شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت

ارزش روز سهام عدالت یکشنبه 7 آذر | علت واریز نشدن سود سهام عدالت چیست؟

ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته ۰.۱درصد کاهش یافت.

ارزش روز سهام عدالت یکشنبه 7 آذر | علت واریز نشدن سود سهام عدالت چیست؟

به گزارش شمانیوز: در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۱ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۸۵۹ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۲۵۱ هزار تومان رسید.

با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسیده است.

کم‌کاری صندوق تثبیت بازار در بازارگردانی سهام عدالت

اکبر حیدری در مورد اینکه چرا 10 درصد از سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 98 واریز نشد، اظهار داشت: مهم‌تر از این مسئله حلقه مفقوده در سهام عدالت است که متأسفانه سود 13 شرکت غیر بورسی در پرتفوی سهام عدالت در هیچ‌جا محاسبه و شفاف‌سازی نشده است، اول باید تکلیف سود 13 شرکت غیر بورسی روشن شود، بعدا دنبال عدم واریز 10 درصد سود 98 برویم.

وی افزود: در حال حاضر همه در مورد سود شرکت‌های بورسی سهام عدالت صحبت می‌کنند و کسی از سود شرکتهای غیر بورسی عدالت حرفی به میان نمی‌آورد. قرار بود این 13 شرکت در قالب یک هلدینگ سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند که این کار انجام نشده، بنابراین سود این 13 شرکت غیر بورسی سهام عدالت در سال 98 و سال‌های قبل معلوم نیست چه شده است.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عنوان کرد: فرایند کلی وصول و توزیع سود سهام عدالت محرمانه نیست و باید به صورت شفاف اعلام شود که به هر نفر از سهامداران عدالت چقدر سود تعلق می‌گیرد و در مورد عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت هم باید گزارش شفاف ارائه شود.

حیدری گفت: تنها شرکت مخابرات نیست که سود عملکرد سال 98 برای سهام عدالت را پرداخت نکرده است، شرکت مپنا هم سود 98 را نداده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سود متعلق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وصول شده، بخشی از آن سود به حساب سهامداران واریز شده و قسمتی از سود که به هر دلیلی به سهامداران داده نشده است باید به شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری برگشت داده شود. مانند سود سهام متوفیان یا کسانی که هنوز شماره شبا نداده‌اند یا حساب آنها مشکل دارد، باید این پول به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مربوطه واریز شود تا حساب آنها کار کند و بتوانند در بانک اعتبار جذب کنند.

به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شرکت سپرده‌گذاری برخلاف قانون تجارت و بند 3 ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت سود باقی‌مانده سهام عدالت را نزد خود نگه داشته است

وی گفت: یکی از شیوه‌های تشویق مردم به ماندگاری در سهام عدالت، تقویت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است.

حیدری با بیان این که چرا بازارگردانی سهام شرکت‌های استانی عدالت انجام نمی‌شود و در نتیجه سهام آنها در بورس به زیر ارزش اسمی یعنی به حدود 65 تومان کاهش یافته است، تصریح کرد: برای بازارگردانی این سهام مقرر شده بود که مبلغ 5 در هزار از دارای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به ارزش روز برداشته و در سرجمع برای 30 شرکت استانی 2 هزار میلیارد تومان از این محل برداشتند و به حساب صندوق توسعه بازار واریز کردند تا به امر بازارگردانی سهام عدالت استانی بپردازند و از ریزش بیش از حد آن جلوگیری شود اما این بازارگردانی انجام نشده است و در نتیجه شاهد افت ارزش سهام شرکـت‌های استانی در بورس هستیم. به گونه‌ای که سهام شرکت‌های استانی که اکنون باید هر سهم 150 تومان باشد به حدود 60 تا 65 تومان کاهش یافته و در استان سیستان دلالان سهام ارزشمند سهامداران عدالت را به قیمت هر سهم 50 تومان از چنگ مردم بیرون می‌آورند، بنابراین بازارگردانی در مورد این سهام انجام نشده است.

وی البته این نکته را یادآوری کرد که برخی به ما خرده می‌گیرند که چرا از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقاد می‌کنید، در حالیکه سامانه سجام که ابتکار شرکت سپرده‌گذاری است جزو کارهای مناسب و کارآمد است و حق سهامداران خرد که سال‌ها توسط برخی شرکت‌ها ضایع می‌شد را با واریز سود به صورت متمرکز احیا کرده است و اساساً عملکرد شرکت سپرده‌گذاری در توزیع سود امری قابل قبول و شایسته می‌دانیم اما چالش عمده سهام عدالت در وصول سود عملکرد سال 98 و نحوه وصول آن است، وگرنه توزیع سود از طریق سجام بسیار هم عالی است.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: مهم‌ترین مشکل نقض قانون تجارت و حقوق مالکانه شرکت‌های استانی سهام عدالت است که سود رسوب شده در شرکت سپرده‌گذاری باید به حساب این شرکت‌های استانی واریز شود.

حیدری همچنین در مورد بازارگردانی سهام عدالت افزود: صندوق توسعه و تثبیت بازار که وظیفه بازارگردانی سهام عدالت را برعهده گرفته است تا امروز از انجام تکالیف قانونی خود استنکاف کرده و بازارگردانی انجام نداده است که این امر باعث وارد شدن خسارت به سرمایه‌گذاران عدالت در روش غیر مستقیم است. 

وی افزود: گرچه صندوق تثبیت بازار 2 هزار میلیارد تومان از سود سهام عدالت گرفته، اما برخلاف بند 3 ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت مردم را به ماندگاری در سهام عدالت تشویق نکرده و باعث شده است که سهام عدالت بیش از میانگین افت بازار کاهش پیدا کند. به گونه‌ای که میانگین شاخص کل بازار 30- تا 40 درصد است، اما میانگین کاهش ارزش سهام عدالت 60درصد کمتر از ارزش روز گشایش شده است، یعنی به عبارت دیگر 60 درصد از ارزش سهام مردم در این مدت آب شده است.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با بیان اینکه سهام عدالت مانند طفل یتیمی رها شده است، عنوان کرد: نه تنها به سهام عدالت توجه نمی‌شود بلکه به آن ظلم می‌شود. نهاد ناظر تکلیف دارد که بازارگردانی سهام عدالت را از صندوق تثبیت بازار بخواهد و وقتی می‌بیند که ارزش سهام روز به روز افت می‌کند، باید نماد شرکت‌های استانی را تعلیق کند و این کار را انجام نداده در نتیجه ارزش سهام عدالت استانی به شدت افت کرده است.

به گفته حیدری، اگر بازارگردانی سهام عدالت انجام می‌شد، دارایی‌های مردم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از بین نمی‌رفت و به جای اینکه مردم را به ماندگاری در سهام عدالت تشویق کنند کسانی که سهام خود را نگه داشته‌اند با افت ارزش به نوعی تنبیه می‌‌کنند.

وی افزود: براساس اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دو شرکت مپنا و مخابرات در واریز سود عملکرد سال 98 سهام عدالت تأخیر داشته‌اند و هنوز سود مردم را پرداخت نکرده‌اند که این یک نوع حق الناس است که مدیران این شرکت‌ها باید جواب 49 میلیون سهامدار عدالت که از اقشار کم درآمد و ضعیف هستند را بدهند./ فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied