فروختیم از اونم ریالی نگرفتم»

«ما که نه سهم می بینیم ، نه سود . سهمی که توی پورتفوی نیاد و نتونی اونو خرید و فروش کنی ، سود چندغاز دو سال پیش اونو هم هنوز واریز نکردن ، اصلا وجود نداره

«دورغ میگند هیچ سودی پرداخت نشده الکی مردم را سرکار گذاشتن»

«خسته شدیم واقعا کی سهام درست میشه»

آنطور که سازمان بورس پاسخ داده این سازمان از طریق مراجع حقوقی در راستای اخذ سود از شرکت مخابرات اقدام کرده است ، زیرا براساس قانون شرکت مخابرات مکلف بوده است که مبالغ را به حساب سهامداران واریز کند که تاکنون این شرکت از واریز این وجوه سرپیچی کرده است. اما با گذشت هشت ماه هنوز از سود سهام سال ۹۹ هم خبری نیست.

توصیه ای به دارندگان سهام عدالت

«اکبر حیدری» سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد امکان یا عدم امکان فروش سهام عدالت، با تأکید بر اینکه هدف قانون‌گذار و سیاست‌گذاران این است که مردم در سهام عدالت ماندگار شوند و به جای فروش آن از عایدی و امکانات جانبی آن استفاده کنند، افزود: در عین حال برخی از مردم نیاز فوری دارند و ما نمی‌توانیم برای درصد اندکی از آنها که می‌خواهند دارایی خود را بفروشند مانعی ایجاد کنیم.

به گفته وی، در این زمینه طرح بازآرایی آئین‌نامه آزادسازی سهام عدالت توسط وزارت اقتصاد، وزارت کار و فراکسیون تعاون مجلس در حال بررسی است و امیدواریم با تصویب این طرح به جای رهاسازی سهام عدالت، به سمت آزادسازی مؤثر حرکت شود.

وی گفت: یکی از عایدی‌های سهام عدالت در کنار سود سالانه آن می‌تواند امکاناتی از قبیل کارت اعتباری باشد، اما سال گذشته به بدترین نحو اجرا شد، به گونه‌ای که از بین ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، فقط حدود ۱۰۰ هزار نفر توانستند کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت دریافت کنند، بنا بر این طرح موفقی نبود.

حیدری این را هم گفت:‌ عمده کسانی که می‌خواهند سهام عدالت خود را بفروشند، برای تأمین معیشت است، بنابراین اگر با محوریت شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت، بتوان با وثیقه گرفتن آن، کالاهای مورد نیاز معیشت مردم و از جمله لوازم‌خانگی به قیمت تمام شده و ارزان تهیه کرد و به جای فروش سهام آن را به صورت قسطی با اقساط بلندمدت و با کارمزد اندک در اختیارشان بگذاریم، مشمولان سهام عدالت به ماندگاری در این سهام ارزنده تشویق می‌شوند.

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت 

پیشتر، محمدرضا پور ابراهیمی در رابطه با موضوع جاماندگان سهام عدالت، گفت: هم‌اکنون جمعیت بسیار زیادی از جاماندگان سهام عدالت، تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال نامه به رئیس‌جمهور درباره جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: این نامه به وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه ارجاع شده است.

«حسین امینی خواه» رئیس هیئت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه ‌گذاری سهام عدالت کشور، گفت: سازمان مدیریت و برنامه بودجه کشور در حال بررسی موضوع و اعلام تعیین تکلیف نهایی طرح جاماندگان سهام عدالت طی یکی دو هفته آتی است. موضوعی که در بحث طرح جاماندگان هم باید مدنظر قرار داده شود دو میلیون نفری هستند که کارت سهام عدالت در دست دارند و قبلاً به عنوان مشمول دریافت سهام عدالت شناسایی شده، ولی به دلیل مشکلات نرم‌افزاری در سرور مرکزی دبیرخانه سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی، اطلاعات آنها حذف شده است. لذا این عزیزان باید در بحث ثبت نام از جاماندگان اولویت داشته باشند.

«دانش کاظمی» عضو شورای عالی بورس در مورد سهام عدالت می‌گوید: یکی از مهم‌ترین معضلاتِ بازار، سهام عدالت است و طیف وسیعی را در بر می‌گیرد. این طیف بیشترین مشکلات بازار سرمایه را از آن خودکرده و بررسی مشکلاتِ آن‌ها از جمله مسائل مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و آن‌هایی که روش مستقیم سهام‌داری را برگزیده‌اند، باید مورد نظر سازمان بورس و شورای‌عالی باشد.

گردآوری از اقتصاد نیوز و تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied