شمانیوز
شما نیوز

افزایش حقوق معلمان

حقوق معلمان چقدر زیاد شد؟

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به قانون رتبه بندی گفت: حقوق تمام معلمان حداقل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود، هر کسی که در حکم آن کلمه «معلم» آمده باشد، شامل قانون رتبه بندی می‌شود، و هر ۵ سال معلم ها رتبه‌بندی می‌شوند.

حقوق معلمان چقدر زیاد شد؟

به گزارش شمانیوز: پس از ۱۰ سال اعتراضات معلمان، پاسکاری بین دولت و مجلس برای تصویب رتبه‌بندی معلمان، بالاخره نمایندگان مجلس در آذرماه این لایحه را تصویب کردند. بر اساس این لایحه هر کسی که در حکم آن کلمه «معلم» آمده باشد شامل قانون رتبه‌بندی می‌شود و افزایش حقوق نیز به او تعلق می‌گیرد. اما این افزایش حقوق برای معلمان به چه مقدار است و چقدر حقوق معلمان زیاد شد؟

 

رتبه‌بندی شامل حال چه معلمانی می‌شود؟

اما فرآیند رتبه‌بندی معلمان چگونه خواهد بود و بر چه اساسی آنها در رتبه‌های پنج‌گانه قرار می‌گیرند؟ ماده چهار این لایحه در این باره توضیح داده که «فرآیند رتبه‌بندی برای کلیه معلمان، بر مبنای امتیازات ناشی از دوره‌های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان، تربیت‌معلم و شهید رجایی، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی-تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه‌بندی معلمان در یکی از رتبه‌های ماده (۳) این قانون و مطابق آئین‌نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود. بر اساس تبصره این ماده، افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند یک ماده دو این قانون، در پست‌های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.»

همچنین در ماده پنج این لایحه آمده است: «کسب رتبه‌های بالاتر، مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین‌شده در آئین‌نامه اجرایی این قانون خواهد بود. بر اساس تبصره یک این ماده «دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت ۳ ماه از سقف رتبه کاهش پیدا می‌کند.»

بر اساس تبصره سه این ماده، حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال است.

افزایش حقوق معلمان

حقوق معلمان در هر رتبه چقدر است؟

پرسش بعدی این است که وقتی معلمان بر اساس ماده سه، رتبه‌بندی شدند، چه مولفه‌هایی به حقوق آنها اضافه خواهد شد. ماده شش لایحه رتبه‌بندی معلمان در این باره توضیح داده است:

معلمان با رتبه آموزشیارمعلم ۱۰ درصد، مربی‌معلم ۱۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیارمعلم ۱۲ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیارمعلم ۱۰ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استادمعلم پنج درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمری و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود.

پس از اعمال بند یک این ماده، چنان چه حقوق و فوق‌العاده‌های هر یک از معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیأت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران کمتر باشد، مابه‌التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد. در تبصره یک این ماده آمده است: «افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق‌العاده رتبه‌بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق‌العاده‌های هیأت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌شود.

افزایش ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با قانون رتبه بندی، به حقوق تمام معلمان حداقل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود، هر کسی که در حکم آن کلمه «معلم» آمده باشد، شامل قانون رتبه بندی می‌شود، و هر ۵ سال معلم ها رتبه‌بندی می‌شوند.

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت طرح رتبه‌بندی معلمان نیز خاطرنشان کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان، اکنون در شورای نگهبان است، ایراد مجلس به لایحه این بود که نیروهای اداری نباید معلمی باشد که مجلس این را حل کرد، نکته بعدی بحث سهمیه‌ها بود که قبلاً عنوان نداشتند اما الان عنوان‌دار هستند؛ همچنین قبلا این بود که حداقل ۳۰ درصد معلمان باید در رتبه یک باشد و ۳۰ درصد در رتبه دو و سهمیه بندی بود که مجلس این را حذف کرد تارانت ایجاد نشود.

احمدی لاشکی افزود: در لایحه اول که به مجلس ارسال شده بود، این بود که ۲۵ درصد به حقوق معلمان افزوده شود، اما اکنون با توجه به گروه‌های مختلف ایجاد شده، میزان اضافه شدن حقوق متفاوت خواهد بود، یعنی بعضی ۱۰ درصد و بعضی ۴۷ درصد خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما بنا داریم قانون را بر مبنای ۳۱ شهریور اجرا کنیم و دنبال این هستیم که زودتر مصوبه نهایی را از مجلس بگیریم تا ضرب‌الاجلی آن را اجرا کنیم تا مشکل دیون معلمان پیش نیاید.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied