شمانیوز
شما نیوز

تیم استقلال | فرهاد مجیدی | وریا غفوری | استباهات داوری

داوری های مشکوک علیه تیم استقلال | اشتباهات داوری برای استقلال

تیم استقلال در این هفته از لیگ برتر هم از داوری ضرر کرد.

به گزارش گل کوچیک، تیم استقلال در این فصل لیگ برتر از داوری ضرر کرده است. به گواه کارشناسان این اشتباهات تاثیر محسوسی در نتایج تیم استقلال داشته است. تیم استقلال که به شدت روی داوری های این فصل حساس شده پیش از بازی برابر صنعت نفت نامه ای به سازمان لیگ ارسال کرد. تیم استقلال در این نامه با مروری بر اشتباهات اکبریان در سه فصل گذشته علیه تیم استقلال، نسبت به انتخاب اکبریان اعتراض کرده‌اند. نکاتی که استقلال آنها را هایلایت کرده به شرخ ذیل اند: پنالتی اعلام نشده روی قایدی در دربی فصل گذشته، مردود اعلام شدن گل روح الله باقری در آبادان و محرومیت بی‌دلیل فرشید اسماعیلی در بازی سلیمان با استقلال که منجر به دربی دور رفت فصل ۹۸-۹۹ شد.

اکبریان در همین بازی جنجالی ترین قضاوت خود را انجام داده و جالب اینکه آن بازی هم در آبادان برگزار می‌شد.با این حال کمیته داوران تصمیم گرفته وقعی بر اعتراضات نگذارد.

در دو بازی اخیر لیگ برتر داوران اشتباه‌های وحشتناکی علیه استقلال داشته‌اند که نتایج این تیم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. استقلال با اینکه از لحاظ فنی افت کرده، اما از جانب داوران نیز لطمه دیده است.

اصالت استقلال ایجاب می‌کند که کمتر درباره مسائل داوری حرف بزند اما وقتی دایره اشتباه‌های داوری وسعت می‌گیرد ، ناخودآگاه ذهن به سمت انتقاد از عملکرد داوران می‌رود.

نه اینکه استقلال عاری از ایراد باشد؛ هرگز این طور نیست. استقلال در لیگ برتر عملکرد درخشانی نداشته و بعد از آن نمایش‌های تحسین برانگیز در لیگ قهرمانان آسیا با هیبت دیگری وارد رقابت‌های داخلی شده است. حال ممکن است این تغییر اساسا ناشی از دشوارتر بودن نبردها با تیم‌های داخلی باشد چون بسیاری از کارشناسان که تجربه حضور درلیگ قهرمانان آسیا را دارند، بارها گفته‌اند که بازی درآسیا به مراتب راحت تر از بازی در لیگ برتراست.

با این حال اما ریتم و آهنگ بازی استقلال به خصوص در بخش هجومی در لیگ قهرمانان آسیا نسبت به بازی‌های داخلی متفاوت است اما آنچه بیشتر استقلال را به چالش کشیده اشتباه‌های مکرر داوری است که صدای ریز و درشت را دراردوگاه آبی درآورده است.

این اشتباهات مرگبار در هفته‌های اخیر بخشی از اشتباه‌های مکرر داوران علیه استقلال است که در لیگ بیستم هم بارها شاهدش بودیم.

اعتراض تند کاپیتان استقلال به داوری‌ها

وریا غفوری با انتشار یک استوری اعتراض خود را به صحنه مورد نظر استقلالی‌ها اعلام کرد.

پس از پایان بازی استقلال و صنعت نفت، بازیکنان و پیشکسوتان این تیم به شدت به داوری اعتراض کردند و حالا نوبت کاپیتان استقلال رسید.

وریا غفوری

اعتراض شدید معاون ارتباطات استقلال به داوری

محمد نوریفر معاون ارتباطات و مدیررسانه ای استقلال به تصمیمات داوری امروز محمدرضا اکبریان به شدت اعتراض کرد.

در دیدار استقلال و صنعت نفت، دو صحنه مشکوک به پنالتی درون محوطه جریمه آبادانی ها رخ داد که محمدرضا اکبریان اعتقادی به پنالتی نداشت. صحنه هایی که به گواه بسیاری از کارشناسان داوری، به ضرر استقلال سوت زده شده است.

در نشست خبری پس از بازی دو تیم، محمد نوریفر معاون ارتباطات و مدیررسانه ای استقلال به عملکرد اکبریان اعتراض کرد و گفت: تنها نکته ای که بخواهم درباره اش صحبت کنم، بحث داوری است. اصلا هم بهانه نمی آوریم. ما در این بازی آنقدر فرصت داشتیم که بدون اشتباهات داوری برنده شویم و انتقاد اصلی به خودمان بر میگردد و ما بحثی روی این مسئله نداریم.

او ادامه داد: دو پنالتی مسلم استقلال در این بازی سوخته شده است و ما متأسفانه می بینیم که یک سری تیم های دیگر هستند تمام اشتباهات داوری را مربوط به خودشان می دانند در حالیکه ما نمی بینیم که اشتباهات داوری اینقدر ملموس به نفع تیم ها باشد.

مدیررسانه ای استقلال گفت: متأسفانه ظاهرا ما هم باید مانند تیم پیکان با لپ تاپ به کنفرانس خبری می آمدیم و به شما نشان می دادیم. آقای نوید مظفری هم مصاحبه کرده اند و گفته اند دو پنالتی مسلم برای استقلال گرفته نشده است.

نوریفر در پایان اضافه کرد: متأسفانه پنالتی دوم، یک خطای هند واضح بود. این سریال اشتباهات آقای اکبریان علیه استقلال ادامه دارد. اگر ما بخواهم یک به یک بشمارم، از بازی جنجالی که در آبادان بودیم و گل روح الله باقری مردود شد شروع می شود تا پنالتی زودهنگام در دربی. همینطوری بخواهم ادامه دهم باید وقت همه را بگیرم و در مورد آن خیلی بیشتر صحبت کنم. متأسفانه آدم نمی داند آخرش باید چه بگوید.

دو پنالتی استقلال در آبادان گم شد

دو صحنه مشکوک به پنالتی به سود استقلال، دیدار این تیم مقابل صنعت نفت را با اعتراض هواداران این تیم به قضاوت اکبریان همراه کرد.

دیدار تیمهای استقلال و صنعت نفت در حالی با نتیجه تساوی به پایان رسید که در هر دو نیمه صحنه‌های جنجالی داوری، قضاوت محمدرضا اکبریان را تحت تاثیر قرارداد.

اولین صحنه مشکوک در دقیقه 26 رقم خورد؛ جایی که یامگا در محوطه جریمه حریف صاحب توپ شد و در حالی که آماده زدن ضربه بود، تکل بازیکن صنعت نفت او را سرنگون کرد اما اکبریان اعتقادی به پنالتی نداشت و ادامه بازی را اعلام کرد.

در دقیقه 49 برخورد و زمانی که توپ روی دروازه صنعت نفت فرستاده شد برخورد مدافع نفت با مهاجم استقلال باعث سرنگونی بازیکن استقلال شد و در حالی که بازیکنان آبی پوش دست خود را به نشانه خطا بالا برده بودند، داور از این صحنه گذشت تا با اعتراض بیشتر از سوی نیمکت نشینان استقلال مواجه شود. آبی ها معتقد بودند که در این صحنه توپ به دست بازیکن آبادانی برخورد کرده و باید خطای هند اعلام شود.

در این خصوص و در میان اعتراض هواداران استقلال در فضای مجازی، کارشناسان داوری نسبت به این دو صحنه اظهار نظر کرده‌اند:

* برخورد کوین یامگا در محوطه جریمه (دقیقه 26 - مشکوک به پنالتی): نوذر رودنیل: در محوطه جریمه صنعت نفت مدافع با بدن مهاجم استقلال را زد و چون به توپ نمی‌رسید ناچارا مجبور شد بازیکن را بزند و باید خطای پنالتی اعلام می‌شد. نوید مظفری: داور و کمک داور باید این صحنه را برای استقلال پنالتی اعلام می‌کردند. حسین عسگری: داور بازی از نظر آمادگی جسمانی آماده نبود و در اکثر صحنه ها از توپ فاصله زیادی داشت و در این صحنه هم حدود ۴۰ متر با توپ فاصله داشت. مدافع صنعت نفت تکل رفت و هیچ اثری روی توپ نداشت و باعث سرنگونی مهاجم استقلال شد که حتما باید پنالتی اعلام می‌شد. حیدر سلیمانی: زمانی که مدافع تکل می‌زند و روی زمین به حالت درازکش قرار می‌گیرد به مهاجم ضربه ای نمی‌زند ولی مهاجم روی او سرنگون می‌شود و به عبارتی مهاجم می‌خواست از داور پنالتی بگیرد که ادامه بازی داور درست بود چون ضربه ای به مهاجم زده نشد. گرچه توپ را در ابتدای حمله می‌زند و در ادامه لمس توپ می‌کند اما ادامه بازی درست بود.

تکل محمد طیبی روی پای یامگا اولین صحنه جنجالی بازی را رقم زد.

* برخورد توپ به دست مدافع صنعت نفت (دقیقه 49 - مشکوک به پنالتی) نوذر رودنیل: خطای هند مدافع صنعت نفت بود و باید پنالتی به نفع استقلال اعلام می‌شد. نوید مظفری: هند مدافع صنعت نفت باید پنالتی اعلام می‌شد. حسین عسگری: توپ به دست بازیکن نفت می‌خورد اما سعی و تلاش می‌کند که توپ به دستش نخورد و وقتی بازیکنی اجتناب می‌کند که توپ به دستش نخورد یعنی هیچ عمد و قصدی برای هند ندارد. توپ به دست بازیکن خورد اما خطای هند رخ نداد. حیدر سلیمانی: مدافع طوری وانمود می‌کند که عمدی در کار نبوده اما دست او کاملا باز بوده و بعد از اینکه توپ به دست او برخورد می‌کند دستش را به حالت جمع قرار می‌دهد که بگوید عمدی نبوده ولی دست کاملا باز بود و فضا اشغال کرده بود و باید هند مدافع نفت اعلام می‌شد و یک پنالتی برای استقلال گرفته می‌شد اما داور در شلوغی نتوانست صحنه را ببیند.

استقلالی‌ها معتقدند که در این صحنه توپ به دست بازیکن صنعت نفت برخورد کرده است.

بیانیه باشگاه استقلال در اعتراض به داوری

قبل از مسابقه امروز با ارسال نامه رسمی به سازمان لیگ، نسبت به انتخاب محمدرضا اکبریان برای قضاوت این مسابقه اعتراض کرده بود اما نتیجه‌ای نداشت و ویدیوهای گرفته شده توسط دوربین باشگاه استقلال به وضوح نشان می‌دهد که دو پنالتی مسلم در هر دو نیمه مسابقه امروز به نفع استقلال گرفته نشده است. خطای پنالتی اول بر روی یامگا انجام شد و پنالتی دوم هم خطای هند مهدی حنفی، بازیکن شماره ۷۲ تیم صنعت نفت آبادان در محوطه جریمه این تیم اتفاق افتاد.

اعتراض فرهاد مجیدی در نشست خبری

استقلال در دیداری که موقعیت های فراوانی به روی دروازه صنعت نفت خلق کرد، در رسیدن به پیروزی ناکام بود و دیدار این تیم با تساوی یک – یک به پایان رسید. مشخص بود که فرهاد مجیدی در پایان این بازی به تصمیمات محمدرضا اکبریان داور مسابقه معترض خواهد بود.

سرمربی استقلال در کنفرانس خبری پس از بازی گفت: به طور کلی بازی خوبی بود و فکر می کنم ما اندازه 6 بازی قبل ایجاد موقعیت کردیم متأسفانه از فرصت‌هایمان استفاده نکردیم. نفت با یک ضربه ایستگاهی یک امتیاز از تیم ما گرفت. در کل بچه های تیمم تلاش خودشان را کردند و تنها ایراد تیم ما این بود که در زدن ضربات آخر دقت نکردند.

مجیدی در ادامه با طعنه به قضاوت اکبریان گفت: داور 2 پنالتی برای ما نگرفته که اشکالی ندارد. فکر نمی کنم که یک داور 2 پنالتی نگیرد، در داوری ما مسئله خیلی مهمی باشد. نگرفتن 2 پنالتی در نتیجه بازی که تأثیری ندارد! داوران ما اینجوری قضاوت می کنند.

وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که 2 سال پیش افتاده بود، علت انتخاب او را نمی‌دانیم. می توانستند یک بازی دیگر را به آقای اکبریان بدهند. حالا تصمیم گرفتند که قبل از دربی این کار را انجام بدهند و ما هم اصلا نفهمیدیم! حالا 2 پنالتی هم نگرفته که اشکالی ندارد. نگرفتن 2 پنالتی هیچ تاثیری در نتیجه بازی ندارد و هیچ ایرادی ندارد.

وی در پایان درباره اینکه بالاخره تکلیف باشگاه مشخص شده که دولتی است یا خصوصی و اینکه آنها از چه روشی برای استفاده از بازیکنان خارجی استفاده کرده اند چون صنعت نفت نیز همین مشکل را دارد، گفت: در مورد بازی اگر سوالی دارید من در خدمت هستم. این موضوعات در حیطه وظایف من نیست.

داوری ها علیه تیم استقلال

 

این وضعیت ایجاب می‌کند که کمیته داوران فدراسیون فوتبال نسبت به انتخاب داوران برای بازی‌های آتی استقلال تجدید نظر کنند تا لااقل حقی از این تیم ضایع نشود واستقلال بتواند از حملاتی که روی دروازه حریفان انجام می‌دهد بهره برداری بیشتری کند.

به هرحال مسائل داوری همیشه درفوتبال وجود دارد اما تکرار آن مسئله ساز است که باید از سوی فدراسیون فوتبال راهکاری برای خاتمه آن درنظر گرفته شود.

اشتباهات داوری به شکل طبیعی جزیی از ذات فوتبال است، اما وقتی این اشتباهات هیچ توجیهی برای ارتکاب نداشته باشد، حق هر هواداری است که در اساس این تصمیم گیری‌ها شک کند، خصوصا آن‌که این روند تکرار پذیر شده است.

بازی استقلال و هوادار در هفته اول لیگ امسال ادامه اشتباهات غیرقابل توجیه داوران در قبال آبی‌پوشان از فصل گذشته بود.

باشگاه استقلال پیش از بازی برابر صنعت نفت و پس از برخی اظهارات درباره اتفاقات داوری دیدار با گل‌گهر سیرجان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی فوتبال اطلاعیه‌ای صادر کرد.

پس از برخی اظهارات خلاف واقع در خصوص پیروزی روز گذشته تیم استقلال برابر گل‌گهر سیرجان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی نگاهی به اشتباهات مهم داوری علیه استقلال در 13 مصاف قبلی این تیم (از بازی برگشت با پرسپولیس تاکنون) خالی از لطف نیست.

با یک بررسی ساده مشخص می‌شود تیم‌های داوری در 13 بازی اخیر، در 8 بازی علیه استقلال سوت زده‌اند.

1- پرسپولیس، عدم اعلام پنالتی بر روی مهدی قایدی

2- ذوب‌آهن، عدم اعلام پنالتی محمدی‌مهر بر روی محمد نادری

3- صنعت نفت، عدم اعلام پنالتی بر روی قایدی و به اشتباه آفساید اعلام کردن گل قایدی

4- آلومینیوم، اشتباه در اعلام آفساید کردن گل سالم تیم استقلال

5- تراکتور، اشتباه داور در اعلام خطا به سود تراکتور و این خطا منجر به گل شد. همچنین عدم اعلام پنالتی به سود استقلال به دلیل هند فخرالدینی.

6- سایپا، عدم اعلام پنالتی بر روی سبحان خاقانی و مهدی قایدی

7- نفت مسجد سلیمان، عدم اخراج میرجوان بازیکن نفت به دلیل تکل خشن بر روی بابک مرادی

8- گل‌گهر، گل این تیم روی خطایی به ثمر رسید که در آن هیچ خطایی صورت نگرفته بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی