شمانیوز
شما نیوز

مبلغ یارانه جدید

زمان پرداخت یارانه جدید دولت + مبلغ یارانه جدید

یارانه دی ماه که قرار بود بنا به قول معاون اقتصادی رئیس جمهور به صورت نقدی با افزایش همراه باشد همانند دوره های قبل به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و زمان پرداخت یارانه جدید دولت و مبلغ آن را به صحبت‌ها و اظهارنظرهایی تا پایان این ماه موکول کرد.

زمان پرداخت یارانه جدید دولت + مبلغ یارانه جدید

به گزارش شمانیوز: همانند دوره‌های قبل، یارانه دی ماه در ساعت 24 پنجشنبه 9 دی ماه واریز شد، به طوری که خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت کردند. اما خبری از زمان و مبلغ دریافت یارانه جدید تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده است.

عده‌ای معتقدند که دولت برای واریز یارانه جدید دی ماه منتظر تصمیم مجلس برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی است و مشمولان در بهمن ماه این یارانه را دریافت کنند. 

در تیم اقتصادی دولت هم هر یک از مسئولان یکی از روش‌ها را به عنوان یارانه جدید معرفی کرده است و با توجه به بحث‌های روزهای اخیر به نظر می رسد دولت هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده و احتمالا در این باره هم تصمیم نهایی را به دقایق پایانی موکول کرده است.

 

مبلغ و زمان پرداخت یارانه جدید دولت 

یارانه معیشتی اولین یارانه‌ای است که پس از جدی‌شدن حذف ارز ترجیحی واریز خواهد شد؛ اخبار زیادی هم در مورد افزایش مبلغ یارانه منتشر می‌شود.

در مورد افزایش مبلغ یارانه‌ها اکثر کارشناسان بر حمایت از دهک‌های پایین درآمدی، اتفاق نظر دارند؛ اما شیوه‌ای که کارشناسان برای یارانه جدید معرفی می‌کنند، متفاوت است؛ برخی یارانه نقدی و برخی دیگر نیز یارانه غیرنقدی(کارت اعتباری یا کالایی) را پیشنهاد می‌دهند که البته هر یک در دفاع از ایده خود دلایلی را مطرح می‌کنند.

تا این جای مباحث مطرح شده این را می‌دانیم که دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد. چرا که پس از ۱۱ سال تغییر نکردن مبلغ یارانه نقدی مؤید این است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. 

سید حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

او با اشاره به این که کمک کالایی در دستور کار نیست، اضافه کرد: این نوع کمک زمانی انجام می شود که نتوانیم به وفور کالا را تأمین کنیم، اکنون همه موانع برای تأمین با ثبات و مطمئن کالا برداشته می شود و دولت خودش را کنار می کشد و بخش خصوصی به فراوانی می تواند این کالاها را تأمین کند.

آقای پورمحمدی افزود: تجارب گذشته نشان می دهد حذف ارز ترجیحی به جز شوک اولیه که وارد می کند در بلندمدت اثرات کاهنده بر تورم دارد.

یارانه جدید

رئیس جمهور در برنامه‌های اقتصادی خود اعلام کرد که به پنج دهک اول یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند، طبق وعده دولت قرار بود این یارانه از دی ماه پرداخت شود. اگرچه دولت پس از روی کار آمدن جزئیات دیگری از این یارانه منتشر نکرد، اما معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که در دی ماه برای مردم خبرهای خوبی دارد.

به نظر می‌رسد منظور دولت از خبر خوب، پرداخت یارانه جدید است؛ چرا که از سوی دیگر دولت به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. با حذف کالاها از لیست دلار ترجیحی دولت باید گزینه جایگزین پیشنهاد دهد.

در یک ماه گذشته بارها دولت و مجلس از پرداخت یارانه جدید به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته است و به نظر می‌رسد خبرهای یارانه‌ای در آذر ماه منتشر شود.

و در نهایت اینکه؛ اتفاقات مهمی تا پایان دی ماه در راه است، این اتفاقات هم در حوزه بازار ارز و هم در زندگی معیشتی مردم رخ خواهد داد. 

طبق گفته محسن رضایی قرار است که یارانه ها در ماه های پایانی سال دی ، بهمن و اسفند ماه با افزایش دو برابری مواجه شود. آخرین وعده پرداخت یارانه نقدی جدید، مربوط به جلسه وزیر اقتصاد با برخی از اقتصاددانان اسلامی بود. جایی که احسان خاندوزی در آن صراحتا اعلام کرد هیچ راهکار فوری برای حل مشکلات اقتصادی وجود ندارد و تنها راهکار فوری که در کوتاه‌مدت وجود دارد، پرداخت یارانه نقدی است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied