شمانیوز
شما نیوز

قیمت لیر ترکیه امروز 16 دی 1400

اقتصاددانان درباره قیمت لیر هشدار دادند

اقتصاددانان معتقدند؛ اگر رجب طیب اردوغان در سیاست‌های خود تغییر ایجاد نکند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهشی می‌شود و ممکن است به محدود ۲۰ الی ۲۵ نیز برسد. قیمت لیر ترکیه امروز 16 دی به دلیل تعطیلی بازارهای آزاد با روند برخط محاسبه و اعلام شده است.

اقتصاددانان درباره قیمت لیر هشدار دادند

به گزارش شمانیوز: امروز پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ به علت تعطیل بودن بازارهای معاملات  قیمت رسمی مشخص نگردیده و قیمت‌ها به صورت آنلاین و نوسانات نسبت به روز گذشته محاسبه و در اینجا اعلام می‌گردد.

قیمت لیر ترکیه امروز 16 دی ماه 1400

قیمت لیر ترکیه در بازار آزاد دیروز با 60 تومان کاهش، 2,090 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 2,160 تومان بیشترین قیمت و 2,090 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه است.

قیمت لیر ترکیه امروز پنجشنبه 16 دی ماه نسبت به آخرین معامله روز چهارشنبه تغییری نداشت، همچنان با قیمت دو هزار و ۹۰ تومان در بازار معامله می‌شود.\

به گفته رئیس مرکز پژوهش ایران و ترکیه، اقتصاد کشور ترکیه در هفته‌های گذشته با دو مشکل کاهش ارزش لیر و تورم مواجه شده است.

هشدار اقتصاددانان درباره ارزش لیر

جلال ابراهیمی رئیس مرکز پژوهش ایران و ترکیه با بیان اینکه دولت ترکیه انتظار داشت با ابلاغ بسته‌های جدید، قیمت کالاها معکوس شود، توضیح می‌دهد: تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که کالاها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشتند، در سایر فروشگاه‌ها نرخ کالاها هیچ تغییری نداشته است.

وی تاکید می‌کند: البته برخی فعالان اقتصادی ترکیه پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ثابت ماندن نرخ دلار برای سه ماه، کاهش قیمت برخی کالاها آغاز شود.

خبرگزاری رویترز نیز در نظرسنجی از ۱۳ اقتصاددان نوشته است که نرخ تورم ترکیه ۳۰٫۶ درصد افزایش یابد. تورم این کشور در سال ۲۰۲۱ در محدوده ۲۶٫۴ تا ۳۷٫۳ درصد نوسان کند.

به اعتقاد این اقتصاددانان؛ اگر رجب طیب اردوغان در سیاست‌های خود تغییر ایجاد نکند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهشی می‌شود و ممکن است به محدود ۲۰ الی ۲۵ نیز برسد.

گفتنی است؛ در نتیجه فشارهای اردوغان بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی، ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی کاهش یافته و تورم در ماه‌های اخیر به حدود ۲۰ درصد رسیده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied