شمانیوز
شما نیوز

شب یلدا

10 فیلم کمدی که برای شب یلدا می توانید از آنها لذت ببرید

در ادامه 10 فیلم کمدی برای شب یلدا را به شما معرفی می کنیم که ممکن است به دلایلی آن‌ها را ندیده باشید.

10 فیلم کمدی که برای شب یلدا می توانید از آنها لذت ببرید

به گزارش شمانیوز: تماشای فیلم کمدی برای شب یلدا همیشه ایده خوبی است، خیلی ها علاوه بر صحبت کردن با اعضای خانواده ترجیح می دهند با تماشای یک فیلم خنده دار با اعضای خانواده شان شاد باشند، به همین دلیل ما 10 فیلم کمدی برای شب یلدا را به شما معرفی می کنیم.

 

1. اجاره‌نشین‌ها

کارگردان:  داریوش مهرجویی

ژانر: کمدی،

بازیگران: عزت‌الله انتظامی، اکبرعبدی، حمیده خیرآبادی، امین تارخ، فریماه فرجامی و…

سال انتشار: 1365

 اجاره‌نشین‌ها دومین فیلم بعد از انقلاب داریوش مهرجویی و جز آثار پرفروش دهه 1360 بود. علاوه‌براین، این فیلم جز اولین آثاری بود که در میان فیلم‌های شعارزده بعد از انقلاب با زبانی طنز مسائل و مشکلات اجتماعی و سیاسی را در لفافه می‌زد. فیلم در پنجمین دوره‌ی جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت هفت سیمرغ شد.

داستان در مورد ساختمانی درب‌‌وداغان و بی‌صاحب در حاشیه‌ی تهران است که نیاز به تعمیرات فراوانی دارد. اما مباشر خانه، عباس (عزت‌الله انتظامی)، می‌خواهد با زرنگ بازی خانه را از آنِ خود کند…

 

2. ای ایران

کارگردان: ناصر تقوایی

ژانر: کمدی، موزیکال

بازیگران: اکبر عبدی، حمید جبلی، حسین سرشار و…

سال انتشار: 1368

 ناصر تقوایی قبلاً با ساخت سریال جاودانه‌ی دایی جان ناپلئون مهارت خود را در ساخت اثری طنز نشان داده بود و در اواخر دهه‌ 1360 تصمیم گرفت فیلم کمدی دیگری را جلو دوربین ببرد. ای ایران که بعد از شاهکارش، ناخدا خورشید، آن را ساخت ظاهراً به مناسبت دهمین سالگرد انقلاب ساخته شده بود اما به دلایلی آن را از جشنواره فجر بیرون کشیدند!

داستان ای ایران در بحبوحه سال‎های انقلاب در روستای ماسوله اتفاق می‌افتد. گروهبان مکوَندی (اکبر عبدی) در آستانه‌ی اعتراضات مردمی به ماسوله می‌رود و سعی می‌کند با اعمالش مردم را از شورش و اعتراض بترساند اما اوضاع برعکس آنچه او می‌خواهد اتفاق می‌افتد…  

 

3. مرد عوضی

کارگردان: محمدرضا هنرمند

ژانر: کمدی، عاشقانه

بازیگران: پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، افسانه بایگان، رضا ژیان، عزت‌الله مهرآوران و…

سال انتشار: 1376

با مرگ خسرو پذیرش (رضا ژیان)، مخترع عاشق پیشه و فقیر، دکتر متخصصی تصمیم می‌گیرد مغز او را به مرد متمول و مغروری به نام داریوش جم (پرویز پرستویی) پیوند بزند. داریوش بعد از این اتفاق با مغز و ذهن خسرو به زندگی برمی‌گردد و زندگی‌اش دگرگون می‌شود.

 

4. مومیایی 3

کارگردان: محمدرضا هنرمند

ژانر: کمدی، پلیسی

بازیگران:  پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، رامبد جوان، فتحعلی اویسی و …

سال انتشار: 1378

هنرمند بعد موفقیت تجاری فیلم مرد عوضی سراغ فیلم دیگری باز هم با بازی پرویز پرستویی در نقش اصلی رفت. مومیایی 3 که در اصل بازسازی فیلمی آمریکایی به نام سلاح عریان: پرونده‌های جوخه پلیس! (1988) است، توانست برای پرستویی نامزدی بهترین بازیگر مرد از جشنواره فجر را به ارمغان بیاورد.

سروان قربانی (پرویز پرستویی) انسانی وظیفه‌شناس است که مامور می‌شود مومیایی که توسط یک باند حرفه‌ای دزدیده شده است را پیدا کند. او در مسیر جستجوی خود با جوان دیوانه‌ و مجنونی به نام بهروز (رامبد جوان) آشنا می‌شود که قرار است او را به هدفش برساند…

 

5. خواب تلخ

کارگردان: محسن امیریوسفی

ژانر: کمدی، داکیو درام

سال انتشار: 1382

 فیلم جذاب و خاص امیریوسفی به خاطر نگاه شیرین و طنازانه‌ای که به مقوله‌ی مرگ دارد، اثر مهمی در سینمای ایران است. فیلم شکلی مستند دارد و تمامی بازیگران نقش‌های واقعی خودشان را بازی می‌کنند. هر چند که این فیلم در داخل ایران به شکل خیلی محدودی به نمایش درآمد اما در جشنواره‌های خارجی بسیار موفق بود و توانست در جشنواره‌ی کن برای خود نامی دست و پا کند.

خواب تلخ داستان پیرمرد مرده‌شوری به نام اسفندیار است که در قبرستان 800 ساله‌ی تاریخی خمینی‌شهر زندگی می‌کند. اسفندیار که ظاهراً خودش را برای مردن آماده کرده و حتی جانشینش را هم انتخاب کرده است، وقتی با عزرائیل مواجه می‌شود زیر همه چیز می‌زند و …

 

6. بی‌پولی

کارگردان: حمید نعمت‌الله

ژانر: کمدی، خانوادگی

بازیگران: لیلا حاتمی، بهرام رادان، سیامک انصاری و..

سال انتشار: 1386

شاید حال و روز هیچکدام از فیلم‌های این لیست به اندازه‌ی این فیلم به حال و روز این روزهای ما نزدیک نباشد! نعمت‌الله پس از فیلم موفق بوتیک (1382) و سابقه‌ی نویسندگی طولانی در دومین اثر سینمایی خودش بار دیگر می‌تواند نظر مخاطبین و منتقدان را جلب کند. لیلا حاتمی برای نقش‌آفرینی در این فیلم توانست سیمرغ بازیگری را از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر بگیرد.

بی‌پولی- همانطور که از نامش مشخص است.- داستان زوجی جوان به نام‌های ایرج (بهرام رادان) و شکوه (لیلا حاتمی) را روایت می‌کند که گرفتار یک بحران مالی شدید می‌شوند و هر چه سعی می‌کنند تا وضعیت را بهتر کنند، این بحران وضعیت پیچیده‌تری به خود می‌گیرد.

 

7. سن ‌پطرزبورگ

کارگردان: بهروز افخمی

ژانر: کمدی

بازیگران: محسن تنابنده، پیمان قاسم‌خانی، امین حیایی و….

سال انتشار: 1388

 بهروز افخمی را معمولاً با فیلم‌های درامش می‌شناسند اما با سن‌ پطرزبورگ نشان داد که توانایی ساخت کمدی را هم دارد. این فیلم که به نویسندگی پیمان قاسمخانی تولید شده سراغ سوژه‌ای متفاوت و جذاب با بازیگرانی توانا رفته است. فرشاد (پیمان قاسم‌خانی) و کریم (محسن تنابنده) دو زندانی و خلافکار خرده پا هستند که به برای به دست آوردن گنجی که از تزار روسیه در ایران باقی مانده دست به هر کاری می‌زنند…

 

8. هیچ

کارگردان: عبدالرضا کاهانی

ژانر: کمدی

بازیگران: مهدی هاشمی، باران کوثری، پانته‌آ بهرام، احمد مهران‎فر و…

سال انتشار: 1388

فیلم به دلیل آنچه سیاه‌نمایی عنوان می‌شد توقیف شده و اکران محدودی هم داشت اما لیست بازیگران پرشمار این فیلم و داستان جذابش باعث جلب توجه بین منتقدان و مخاطبان سینما شده بود. نادر (مهدی هاشمی) پیر پسری که به مرض خوردن مبتلا است و عمه‌اش (مرضیه برومند) را عاصی کرده به خانواده‌‌ای پر جمعیت و فقیری سپرده می‌شود تا از او نگهداری کنند اما آن‌ها نیز توانایی سیر کردن شکم او را ندارند…  

 

9. اسب حیوان نجیبی است

کارگردان: عبدالرضا کاهانی

ژانر: کمدی

بازیگران: رضا عطاران، باران کوثری، مهتاب کرامتی، پارسا پیروزفر و…

سال انتشار: 1389

 کاهانی با وجود بلاهایی که سر اکران فیلم «هیچ» آمد مسیرش را عوض نکرد و باز هم به سراغ سوژه‌ای جنجالی و خلاقانه رفت. این فیلم هم مانند فیلم قبلی اثری پر بازیگر است و به خاطر نحوه‌ی روایت داستانش مورد توجه منتقدان هم قرار گرفت.

بهروز شکیبا (رضا عطاران) که ظاهراً مامور گشت پلیس است، شبانه‌ در خیابان‌های تهران می‌گردد و از افرادی که به هر عنوان خلاف می‌کنند، سواستفاده می‌کند.

 

10. آشغال های دوست داشتنی

کارگردان: محسن امیر یوسفی

ژانر: کمدی، فانتزی

بازیگران: هدیه تهرانی، شهاب حسینی، اکبر عبدی، نگار جواهریان و…

سال انتشار:1391

 آخرین فیلم این لیست به اثری تعلق دارد که باز هم خیلی دیر رنگ پرده را به خود می‌بیند. آشغال‌های دوست داشتنی که سومین فیلم بلند امیر یوسفی بعد از دو فیلم موفق خواب تلخ و آتشکار (1386) بود، با توقیفی 6 ساله همراه بود و با اینکه اکران محدودی هم داشت اما مورد استقبال قرار گرفت. داستان جذاب و روایت خلاقانه امیریوسفی به همراه بازی‌های قابل قبول بازیگران از دلایل موفقیت فیلم است.

داستان فیلم در بستر اعتراضات سال 1388 به نتایج ریاست جمهوری صورت می‌گیرد. پیرزنی به نام منیر خانم (شیرین یزدان بخش) به چند جوانی که در تظاهرات از دست ماموران فرار کرده‌اند در خانه‌اش پناه می‌دهد و بعد متوجه می‌شود که ماموران در خانه‌اش را علامت گذاشته‌اند تا فردا به سراغش بیایند و خانه‌اش را تفتیش کنند. داستان اصلی از جایی شروع می‌شود که منیر خانم برای اینکه به دردسر نیوفتد سعی می‌کند هر چیز مشکوکی که در خانه دارد را پیدا کند و از بین ببرد. او در این راه از طریق گفتگو با 5 قاب عکس از نزدیکانش (شوهر، برادر و سه پسرش) می‌خواهد که کمکش کنند…

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied