شمانیوز
شما نیوز

عادل فردوسی پور | برکناری عادل فردوسی پور | حذف عادل فردوسی پور

تنها شرط عادل فردوسی پور برای بازگشت به صداوسیما

زمینه برای بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه ۳ و اجرای برنامه نود مهیا نیست.

تنها شرط عادل فردوسی پور برای بازگشت به صداوسیما

 به گزارش گل کوچیک، عادل فردوسی پور همچنان دور از میادین به سر ‌می‌برد. از زمان روی کار آمدن دولت جدید روزی نیست که در مورد بازگشت عادل فردوسی پور حرفی نباشد. عادل فردوسی پور با روی کار آمدن فروغی کنار گذاشته شد. بحث در مورد بازگشت عادل فردوسی پور همیشه داغ بوده و احاد جامعه خاستار این اتفاق هستند. به نظر شما جای عادل فردوسی پور و برنامه نود در شبکه 3 خالی است؟

چندی پیش و در پی اذعان رییس جدید سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه عادل فردوسی پور برای بازگشت به تلویزیون هیچ مشکلی ندارد رسانه‌ها خبر دادند که مجری برنامه نود به سرعت به شبکه ۳ بر می‌گردد و برنامه خود را به روی آنتن خواهد بود.

در صورتی که انجام این کار موازی کاری خواهد بود و اگر روزی زمینه بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه سه مهیا شود او باید برنامه جدیدی را تدوین و طراحی کند.

بعد از اینکه سازمان صدا و سیما تصمیم گرفت برنامه نود به روی آنتن نرود برنامه فوتبال برتر جایگزین برنامه ۹۰ شد و یکی دو فصلی است به جای برنامه نود بازی‌های لیگ برتر را با اجرای میثاقی تحلیل می‌کند و شبکه ۳ دیگر نیاز به اجرای برنامه جدیدی در این بخش نمی‌بیند. از همه مهمتر اینکه برنامه شب‌های فوتبال هم در شبکه ورزش بازی‌های لیگ برتر را تجزیه و تحلیل می‌کند.

با وجود صحبت‌های رییس جدید سازمان و صدا و سیما به نظر می‌رسد زمینه برای بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون مهیا نشده است چرا که در غیر اینصورت دست کم او بازی‌های لیگ برتر و بازی‌های خارجی را در شبکه ۳ و دیگر شبکه‌ها گزارش می‌کرد.

به نظر می‌رسد در چنین وضعیتی عادل فردوسی پور هم خیلی مایل به اجرای گزارش نیست.

بابک کاظمی خبرنگار صداوسیما طی توییتی اعلام کرد که احتمالا عادل فردوسی پور با برنامه ی فوتبال ۳۶۰ به شبکه ی سه برمیگردد.

اکثر مخاطبان دلیل برکناری عادل فردوسی پور را می‌دانند. علی فروغی رئیس شبکه سه دشمن اصلی عادل فردوسی پور بود و به محض نشستن بر مسند ریاست شبکه سوم سیما عادل فردوسی پور را اخراج و برنامه 90 را تعطیل کرد. در ساعات اخیر اخبازی مخابره شده از برکناری فروغی از ریاست این شبکه. اتفاقی که باعث می‌شود بازهم شایعه بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون داغ شود. در غیاب عادل فردوسی پور تمام امتیازات برنامه 90 و حتی بیشتر از آن به محمدحسین میثاقی و برنامه فوتبال برتر رسید. برنامه‌ای که با وجود داشتن امتیازات بسیار زیاد نتوانست حتی نیمی از مخاطبان برنامه 90 را به دست بیاورد و مجری سابقا دوست داشتنی ورزشی را به چهره‌ای منفور تبدیل کرد.

گفته می‌شود علی فروغی، رییس شبکه سوم به شبکه افق رفته است و از این به بعد قرار است مدیر این شبکه باشد. این خبر از آنجایی اهمیت دارد که حضور عادل فردوسی پور در شبکه ۳ ارتباط مستقیمی با مدیریت فروغی در این شبکه دارد. پیش از این جبلی، رییس صدا و سیما هم اعلام کرده بود مخالفتی با بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون ندارد.

البته هنوز صداوسیما به این شایعه واکنش نشان نداده است و این خبر به صورت رسمی اعلام نشده است.

روز گذشته بابک کاظمی خبرنگار صداوسیما طی توییتی اعلام کرد احتمالا عادل با برنامه ی فوتبال ۳۶۰ به شبکه ی سه برمیگردد. چندی پیش صفحه رسمی برنامه 90 در اینستاگرام به فوتبال 360 تبدیل شده بود که این موضوع به شایعات استارت برنامه جدید عادل دامن زد.

پروژه جدید عادل فردوسی پور لو رفت

عادل فردوسی‌پور پروژه تازه‌ای به نام «فوتبال ۳۶۰» آغاز کرده است.

رسمی؛ عادل فردوسی پور به تلویزیون برمی‌گردد8

عادل فردوسی پور مجری سرشناس و دوست داشتنی برنامه 90 که چند سال پیش برکنار شد در حال انجام پروژه جدید است. عادل فردوسی پور پس از تعطیلی برنامه نود تنها به تهیه کنندگی فوتبال 120 مشغول است. عادل فردوسی پور در این مدت هیچ صحبتی در مورد حذف از صدا و سیما نکرده و در سکوت کامل خبری بوده است. برنامه جدید عادل فردوسی پور به احتمال زیاد 360 نام دارد. صفحه رسمی اینستاگرام برنامه تلویزیونی «۹۰»، به «فوتبال ۳۶۰» تغییر نام داد. گفتنی است عادل فردوسی پور ممنوع التصویر است، و حالا باید دید در برنامه جدید جلوی دوربین می‌آید و یا همچنان پشت دوربین کار خواهد کرد.

این تغییر ۱۸ آبان ماه اتفاق افتاده و از همان روز، فعالیت «فوتبال ۳۶۰» به عنوان وبسایت و اپلیکیشن خبری تحلیلی در حوزه فوتبال، آغاز شده است. در آذرماه ۹۹ و مدتی پس از آن که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) به برنامه اینترنتی «۹۹» به تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور مجوز نداد، اخباری از حضوری این برنامه‌ساز در پروژه جدیدی به نام «فوتبال ۳۶۰» منتشر شد.

حال مطابق آنچه در وبسایت «فوتبال ۳۶۰» آمده، این سایت و اپلیکیشن قرار است با تولید و انتشار اخبار، گزارش، تحلیل و ویدیوهای اختصاصی به فوتبال ایران و جهان بپردازد. اگرچه در این سایت، نامی از عادل فردوسی‌پور به عنوان سردبیر یا مدیر نیامده، اما یکی از نخستین ویدیوهای منتشرشده در آن، ویدیویی با عنوان «به یاد حمیدرضا صدر؛ با روایت عادل فردوسی‌پور» است که با صدای این مجری، در برنامه «فوتبال ۱۲۰» پخش شده بود.

بعضی از همکاران سابق برنامه «۹۰» در سایت «فوتبال ۳۶۰» مشغول به کار شده‌اند.

اگرچه عادل فردوسی‌پور به تازگی فصل جدید برنامه تلویزیونی «فوتبال ۱۲۰» را در مقام تهیه‌کننده آغاز کرده، اما مطالبه حضور او به عنوان مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «۹۰» در شبکه سه سیما همچنان وجود دارد.

پیمان جبلی در نخستین روزهای حضور خود به عنوان رئیس جدید سازمان صداوسیما، با این مطالبه مواجه شد و به آن پاسخ مثبت داد؛ اتفاقی که هنوز رخ نداده است.​

رسمی؛ عادل فردوسی پور به تلویزیون برمی‌گردد19

دلیل اخراج عادل فردوسی پور افشا شد

محسن سرافراز رئیس اسبق صداوسیما در گفتگویی با روزنامه شرق درباره عادل فردوسی پور و تعطیلی برنامه نود گفت: «در دوره ما فشار برای تعطیلی برنامه ۹۰ بود، منتها مجموعه تصمیمات این بود که این کار انجام نشود. اما به نظرم در دوره بعد خواستند مدیر مجموعه شبکه ۳ خودش را نشان دهد و او هم کمک کرده که این برنامه تعطیل شود. مدیران شبکه سه تصور می‌کردند می‌توانند شبیهش را درست کنند که خب نتوانستند!»

او در جواب به این سوال که فردوسی‌پور چه خطری برای صداوسیما داشت، گفت:«هیچ خطری. ایشان در حوزه تخصصی خودش در همان چارچوب اگر کار کند، تهیه‌کننده، مجری و برنامه‌ساز موفق است و چون در اوج موفقیت او برنامه‌اش حذف شد، به یک جور عقده برای کسانی که سال‌ها این برنامه را دنبال می‌کردند، تبدیل شده است.»

سرافراز درباره صحبت‌های جبلی که گفته‌ ممکن است برنامه ایشان برگردد توضیح داد: «این یکی از مشکلات نظام حکمرانی ماست که خیلی راحت پیاده‌شان می‌کنند. خیلی افراد به‌راحتی حذف شده و کنار گذاشته می‌شوند. این کار اشتباه است، چون انگیزه‌ها کم و افراد به‌دردبخور کم می‌شوند. میدان به دست افراد متظاهر و ضعیف‌تر می‌افتد.»

 

عادل فردوسی پور از فعالیت در فضای مجازی محروم شد

عادل فردوسی پور از فعالیت در فضای مجازی محروم شد. مشاور رییس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا و سیما خبر از محرومیت جدیدی برای عادل فردوسی‌پور داده است.

حسام الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور و نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا و سیما امروز نامه ای خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس شورای نظارت نوشت که در آن به موضوع جالبی اشاره کرده است.

رسمی؛ عادل فردوسی پور به تلویزیون برمی‌گردد1

 

 

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده برای عادل فردوسی‌پور انتقاد کرده و در بخشی از نامه خود نوشته‌ است: «در حال حاضر عادل فردوسی‌پور نه تنها اجازه اجرای زنده در هیچ یک از شبکه‌های تلویزیون را ندارد و حتی گزارش بازی‌های فوتبال نیز از او گرفته شده است، بلکه شواهد متعددی نشان می‌دهد که امکان اجرای زنده وی در آی‌پی‌تی‌وی‌ها و فضای مجازی نیز به‌صورت غیررسمی ممنوع شده است». ماجرای ممنوعیت فعالیت فردوسی پور در آی‌پی‌تی‌وی‌ها و فضای مجازی برای اولین بار است که مطرح می شود.

حذف برنامه ۹۰ به موجی از اعتراضات به نحوه رفتار صدا و سیما با چهره‌های محبوب این رسانه منجر شد. حتی بسیاری از مقامات و نمایندئگان مجلس نیز به این اقدام اعتراض کردند.

 

در همین حال تلویزیون اعلام کرد که فردوسی پور در شبکه ورزش به همکاری اش با صداوسیما ادامه خواهد داد. اما فردوسی پور مدت‌ها بود که مسابقات فوتبال را گزارش نمی‌کرد. تلویزیون نیز تلاش کرد که برنامه فوتبال برتر با اجرای میثاقی را جایگزین نود و فردوسی پور کند. پروژه‌ای که موفقیتی به دست نیاورد.

با آغاز سال جدید انتظار می‌رفت که انتقادات از حذف فردوسی پور و نود فروکش کند، اما این اتفاق رخ نداد، جای او و برنامه انتقادی اش به شدت خالی بود. شاید تلویزیون هیچ وقت تصور نمی‌کرد حذف عادل و نود چه تبعاتی سنگینی خواهد داشت.

عادل فردوسی پور هر جا می‌رود با استقبال و احترام زیادی روبه رو می‌شود. او چندی پیش در جشن حافظ برای اجرای برنامه «نود» با رأی مردم بهترین چهره تلویزیونی سال شد. این جایزه را پژمان جمشیدی به او اهدا کرد. فردوسی‌پور پس از دریافت جایزه گفت: «بی‌نهایت خوشحالم که این جایزه را از مردم می‌گیرم، خوشحالی‌ام قابل توصیف نیست. نمی‌دانید چه حس خوبی به آدم دست می‌دهد، بیست سال همراهی با مردم و اینکه مردم کنارم بودند. مردم، چقدر خوبید شما!»

رسمی؛ عادل فردوسی پور به تلویزیون برمی‌گردد3

بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد بازگشت عادل فردوسی پور گفت: از ضوابط حرفه‌ای و قانونی رسانه ملی است که از تمام ظرفیت‌ها و قدرت آنتن برای جلب اعتماد و جذب نظر مخاطبان استفاده کند.

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد سلیقه مخاطبان برای بازگشت چهره‌های محبوب به رسانه ملی گفت: از ضوابط حرفه‌ای و قانونی رسانه ملی است که از تمام ظرفیت‌ها و قدرت آنتن برای جلب اعتماد و جذب نظر مخاطبان استفاده کند و هیچ گونه ظرفیتی را نباید نادیده بگیرد.

رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرد که استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها از ضوابط و معیارهای اساسی سازمان است، در دوره جدید ما سعی می‌کنیم از هیچ ظرفیتی در حوزه توانمندی، استعداد، محتوا، ژانرهای برنامه سازی در حوزه نیروی انسانی غافل نشویم و همه را به رسمیت شناخته و از تک تک آنها صیانت کنیم.

جبلی در مورد بازگشت چهره‌هایی همچون عادل فردوسی پور به آنتن رسانه ملی هم یادآور شد که پاسخ همان است که از قبل اعلام کرده‌ام.

روز دهم مهرماه، ویدیویی از دیدار پیمان جبلی با خبرنگاران خوزستانی منتشر شد که طی آن فردی که خود را از خانواده شهدا و طرفداران فوتبال تیم‌های خوزستانی معرفی می‌کند در گفتگو با پیمان جبلی رئیس جدید صداوسیما از او درخواست می‌کند که عادل فردوسی پور را بازگرداند و می‌گوید: «از شما خواهش می‌کنم برنامه نود را با اجرای عادل فردوسی‌پور احیا کنید تا کام فوتبال‌دوستان شیرین‌تر از پیش شود.»

رئیس صداوسیما هم در پاسخ به درخواست این هوادار فوتبال درباره فردوسی‌پور می‌گوید: «از نظر ما ایشان منعی ندارد و می‌تواند بازگردد.»

 

رسمی؛ عادل فردوسی پور به تلویزیون برمی‌گردد3

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied