شمانیوز
شما نیوز

بازار مسکن

قیمت خانه پس از توافق چگونه خواهد بود؟ | تأثیر لغو تحریم‌ها بر بازار مسکن

بازارهای مسکن از کلیت اقتصاد کشور، نقدینگی و نرخ تورم تبعیت می‌کند. در حال حاضر که بازار مسکن در شرایط کمبود عرضه و گرانی در رکود است به نظر می‌رسد که اخبار مثبت مذاکرت وین تأثیر بسزایی بر این بازار دارد، به نحوی که یک مسئول در این رابطه اعلام می‌کند؛ ما راضی به زیان هیچ کس نیستیم ولی امکان سکته افراد وجود دارد.

قیمت خانه پس از توافق چگونه خواهد بود؟ | تأثیر لغو تحریم‌ها بر بازار مسکن

به گزارش شمانیوز: بازارهای ایران از زمان شروع مذاکرات به طور مداوم با افزایش و کاهش در انتظار دریافت اخبار مثبت وین و شروع توافق و لغوتحریم ها می باشد. خبر توافق ایران و آمریکا و لغو تحریم‌ها آن میزان تأثیرگذار است که حتی بازارهای جهانی آماده یک خبر مثبت از مذاکرات وین است.

در شرایطی که معاملات در سایر بازارها قفل شده، بازار مسکن در آذر و دی‌ماه امسال رشد قابل توجه معاملات را به ثبت رسانده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی معاملات مسکن در دی‌ماه امسال به ۹.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۰.۵ و ۱۷۹.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. بازار مسکن پس از توافق چگونه خواهد بود؟ آیا این لغو تحریم‌ها در روند قیمت مسکن تأثیراتی خواهد داشت؟

 

تأثیر لغو تحریم‌ها بر بازار مسکن

محمد عدالتخواه، کارشناس مسکن در گفت‌وگویی با اقتصاد آنلاین می‌گوید: پیش‌بینی بازار مسکن بسیار دشوار شده است چرا که اقتصاد ایران به وضعیت غیرقابل پیش‌بینی رسیده است.‌ بازار مسکن هم مانند سایر بازارها از شرایط کلی اقتصاد تبعیت می‌کند و در حال حاضر وضعیت شاخص‌های اقتصادی ناامیدکننده و هشداردهنده است و من نمی‌دانم عزم جدی برای رفع مشکلات اقتصادی وجود دارد و گشایشی حاصل می‌شود یا نه؟

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: قیمت مسکن به ۴ عامل بستگی دارد. اولین عامل، قیمت زمین است. قیمت زمین در شهری مثل تهران تا ۶۰ درصد قیمت تمام شده ساختمان را تشکیل می‌دهد. اگرچه در شهرهای کوچک‌تر این عدد خیلی پایین‌تر است، اما در شهرهای بزرگ، زمین مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده هزینه ساختمان است. دومین عامل، هزینه‌های ساخت است. سومین عامل، عوارض شهرداری و ادارات دولتی، حق انشعابات و... است. چهارمین عامل نیز سود سرمایه‌گذاری سالانه است.

سلطان‌محمدی می‌افزاید: ما باید ببینیم اگر توافق اتفاق بیفتد، کدام یک از این‌ها متاثر خواهد شد. در این خصوص، ما خیلی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که میزان سود سازنده کاهش داشته باشد. البته یک مقداری ریسک بازار کم می‌شود، اما الان سود به اندازه‌ای نیست که برای سرمایه‌گذاری جذاب باشد.

 

توافق وین باعث سقوط قیمت مسکن می‌ شود؟

مصطفی‌‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره چشم‌انداز خود از بازار مسکن با احیای برجام می‌گوید: تورم بازار مسکن در ۹ ماه گذشته نزدیک صفر بوده است و با فضای امیدوارکننده‌ای که در مذاکرات ۱+۴ ایجاد شده احتمال کاهش قیمت مسکن وجود دارد.

وی افزود: با وجود آنکه برخی «بخر و بفروش ها» و سوداگران نهایت تلاش خود را برای افزایش قیمت مسکن به کار گرفتند، از ۹ ماه قبل تا کنون بازار مسکن تقریباً با تورم صفر مواجه بوده است. روند امیدوارکننده مذاکرات ۱+۴ نیز تأثیر مثبتی بر بازار مسکن خواهد داشت.

مسکن

مصطفی‌قلی خسروی با بیان اینکه من دائماً وضعیت کف بازار مسکن را رصد می‌کنم گفت: هیچ نوع افزایشی از اسفندماه سال گذشته تا کنون در بازار رخ نداده و به همین دلیل از آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار که نشان‌دهنده رشد ولو جزئی در بازار است تعجب می‌کنم. ریز نوسانات ماهیانه در بازار مسکن وجود داشته اما به طور کلی مسیر خطی را طی کرده است.

 

در صورت توافق، خدا کند اتفاق بدی برای کسی نیفتد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به امضای قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷، تصریح کرد: بسیاری افراد که در طلا و ارز سرمایه‌گذاری کرده بودند با ریزش قیمت دلار، سرمایه خود را از دست دادند؛ تا جایی که قیمت دلار از ۳۰۰ تومان در ماه‌های پایانی جنگ به ۵۰ تومان بعد از جنگ رسید و حتی تعداد زیادی از دلالان بازارهای ارز و طلا سکته کردند. البته خدا کند که اتفاق بدی برای کسی نیفتد ولی معمولاً با انجام توافقات سیاسی شاهد ریزش‌هایی در بازارهای غیر مولد هستیم.

وی درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن گفت: عوامل متعددی بر آینده بازار مسکن تأثیرگذار است که مهمترین آن به نوسانات اقتصاد کلان، بازارهای موازی و توان خرید متقاضیان برمی‌گردد. در حال حاضر توان طرف تقاضا به شدت کاهش یافته و از طرف دیگر با شرایط امیدوارکننده‌ای که در فضای سیاسی کشور ایجاد شده به نظر می‌رسد با کاهش قیمت مسکن یا دست کم ثبات این بازار در میان مدت مواجه باشیم.

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied