شمانیوز
شما نیوز

تیم استقلال | فرهاد مجیدی | شکایت استقلال از گل گهر

کارشکنی ناجوانمردانه تیم استقلال | افشاگری حیرت‌انگیز خبرنگار استقلالی

رشوه تیم استقلال به کارمند فدراسیون فوتبال گابن برای جعل اسناد بازیکن خارجی گل‌گهر لو رفته است.

کارشکنی ناجوانمردانه تیم استقلال | افشاگری حیرت‌انگیز خبرنگار استقلالی

به گزارش گل کوچیک حرف‌های روز گذشته مدیر رسانه‌‌ای تیم استقلال پیش از کنفرانس خبری مجیدی، نشان می‌دهد که مهاجم گابنی گل‌گهر هنوز ذهن تیم استقلال را اشغال کرده است. تیم استقلال در تلاش است نتیجه این بازی را تغییر دهد 3 بر 0 به سود خود کند. نوری‌فر تصریح کرد که تیم استقلال تا دادگاه کاس هم پیگیر ماجرای باگناما خواهد بود. بازی‌ای که در نهایت با تساوی و از دست دادن دو امتیاز برای تیم استقلال به پایان رسید.

اما ماجرایی که به زعم رسانه‌ها قدری پیچیده شده، پشت پرده جالبی هم دارد. گویا نامه‌ای که باشگاه استقلال خیلی امیدوار است به استناد آن امتیاز بازی گل‌گهر را بگیرد، در قبال یک واریز ۱۰ هزار دلاری جعل شده است! دبیرکل فدراسیون فوتبال گابن چند روز پیش از کشف تخلف یک کارمند فدراسیون فوتبال گابن خبر داد که به کمیته اخلاق فیفا معرفی شده است این فرد که گویا خانم منشی دفتر دبیر کل بوده، بعد از طرح شکایت باگناما، تماسی مشکوک دریافت می‌کند و پیشنهاد دریافت ۱۰ هزار دلار را در قبال ارسال نامه‌ی ملی‌پوش نبودن مهاجم گابنی می‌پذیرد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد پیشنهاد دهنده برای آن که ردش در پرونده دیده نشود، از طریق یکی از دوستانش در روسیه، مبلغ را به حساب خانم منشی واریز کرده است. نام پرداخت کننده‌ی رشوه‌ی ده هزار دلاری طاهری‌ست و گابنی‌ها به سرنخ‌هایی جالبی از او دست پیدا کرده‌اند. باید منتظر ماند و دید در نهایت فدراسیون فوتبال گابن به عنوان تنها مرجع رسمی تایید کننده وضعیت باگناما، در پاسخ با استعلام نهایی فدراسیون فوتبال ایران در خصوص این بازیکن چه گفته است پ.ن: از اونجایی که فدراسیون و کمیته اخلاق در‌اینکار با کیسه همکاری کردن،کسی‌نیست که‌پیگیر این جعل باشه، کاری‌که‌میتونه‌تو هر کشوری‌تبعات سنگین قضایی هم داشته باشه،باشگاه‌گل‌گهر‌باید‌ تا آخر‌پیگیر‌بشه تا معلوم بشه چه کسانی از داخل کشور این اقدام‌کثیف رو انجام‌دادن!

اونقدر با تخلفات استقلال کاری نداشتند‌ که‌ کار به‌جعل‌اسناد برای‌کسب‌ امتیاز کثیف هم رسیده است!

اگر‌ ذره ای شرافت در ارکان فدراسیون و کمیته انضباطی وجود‌داشت، همین فردا‌ باید‌ چند‌ نفر از استقلال ممنوع‌الفعالیت میشدن! اما‌حیف که فدراسیون هم همدست این تیم است!

پرونده جنجالی تیم استقلال - گل گهر

سخنگوی فدراسیون فوتبال توضیحاتی را درباره پرونده شکایت 3 باشگاه از بازیکن گابنی گل گهر سیرجان ارائه کرد.

حاشیه های مربوط به بازی کردن اریک باگناما بازیکن گابنی در ترکیب گل گهر سیرجان یکی از موضوعات روز فوتبال ایران است. در شرایطی که همگان منتظر حکم کمیته انضباطی در این خصوص هستند، حسین شریفی سخنگوی فدراسیون فوتبال توضیحاتی را ارائه کرده است. شریفی در حاشیه مجمع سالیانه هیات فوتبال استان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت از بازیکن گابنی گل‌گهر و اینکه گفته شده جواب استعلام فدراسیون گابن جعلی بوده، بیان کرد:‌پنجشنبه هفته پیش دیدم که عنوان شد یکی از نامه‌ها جعلی است ولی من در جریان این نامه نیستم. فدراسیون فوتبال بنا بر دلایل ذاتی‌اش این استعلام‌ها را گرفته و درباره آن صحبت کرده است. او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: تاجایی که در جریان هستم و اطلاعاتم برای عصر روز جمعه است، دوباره یک تائید از فیفا و فدراسیون گابن گرفته شده است. نامه‌ای که دوستان در تلویزیون نشان دادند را نه می‌توانم تائید کنم و نه تکذیب ولی طبق نامه‌های جدیدی که گرفتیم، نامه‌های قبلی و استعلام اولیه از فدراسیون گابن را تائید کرده‌اند. شریفی در پایان گفت: فیفا ایمیل فدراسیون گابن را تائید کرده و مدنظر ما نیز همان ایمیلی است که در وب‌سایت فیفا ثبت شده است. یعنی ایمیلی که در فیفا ثبت شده با همان ایمیلی که مکاتبات با آن انجام شده مورد تائید واقع شده است.

فرشید سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال به حواشی پیش آمده در دیدار مقابل گل گهر سیرجان واکنش نشان داد.

با توجه به اتفاقاتی که قبل بازی دیدار تیم های فوتبال استقلال و گل گهر در سیرجان رخ داد در نهایت آبی پوشان نتوانستند از حضور کوین یامگا و رودی ژستد بهره ببرند.

فرشید سمیعی معاون حقوقی استقلال با انتشار پیامی به حواشی رخ داده واکنش نشان داد.

سرپرست تیم فوتبال استقلال می‌گوید نباید پیش از شروع بازی، حواشی حضور یامگا و ژستد در استقلال رخ می‌داد.

بیژن طاهری سرپرست تیم فوتبال استقلال پس از تساوی بدون گل تیمش مقابل گل‌گهر سیرجان در هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر درباره ممنوعیت بازی دو بازیکن خارجی این تیم که امروز (چهارشنبه) از سوی سازمان لیگ ابلاغ شد، اظهار کرد:‌ چرا تا امروز یامگا و ژستد توانستند بازی کنند اما امروز اینطور شد؟ ما ضمانت‌نامه هم گذاشتیم. ما سند منزلی را گذاشتیم و در رهن سازمان لیگ است. نباید این اتفاق رخ می‌داد. این مساله ساعت یک و نیم بعد از ظهر به باشگاه اعلام شد و سپس این خبر به گوش کادر فنی رسید.

او در ادامه درباره حضور بازیکن گابنی تیم گل‌گهر در این بازی و امکان غیرقانونی بودن این مساله هم گفت:‌ تیم حقوقی ما در حال بررسی است. ما طی ۲۴ ساعت می‌توانیم شکایت خود را تنظیم و ارسال کنیم.

در حالی که باشگاه گل‌گهر پرونده بازیکن گابنی‌اش را بسته شده فرض کرده اما اظهارات یکی از بازیکنان ملی‌پوش این کشور می‌تواند این پرونده را وارد فاز جدیدی کند.

به گزارش ایسنا، ماجرای قانونی بودن یا نبودن حضور اریک بانیاما بوکوم، بازیکن گابنی گل‌گهر هم‌چنان با وجود نامه فدراسیون فوتبال گابن با ابهاماتی روبه‌رو است چرا که از چهار دیدار دوستانه عنوان شده در فدراسیون فوتبال گابن هیچ اطلاعاتی در فضای اینترنت راجع به دیدارهای دوستانه با لیبریا، توگو و رواندا وجود ندارد و فقط می‌توان بازی دوستانه با بنین را در بازه زمانی مطرح شده در نامه نخست فدراسیون گابن (سپتامبر ۲۰۲۰) یافت که اریک بوکوم در لیست این بازی حضور نداشته است.

این ماجرا باعث شده که باشگاه‌های استقلال و پیکان، دو تیمی که اریک بوکوم مقابل آن‌ها به میدان رفته به فکر شکایت از گل‌گهر بیفتند تا شاید با اثبات غیرقانونی بودن حضور بوکوم در میدان، نتیجه بازی را ۳ بر صفر به سود خودشان بکنند. با این حال باتوجه به اظهارات هوشنگ نصیرزاده، عضو هیات رییسه سازمان لیگ فوتبال احتمال کمی برای رخ دادن این اتفاق وجود دارد چرا که باشگاه گل‌گهر نامه فدراسیون فوتبال گابن را در اختیار دارد و فقط در صورت تکذیب این نامه، استقلال و پیکان شانس پیروزی در این پرونده را دارند.

خود این موضوع یک خلأ قانونی است که صرفا با ارسال نامه‌ از فدراسیون فوتبال مبدا، صلاحیت بازیکن خارجی تایید می‌شود و دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال بدون بررسی مفاد نامه، آن را تایید و به سازمان لیگ فوتبال ارسال می‌کند. باشگاه گل‌گهر هم به جای شفاف‌سازی راجع به این موضوع، به گذاشتن چند استوری‌ اینستاگرامی بسنده کرده است. ابهامات بزرگ ماجرای حضور این بازیکن گابنی باعث شده که به متن خبر انتقال بوکوم به گل‌گهر بی‌توجهی شود..

در متن این خبر از عنوان "بازیکن ۱۹۵ سانتی‌متری تیم‌ملی المپیک گابن" برای اریک بوکوم استفاده شده و هیچ کجای متن خبر از تیم‌ملی بزرگسالان گابن صحبت نشده است. همین نکته نشان می‌دهد که احتمالا مسئولان باشگاه گل‌گهر تصور می‌کردند که اریک بوکوم مشمول بند یک ماده قانونی مربوط به بازیکنان آفریقایی می‌شود، چرا که در این بند، بازیکنان برخی کشورهای آفریقایی - که گابن جزو آن‌ها نیست - با داشتن سابقه بازی در تیم‌ملی امید می‌توانند در لیگ ایران بازی کنند. ضمن این که اگر باشگاه گل‌گهر در آن زمان می‌دانست اریک بوکوم حتی یک دقیقه برای تیم ملی بزرگسالان گابن به میدان رفته، از عنوان بازیکن تیم‌ملی گابن به جای بازیکن تیم‌ملی المپیک گابن استفاده می‌کرد.

خبرنگار ایسنا برای پیگیری بیشتر به سراغ بازیکنان دو سال اخیر تیم‌ملی گابن رفت تا شاید از طریق آن‌ها به اطلاعاتی راجع به این ماجرا برسد. در این بین آندره پوکو، بازیکن فعلی تیم‌ملی گابن و باشگاه آلتای در سوپر لیگ ترکیه حاضر به پاسخگویی شد. از این بازیکن با تجربه تیم‌ ملی گابن که از سال ۲۰۱۰ به طور پیوسته برای تیم ‌ملی کشورش بازی می‌کند، دو سوال به شرح زیر پرسیده شد.

۱. آیا اریک بانیاما بوکوم را می‌شناسد؟

۲. در صورت آشنایی با اریک بوکوم، آیا تاکنون این بازیکن را در تیم‌ملی بزرگسالان گابن دیده است؟

آندره پوکو حضور اریک بوکوم در تیم‌ملی بزرگسالان گابن را تایید نکرد و گفت: بله او را می‌شناسم. اریک بوکوم برای تیم‌ ملی پایه گابن بازی کرده ولی با توجه به این که با استعداد و جوان است، شاید در آینده‌ای نزدیک بتواند برای تیم‌ملی بزرگسالان هم به میدان برود. او زمان دارد.

از صحبت‌های آندره پوکو دو نکته را می‌توان دریافت؛ نخست این که او با اریک بوکوم و رزومه ملی‌اش آشناست و دوم این که او تایید می‌کند که بازیکن گابنی گل‌گهر برای تیم‌های پایه کشورش به میدان رفته اما هنوز برای تیم‌ملی بزرگسالان بازی نکرده است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید بررسی دقیق‌تری نسبت به رزومه اریک بانیاما بوکوم داشته باشند و فقط به یک نامه بسنده نکنند چرا که اگر حضور این بازیکن در فوتبال ایران غیر قانونی باشد، بدعت و راه جدیدی برای حضور بازیکنان دیگر خارجی - که مشمول قانون جذب بازیکنان و مربیان خارجی نمی‌شوند - ایجاد می‌شود.

بیانیه پرسپولیس و ۵ باشگاه دیگر علیه بازیکن خارجی گل گهر سیرجان

تعدادی از باشگاه‌های لیگ برتر در واکنش به اتفاقات اخیر در ارتباط با مهاجم خارجی تیم فوتبال گل‌گهر در نامه ای سرگشاده، خواستار رسیدگی سازمان لیگ به برخی حواشی در این خصوص شده‌اند.

فدراسیون فوتبال

در این نامه که به امضای مدیران باشگاههای پرسپولیس، تراکتورسازی تبریز، ذوب‌آهن اصفهان، مس رفسنجان، گل‌گهر سیرجان و نساجی مازندران رسیده، آمده است: فدراسیون فوتبال ایران این روزها تحت فشارهای سنگین و مشکوکی قرار گرفته است که به نظر می‌رسد به دنبال وادار کردن آن به اجرای بدعت‌های ناصواب و ناروا در فوتبال و لیگ ایران است.

آن چه این روزها بعضی به دنبال اتفاق افتادنش هستند، به همین‌جا ختم نخواهد شد و ادامه رقابت‌های این فصل را دستخوش سلسله اتفاقاتی خواهد کرد که شاید کنترل آن ممکن نباشد. بدعت شومی خواهد بود اگر ابتدا نهاد برگزار کننده مسابقات، مجوزی را برای بازی بازیکنی صادر کند تا بعد در موقع لزوم، بعضی باشگاه بتوانند با دستاویز قرار دادن آن به دنبال کسب امتیازات آسان و ویژه باشند که شرایط جدول مسابقات را دگرگون سازد!

در این ارتباط اکثریت باشگاه‌های حاضر در رقابت‌ها، خواهان جلوگیری از امتیاز فروشی و بذل و بخشش امتیاز به تیم‌های خاص هستند. چنین رویه‌ مشکوکی سلامت رقابت‌ها را به کلی زیر سوال خواهد برد که در این صورت، شاید ورود مراجع بین‌المللی به موضوع اجتناب ناپذیر شود تا احتمال وجود روابط خاص بین باشگاه‌ها و بعضی بخش‌ها و افراد بررسی شود. البته قبل از هرچیز، از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ درخواست داریم که چنین احتمالاتی را بررسی کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied