شمانیوز
شما نیوز

سخنگوی قوه قضاییه: شهید سلیمانی نماینده استکبار جهانی است

مسببان ترور سردار سلیمانی تحت تعقیب هستند

سخنگوی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران از تعقیب 127 نفر از مسببان ترور شهید سلیمانی خبر داد.

مسببان ترور سردار سلیمانی تحت تعقیب هستند

به گزارش شما نیوز: ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(ص) گفت: یاد شهدای جبهه مقاومت و سید الشهدای جبهه مقاومت سردار سلیمانی را گرامی می‌داریم. شهید سلیمانی از شخصیت‌های کم نظیر انقلاب اسلامی ایران بود که مانند مولا ومقتدای خود میزان تاثیر گذاری و شناخت ابعاد شخصیتی ایشان از جهات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نیاز به زمان دارد تا ما نسبت به ابعاد وجودی این شهید بزرگوار شناخت پیدا کنیم.

وی گفت: شهید سلیمانی سفیر صلح بودند و صلح را برای همگان می‌خواستند ، او بدون توجه به ملیت، نژاد و دین و مذهب صلح را برای همه جهانیان خواستار بود. شهید سلیمانی نماد مبارزه با استکبار جهانی است زیرا تربیت یافته مکتب انسان ساز اسلام بود.

خداییان بیان کرد: شهید سلیمانی با وجود آنکه در مقابل خانواده شهدا و محرومین و ملت شریف ایران فروتن بود اما همچون کوه در برابر استکبار استوار بود و نام او لرزه به اندام استکبار می‌انداخت. همرزمان ایشان می‌گویند وقتی دشمن خبردار می‌شدند که سردار سلیمانی در میدان حضور دارد، فرار را بر قرار ترجیح میدادند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی برنا مبنی بر اینکه چرا تاکنون پرونده ترور سردار سلیمانی به مراجع قضایی بین المللی راه پیدا نکرده است و برنامه قوه قضاییه در این رابطه چیست، گفت: در روزهای اخیر معاون محترم بین الملل قوه قضاییه گزارشات خوبی را در این زمینه به اطلاع مردم رسانده‌اند. اقدامات خوبی توسط دولت وقوه قضاییه در بعد داخلی و خارجی صورت گرفته است؛ در داخل کشور دو پرونده تشکیل شده است که یک پرونده حقوقی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی تشکیل شده و محاکمات آن در جریان است و پرونده دوم کیفری است  که ۱۲۷ نفر از مسببان ترور شهید سلیمانی تحت تعقیب هستند و برای ۹ کشور ۱۱ نیابت قضائی از جمله برای آمریکا ارسال شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در کشور عراق هم تفاهم نامه ای بین کشور ایران ‌عراق منعقد  و کار گروهی تشکیل شده که دو نشست تاکنون برگزار شده است و در روز های آتی سومین نشست را خواهیم داشت. در کشور عراق در خصوص این جنایت دادگاهی تشکیل شد و  در جوامع بین المللی هم مکاتبات زیادی صورت گرفته است چه در شورای حقوق بین الملل چه در سایر مراجع. اسناد خوبی تولید شده است و دیدیم که گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ترور شهید سلیمانی را محکوم کرده است. 

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: باید با کمک معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی قوه قوه قضاییه در دیوان بین المللی دادگستری با طی مراحل خاص پیگیری‌ها با قوت و شدت ادامه پیدا کند .

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که گزارشگر ویژه ایران ادعاهایی در رابطه با نقض حقوق بشر مطرح کرده است، واکنش قوه قضائیه به این موضوع چیست، گفت: حقوق بشر امر مقدسی است و هر انسانی از این حق برخوردار است و همه کشورها باید آن را رعایت کنند اما متأسفانه برخی از کشورها از آن به عنوان ابزار استفاده می‌کنند. هر انسانی حق حیات دارد و اگر کسی حق حیات را سلب کند، یک اقدام ضد بشری انجام داده است اما امروز می‌بینیم که افرادی که هزاران ایرانی را به خاک و خون کشیدند تحت حمایت همین مدعیان دروغین حقوق بشر هستند. کشوری که به کودک کشی معروف است عضو برخی نهادهای خاص است.

وی با بیان اینکه ایران نیاز به گزارشگر ویژه ندارد، گفت: انتخاب گزارشگر ویژه برای ایران کاملاً سیاسی است. کشورهایی هستند که حتی رنگ انتخابات را ندیدند و زنان در آن حقی ندارند اما برای آن کشورها گزارشگری انتخاب نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص احکام صادره جدید در پرونده‌های اقتصادی گفت: اخیراً در سه فقره از پرونده‌های مربوط به فساد اقتصادی حکم صادر شده که یکی از آنها مربوط به پتروشیمی‌ها است که چهار نفر محکومیت پیدا کردند از جمله مرتضی یافتیان که هزاران تن از مواد اولیه پتروشیمی را غیر مجاز به فروش رسانده به ۱۲ سال حبس و رد مال و جزای نقدی و انفصال از خدمت محکوم شده است. مصطفی یافتیان هم به اتهام معاونت به ۵ سال، داود ناشری به ۲ فقره حبس ۳ و ۵ سال و داود شیرازی به ۵ سال حبس محکوم شده است.

وی افزود: در پرونده دیگری علی شفیع زاده شوشتری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال، محمدرضا شفیع زاده شوشتری به ۱۵ سال حبس و رد مال و جزای نقدی محکوم شدند. در پرونده گروه شاملویی و بانک سرمایه هم ۷ نفر از جمله حسن شاملویی محکوم شدند. شاملویی به ۱۸ سال حبس جزای نقدی و رد مال، سید مهدی موسوی نژاد به ۱۵ سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شد. فرهاد تقوی، مصطفی سیا ه پوش و سید علیرضا مقدم و امیر سراج و علی زبردست به ۵ تا ۷ سال و جزای نقدی محکوم شدند.

وی در خصوص شکایت برخی از مراکز فرهنگی‌ و مردم از هنجار شکنی های بازیگران و روند رسیدگی این پرونده گفت: تعدادی از مراکز فرهنگی وتشکل‌های استان قم از برخی از بازیگران شکایت داشته‌اند این پرونده در دادسرای عمومی استان تشکیل شد و به علت عدم صلاحیت رسیدگی به دادسرای تهران ارسال و بعد از آن  به مجتمع قضایی فرهنگ و رسانه ارجاع داده شد وتاکنون کسی احضار نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که شاهد دپوهای خودرو در دو سال اخیر بودیم. قوه قضائیه چه راهکاری برای توقف این چرخه دارد آیا ترک فعلی در این رابطه محقق است؟ گفت: تا کنون سازمان بازرسی در سال‌های اخیر ورود داشتند اما از مسئولان می‌خواهیم جدی تر به این موضوع ورود کنند. اینطور نیست که اگر یک مدیری با روحیه جهادی وارد عمل شود، نتواند قطعات لازم را به کشور وارد کند. انتظار ما هم از این دو خودروسازی این است که جدی تر ورود کند. ورود قوه قضائیه باید آخرین راهکار باشد و انتظار داریم سازمان حمایت و وزارت صنعت جدی تر به این مسئله ورود کنند. در رابطه با کم کاری و کاهش تولید ورود نکردیم که آیا ظرفیت خودروسازها بیشتر است یا کم کاری می‌کنند؟

خدائیان در خصوص تفهیم اتهام به مدیران دو شرکت خودروسازی ادامه داد: سازمان بازرسی بر اساس قانون موقعی که به موضوعی ورود می‌کند و تشخیص بدهد که موضوع جرم است، از مسئول مربوطه دفاعیات می‌گیرد. همکاران ما در بازرسی کل می‌توانند تفهیم اتهام و حتی پرونده را به مراجع ارسال کنند. بازپرس سازمان بازرسی به این موضوع ورود و تفهیم اتهام به متهمان انجام دادند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: همه مردم در فضای مجازی مشاهده کردند که ما توقفگاهی داریم که هزاران خودرو در آنجا پارک شده است مردم علت این را جویا می‌شوند، همکاران ما در ماه های قبل بازدید هایی را از این توقفگاه‌ها وشرکت‌های قطعه ساز داشتند و مذاکراتی با این مسئولین شد و قرار شد تا پایان آبان تعداد این خودروها کاهش پیدا کند اما نه تنها به این تعهد عمل نشد بلکه به تعداد این خودرو‌ها افزوده شد ، همکاران ما مدعی هستند اگر این ها به دلیل نقص قطعات خودرو توقف دارند چرا وقتی قیمت خودروها افزایش می یابد تعداد این خودرو ها کاهش پیدا می‌کند؟

وی ادامه داد: این‌ها به مراجع خوانده شدند و منتظر هستیم توضیحات این افراد کامل شود و اگر توضیحات قانع کننده نباشد پرونده اینها در  محاکم قضایی تشکیل خواهد شد. وزیر صمت هم یک زمان بندی را تعیین کرده و خواهش ما این است که وزیر جدی تر به این مسئله ورود پیدا کند و افراد را مورد بازخواست قرار دهد و مانع التهاب بازار در این زمینه بشوند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در پرونده ترور شهید سلیمانی تا کنون مسبب داخلی در این رابطه شناسایی شده است؟ گفت: حسب تحقیقات انجام شده به موردی که عامل داخلی باشد برنخوردیم.

خداییان درخصوص افزایش قیمت بلیط های هوایپمایی گفت: سازمان هواپیمایی در برهه‌ای به لحاظ ابلاغ مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا آمار مسافرین را کاهش داد و بر آن اساس افزایش قیمتی ده درصدی داده شد اما اگر اخیرا قیمت ها افزایش یافته، هنوز سازمان بازرسی ورود پیدا نکرده است.  تعزیرات حکومتی هم می‌تواند در این خصوص اقدام کند ما هم این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی در خصوص علت فوت عادل کیانپور گفت: برخی رسانه ها نوشته بودند که ایشان اتهام سیاسی دارد اما جرمی که ایشان به ارتکاب آن محکوم شده بود جرم سیاسی نبود. حسب گزارش که از دادگستری اهواز داشتیم، این شخص در حال اعتصاب غذا نبود و در زندان بدون آنکه مشکل داشته باشد اظهار ناراحتی می‌کند و حالش بد می‌شود و توسط پزشک زندان به بیمارستان اعزام و فوت می‌شوند. اعتصاب غذا در خصوص عادل کیانپور صحت ندارد منتظر هستیم پزشکی قانونی علت فوت ایشان را اعلام کند. هنوز علت مرگ ایشان مشخص نیست.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اقداماتی که در رابطه با پیگیری پرونده شهید رکن آبادی درعربستان انجام شده است گفت: اطلاعی از تشکیل پرونده در این خصوص ندارم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است برای زندانیان سیاسی و امنیتی و پرونده های اقتصادی، مجازات جایگزین حبس اعمال شود گفت: رییس قوه قضاییه اگر تاکیدی بر مجازات جایگزین دارند مبتنی بر اسناد بالادستی است کاهش مجازات حبس و تبدیل به مجازات های جایگزین در بسیاری از اسناد و قوانین ذکر شده و افرادی که مشمول این دستور میشوند که مخلین در نظم و امنیت نباشند. در رابطه با افرادی که کبر سن داشته و یا بیمار هستند و یا از مهارت خاصی برخوردارند بهتر است از مجازات جایگزین استفاده شود. 

وی همچنین افزود: برخی به این موضوعات ایراد گرفتند که مجازات جایگزین برای مفسدان اقتصادی تشویق به فساد بیشتر است، مفسدان اقتصادی مشمول این حکم و دستور نیستند،  مخلین در نظام اقتصادی و امنیت جامعه شرایط لازم برای استفاده از مجازات جایگزین را ندارند.

خداییان در خصوص صدور دستورات لازم برای رعایت حقوق متهمان گفت: دادستان کل و معاون اول قوه قضاییه مکلف به پیگیری این موضوع شدند تا حقوق متهمان به درستی رعایت شود. 

خدائیان در خصوص صدور دستورات لازم برای رعایت حقوق متهمان گفت: دادستان کل و معاون اول قوه قضائیه مکلف به پیگیری این موضوع شدند تا حقوق متهمان به درستی رعایت شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا در پرونده انتشار فایل صوتی ظریف متهمی شناسایی شده است گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز شخص خاصی به عنوان متهم تفهیم اتهام نشده است. 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied