شمانیوز
شما نیوز

قیمت طلا

پیش بینی قیمت طلا در شب عید

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا در پیش‌بینی بازار شب عید می‌گوید: امسال در بازار شب عید دو عامل را پیش‌‌رو داریم که می‌تواند بازار طلا را با شرایط خاصی مواجه ‌کند؛ نخستین عامل خیزش موج ششم کروناست که می‌تواند رفت وآمدها و مراسم مناسبتی را با محدودیت مواجه ‌کند و بحث دوم تأثیر مذاکرات است.

پیش بینی قیمت طلا در شب عید

به گزارش شمانیوز: بازارها چشم‌ انتظار مناسبت‌ها هستند؛ نیمی از روزهای قرمز تقویم برای بازاری‌ها سبز است و فروشنده‌ها امیدوارند پرسه‌های اغلب بی‌هدف مردم جلوی ویترین مغازه‌ها لااقل در روزهای خاص به خرید منتهی شود، اما دو سال است که شرایط مطابق انتظار نیست و کرونا و جیب‌های خالی، رونق را از بیشتر بازارها گرفته است.

روز زن، شاید مهم‌ترین تاریخ در تقویم طلافروشی‌ها باشد اما امسال شرایط متفاوت بود و به قول نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مشتریان ترجیح دادند در این روز بیشتر گل و عطر به همسران و مادرانشان هدیه دهند تا طلا.

در فاصله یک‌ماه مانده به عید نوروز، فعالان صنف طلا و جواهر به رونق بازار شب عید هم چندان امیدوار نیستند و با توجه به واقعیت‌های اقتصادی و ابهامات موجود در حوزه مذاکرات، تغییر در شرایط بازار را چندان محتمل نمی‌دانند.

 

نه کاهش مالیات بازار را تکان داد، نه روز زن

به اجرا درآمدن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا اتفاقی بود که فعالان این حوزه را به رونق بازار امیدوار کرد. به موجب این قانون که اجرای آن از ۱۳دی‌ماه آغاز شد، اصل قیمت طلا از محاسبات ارزش افزوده حذف و در نتیجه قیمت تمام‌شده مصنوعات طلا برای مصرف‌کننده کمتر می‌شود.

کاهش قیمت طلا با محاسبات جدید در کنار مناسبت مهم روز زن، می‌توانست بعد از دو سال رکود، دی‌ماه امسال را به سرآغازی دوباره برای رونق بازار به‌ویژه در حوزه مصنوعات طلا تبدیل کند اما این اتفاق نیفتاد و پیش‌بینی‌های کارشناسان به دلایلی درست از آب درنیامد‍؛ دلایلی که نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، مهم‌ترین آنها را کاهش توان اقتصادی و انتظارات کاهشی ناشی از مذاکرات می‌داند.

محمد کشتی‌آرای می‌گوید: مناسبت‌ها معمولا فرصت‌های مناسبی هستند برای اینکه رونقی به همه بازارها داده شود اما شرایط اقتصادی موجود در جامعه، اجازه هزینه‌کردن برای بسیاری از کالاها را به مردم نمی‌دهد و از سوی دیگر فعلا همزمانی بحث مذاکرات و نوساناتی که به این واسطه در نرخ ارز ایجاد می‌شود، باعث شده مردم به‌طور کلی از خرید طلا، سکه و ارز خودداری کنند.

به‌گفته این فعال صنفی، مردم تصور می‌کنند با به‌ثمر رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها قیمت همه اقلام سرمایه‌ای ازجمله طلا افت بسیار زیادی داشته باشد و اگر با قیمت‌های امروز خرید کنند در آینده نزدیک متضرر شوند، این شرایط باعث شده بیشتر مردم نه‌تنها خریدی در حوزه طلا نداشته باشند بلکه به فکر فروش باشند.

کشتی‌آرای کاهش حباب قیمت سکه را نشانه افت شدید تقاضا می‌داند و می‌افزاید: در ماه‌های گذشته، حتی ماه‌های ابتدای امسال سکه به‌دلیل افزایش تقاضا ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان حباب داشت اما الان حباب سکه بعد از دو سال به زیر ۱۰۰هزار تومان رسیده و این نشان‌ می‌دهد تقاضا برای خرید سکه و همچنین مصنوعات طلا به‌شدت کاهش پیدا کرده و مردم چشم‌انتظار اتفاقات مهم در بازار هستند.

 

توافق در مذاکرات چقدر قیمت‌ طلا را کاهش می‌دهد؟

نگاهی به بازارهای مختلف نشان می‌دهد مردم برای خرید همه‌چیز دست ‌نگه‌داشته‌اند و این انتظار، تمام بازارها را در رکود نگه داشته است. در هفته‌های گذشته قیمت طلا و سکه نزولی بوده و محدوده کنونی قیمت فلز زرد همان است که کارشناسان آن را محدوده تثبیت  می‌دانند  اما در چنین شرایطی هم تمایلی برای خرید وجود ندارد و ترس از زیان پس از افت شدید قیمت‌ها، حتی خریدهای مناسبتی طلا و سکه را هم به صفر رسانده است.

اما کاهش شدید قیمت‌ها تا چه حد امکان تحقق دارد؟ نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است کاهش قیمت طلا تحت‌تأثیر توافق احتمالی، محتمل اما محدود است و حتی درصورت توافق نیز نباید انتظار افت شدید قیمت‌ها را داشته باشیم.

کشتی‌آرای با بیان اینکه اتفاق شگفت‌انگیزی در قیمت‌ها رخ نخواهد داد، ادامه می‌دهد: شاخص‌های اقتصادی حکم می‌کند با توجه به قیمت دلار در بودجه۱۴۰۱، اگر توافقی هم حاصل شود باز تغییرات قیمت طلا و ارز از حد مشخصی فراتر نرود.

 

پیش‌بینی بازار شب عید

طلافروش‌ها بازار شب ‌عید را پیش‌رو دارند و بعد از دو سال رکود به‌دلیل کرونا امسال این انتظار وجود دارد که روزهای پایانی سال روزهای پررونقی باشد. کاهش بهای هر انس طلا طی هفته‌های اخیر و نوسان قیمت دلار در ایران، بازار طلا را فعلا در ابهام نگه ‌داشته و غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

کشتی‌آرای در پیش‌بینی بازار شب عید می‌گوید: امسال در بازار شب عید دو عامل را پیش‌‌رو داریم که می‌تواند بازار طلا را با شرایط خاصی مواجه ‌کند؛ نخستین عامل خیزش موج ششم کروناست که می‌تواند رفت وآمدها و مراسم مناسبتی را با محدودیت مواجه ‌کند و بحث دوم تأثیر مذاکرات است.

به اعتقاد این عضو هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، امروز نه فقط قیمت طلا بلکه کل اقتصاد قفل مذاکرات است و همه منتظرند ببینند آیا تغییری در زمینه تحریم‌ها ایجاد می‌شود یا خیر./ تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied