شمانیوز
شما نیوز

قیمت خودرو

بازار خودرو بهم ریخت | افزایش قیمت خودرو در کارخانه

افزایش قیمت کارخانه خودرو روی قیمت های بازار اثر گذاشت.

بازار خودرو بهم ریخت | افزایش قیمت خودرو در کارخانه

به گزارش شمانیوز: قیمت خودرو در روزهای اخیر رشد چشمگیری داشته اشت. بازار خودرو نیز به ساماندهی دارد تا قیمت خودرو به ثبات برسد. قیمت خودرو بدون هیچ نظارتی همچنان در مسیر رشد قرار دارد. خودروهای تولید داخل از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند ولی افزایش قیمت خودرو دور از انتظار است. حتی طرح آزادسازی واردات خودرو منجر به کاهش قیمت خودرو نشده است.

با انتشار لیست جدید قیمتی دو خودروساز قابل پیش بینی بود که قیمت های بازار نیز تغییر کنند با این حال به نظر می رسد بازار خیلی زود به این مساله واکنش نشان داد و به فاصله 24 ساعت بعد از افزایش قیمت ها در مبدا، قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز نیز به طور میانگین حدود 3 میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت برخی از محصولات حاضر در بازار تغییر قیمتی را به خود ندیدند.

با این حال به نظر می رسد این افزایش قیمت خودرو در بازار به نوعی واکنش هیجانی به رشد قیمت کارخانه خودرو بوده و طی چند روز آینده بازار مسیر خود را پیدا می کند.  

اما بعد از افزایش قیمت کارخانه خودرو، قیمت های بازار چه تغییراتی را به خود دیدند؟

بررسی قیمت های بازار نشان می دهد پژو 206 تیپ 2 در بازار با قیمت 270 میلیون تومان داد و ستد می شود این در حالیست که این خودرو یک روز قبل از افزایش قیمت ها با قیمتی در حدود 265 میلیون تومان قابل خریداری بود.

پژو 207 با سقف پانوراما و گیربکس دنده ای نیز در مسیر پژو 206 تیپ دو حرکت کرده است. این خودرو در روز سه شنبه قیمتی حول و حوش 360 میلیون تومان داشت. اما این محصول ایران خودرو بعد از انتشار خبر افزایش قیمت کارخانه محصولات این خودروساز رشد پنج میلیون تومانی قیمت را به خود دید.

اما قیمت پژو 207 معمولی تغییری را در کارنامه خود ثبت نکرد. این خودرو پیش از اعلام قیمت های جدید با قیمت353 میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشت. بعد از افزایش قیمت کارخانه ای خودرو فروشندگان این خودرو را با همین قیمت به بازار عرضه کردند.

تجربه قیمتی پژو پارس LX شبیه پژو 207 معمولی است. این محصول سدان (صندوقدار) ایران خودرو نیز تغییر قیمتی را به خود ندید. پیش از افزایش قیمت ها این خودرو حدود 335 میلیون تومان در بازار قیمت خورد.

با این اینکه قیمت کارخانه ای این خودرو حدود 18 درصد رشد کرد با این حال فروشندگان از کنار این افزایش قیمت به راحتی گذشتند و تغییری در قیمت های خود ندادند.

پژو 405 دوگانه سوز نیز در فاصله 24 ساعت قبل و بعد از انتشار لیست افزایش قیمت محصولات خودروسازان رشد قیمت حدود سه میلیون تومانی را تجربه کرد. این خودرو پیش از خبر افزایش قیمت در مبدا با قیمت 262 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شد اما انتشار خبر افزایش قیمت کارخانه ای خودرو سبب شد تا دارندگان این خودرو دست به کار شوند تا جلوی نام این محصول دوگانه سوز در تابلوی قیمتی مبلغ 265 میلیون تومانی را درج کنند.

از بازار دنا هم خبر می رسد دنا پلاس و دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک در جاده افزایش قیمت حرکت کردند. در حالیکه دنا پلاس رشد سه میلیون تومانی را در بازه زمانی یاد شده به خود دید اما قیمت دنا پلاس اتومات حدود 6 میلیون تومان رشد کرد.

در حال حاضر دنا پلاس با قیمت 395 میلیون تومان در دسترس خریداران است و دنا پلاس اتومات نیز حدود 485 میلیون تومان در بازار قیمت خورد.

در بازار تیبا صندوقدار و تیبا دو نیز افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند. قیمت این دو محصول پرطرفدار سایپا به ترتیب سه میلیو تومان و یک میلیون تومان رشد کرد. پیش ار اعلام افزایش قیمت کارخانه ای متقاضیان می توانستند با پرداخت 173 میلیون تومان تیبا صندوقدار را در اختیار بگیرند اما حال این خودرو 176 میلیون تومان قیمت دارد. تیبا 2 نیز که روز سه شنبه 179 میلیون تومان قیمت خورد بعد از انتشار لیست جدید قیمت کارخانه ای از سوی فروشندگان با قیمت 180 میلیون تومان به بازار عرضه شد.

قیمت ۲۷ محصول خودروسازان تغییر کرد

خداحافظی با خودرو زیر ۱۰۰ میلیون در ایران

دو خودروساز بزرگ کشور در حالی روز گذشته به صورت همزمان از قیمت های جدید خود رونمایی کردند که شاهد خداحافظی آنها با محصولات زیر 100 میلیون تومانی هستیم.

دو خودروساز بزرگ کشور در حالی روز گذشته به صورت همزمان از قیمت های جدید خود رونمایی کردند که شاهد خداحافظی آنها با محصولات زیر 100 میلیون تومانی هستیم. این تغییر کانال قیمت خودرو از مسیر رشد 18 درصدی قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز به دست آمده است.

آبی های جاده مخصوص برای 18 محصول خود قیمت جدید اعلام کردند این در حالیست که دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا قیمت 9 محصول خود را بروز رسانی کرد. تغییر کانال قیمتی محصولات تولیدی شرکت های خودروساز به آن معناست که مسیر نقدینگی به شرکت های خودروساز عریض تر می شود.

البته در کنار تغییر بازه قیمتی خودروسازان انتشار لیست های قیمتی جدید محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور حاوی نکات دیگری نیز هست.

نکته اول اینکه به رغم رشد 18 درصدی قیمت قریب به اتفاق محصولات اما دو خودروی دنا پلاس با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک و پژو 207 با فرمان برقی و سقف شیشه ای (پانوراما) کمتر از 18 درصد رشد قیمت را به نام خود ثبت کردند. دنا اتومات تنها رشد یک درصدی را تجربه کرد و دیگر محصول یاد شده یعنی پژو 207 با فرمان برقی و سقف شیشه ای (پانوراما) نیز حدود 8 درصد رشد قیمت را در مبدا به خود دید. بررسی لیست قیمتی محصولات تولیدی سایپا نشان از آن دارد که تمام محصولات حاضر در لیست یاد شده به صورت دسته جمعی  رشد 18 درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند.

نکته دیگر اینکه شاهین در میان 9 محصول خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص جای دارد و قیمت این محصول نوبرانه رشد 18 درصدی به خود دیده است اما در لیست جدید قیمتی محصولات ایران خودرو خبری از اعلام قیمت های جدید برای تارا نیست و این خودرو جایی در لیست 18 نفره این خودروساز در ارتباط با قیمت های جدید برای خود دست و پا نکرده است.

نکته سوم هم مربوط به غایبین لیست جدید قیمتی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور می شود. در میان محصولات ایران خودرو علاوه بر تارا شاهد غیبت یک محصول پرتیراژ نیز هستیم. آبی های جاده مخصوص تصمیم گرفتند برای پژو 405 مدل SLX با موتور بنزینی قیمتی اعلام نکنند. مشخص نیست این مساله را به معنای توقف تولید این محصول باید در نظر گرفت یا تنها در آذرماه خبری از عرضه این مدل بروز رسانی شده پژو 405 نیست. حال به سراغ غایبین لیست قیمتی سایپا می رویم. در میان محصولات تولیدی سایپا در لیست یاد شده سه خودروی تیبا صندوقدار پلاس، تیبا 2 پلاس و کوییک R دیده نمی شوند.

نکته آخر نیز اینکه پراید 151 (وانت پراید)  تنها محصول سبک تجاری است که برای آن قیمت جدید اعلام شده است  و همچنان خبری از وانت جدید ایران خودرو یعنی آریسان 2 نیست./ اقتصاد نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied