شمانیوز
شما نیوز

مجوز کسب و کار

۱۸ اسفند؛ آغاز فرآیند الکترونیکی اخذ مجوز در کشور است

طبق دستور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در ۵۵ امین جلسه هیئت مقررات زدایی مقرر شد تا تعداد ۳۳۰ مجوز مربوط به مشاغل خانگی، به صورت اعلانی انجام شود.

۱۸ اسفند؛ آغاز فرآیند الکترونیکی اخذ مجوز در کشور است

به گزارش شمانیوز : روز گذشته وعده وزیر اقتصاد درخصوص تسهیل فرآیند‌های اخذ مجوز در کشور عملی شد و از این به بعد ۳۳۰ شغل خانگی، مجوز‌های خود را به صورت اعلانی دریافت می‌کنند.

از مصادیق این مشاغل خانگی؛  پرورش در حد کوچک دام و طیور، ماهی و ... تا تولید غذای خانگی، بسته بندی سبزیجات و ترشیجات، تولید گیاهان دارویی، فعالیت‌های هنری، آهنگسازی، نویسندگی، خوشنویسی، گرافیک، دوزندگی، قالی بافی، ابریشم بافی، لباس‌های محلی، طراحی طلا و جواهر، مترجمی و ... که به صورت اعلانی خواهد بود.

طبق توضیح وزیر اقتصاد، به محض اینکه سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شود، طی یک تا دو ماه آینده تمام فعالان بخش مشاغل خانگی، برای اولین بار به صورت بر خط مجوزهای خود را دریافت می کنند.

این دسته از مشاغل اولین دسته از گروهی هستند که مجوز‌های آن‌ها به صورت اعلانی صادر می‌شود.در این نوع صدور مجوز دیگر مجوزهای پیشینی و امضای طلایی کنار گذاشته می شود و نظارت ها پس از صدور مجوز برای شروع کار کسب و کار آغاز می شود. 

این وعده‌ای بود که خاندوزی در تاریخ ۲۷ آذر در برنامه نگاه یک به آن تاکید کرده بود.

او گفت: دو محور را برای تسهیل مجوز‌های کسب و کار پیگیری کرده ایم، یکی تسهیل در انجام فرآیند کسب مجوز‌های کسب و کار است که تا اول بهمن برای ۸۰ درصد مجوز‌های کسب و کار، مراحل دریافت مجوز به صورت کامل شفاف خواهد شد. دوم آنکه مجوز‌های انجام کسب و کار اساسا باید اعلانی باشند.

اعلانی به این معنی است که ابتدا مجوز شروع کسب و کار با استانداردهای تعریف شده صادر می شود. این فرآیند طبق وعده وزیر اقتصاد تا ابتدای بهمن برای ۱۰۰ کسب و کار اجرایی خواهد شد.

 

مجوز+کسب و کار

 

کاغذ از روند اعطای مجوز کسب و کار حذف می‌شود

براساس اظهارات رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب وکار وزارت اقتصاد، از ۱۸ اسفند هیچ دستگاه صادرکننده مجوزی، حق ندارد از مردم برای صدور مجوز کاغذ بگیرد و همه فرآیند باید الکترونیکی شود. البته اکنون همه دستگاه‌ها آمادگی ندارند و ما حداکثر فشار را می‌آوریم تا این انقلاب دولت الکترونیک در عمل محقق شود.

سیاح گفت: طبق ماده ۷ قانون اصل ۴۴ همه دستگاه‌هایی که مجوز صادر می‌کنند باید تمام مدارک و شرایط صدور مجوز را در درگاه ملی و تخصصی خود بگذارند و مردم به صورت الکترونیکی مدارک را ارسال و سپس مجوز را دریافت کنند. بعضی از مجوز‌ها را می‌توانند فقط ثبت کنند و مجوز را درجا دریافت می‌کنند.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید، شهریور امسال در برنامه تهران ۲۰ در این باره گفت: فرآیند پیچیده صدور مجوز در تمام این سال‌ها به عنوان یکی از موانع تولید در کشور شناخته شده است. تا پیش از این دریافت فرسایشی مجوز‌ها و استعلام‌ها باعث می‌شد که حتی سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پشیمان شوند و به سمت کار‌های بی دردسری مثل دلالی برود. 

در خصوص فرآیند‌های مجوزدهی در کشور با موسی شهبازی معاون مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفتگو کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied