شمانیوز
شما نیوز

قیمت طلا

طلا گران می‌شود یا ارزان؟ | آینده قیمت طلا چگونه خواهد بود؟

معاملات طلا در بازارهای داخلی و جهانی دارای نوساناتی است به طوری که در هفته گذشته بازارها روند کاهشی را داشته و حدود دو روزی می شود که مجددا قیمت طلا رو به بالا است. سوالی که اکثر مخاطبان و مردم می پرسند این است که آینده قیمت طلا چگونه خواهد بود؟ طلا گران می‌شود یا ارزان؟

طلا گران می‌شود یا ارزان؟ | آینده قیمت طلا چگونه خواهد بود؟

به گزارش شمانیوز : دو روز پیش یکی از دوستان از من سوال کرد که به نظر شما طلا گران می‌شود یا ارزان؟ نگران از این که روز زن گردنبندی را با قیمت بالا خریده و اکنون که قیمت طلا رو به کاهش است ناراحت بود تا مبادا ارزش سرمایه ای گردنبند بیشتر از این ریزش داشته باشد. در اینجا باید به چند نکته دقت داشته باشیم؛ قیمت طلا در بازارهای جهانی و براساس شاخص ها و معیارهای اقتصادی سنجیده و تعیین می شود. پس باید بدانیم که قیمت طلا ممکن است در داخل با حباب بالا و پایین برود ولی اصل موضوع گرانی و یا ارزان شدن طلا با روند معاملاتی در سطح جهان و تعیین قیمت اونس محاسبه می‌گردد.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا

عوامل متعددی وجود دارد که در سنجش قیمت طلا تاثیر می گذارد از جمله این معیارها؛ شاخص های اقتصادی، تورم، بیکاری، نرخ بهره و خصوصا عرضه و تقاضا در بازارها است.

همانطور که در چند سال اخیر مشاهده نمودیم، نمودار قیمت طلا در سطح جهانی رشد بالایی داشته است و علت این امر شیوع بیماری کووید-۱۹ در سطح جهان و تعطیلی تولیدی ها و کسب و کارها بوده است. در این گونه مواقع مردم و سرمایه گذاران برای حفظ دارایی های خود به سمت دارایی های امن و سرمایه گذاری در آنها می روند. طلا، ارز، سکه، مسکن و خودرو از جمله دارایی های امنی است که به صورت کاذب و به دلیل اجبار در حفظ سرمایه وارد بازارهای سرمایه‌گذاری شده اند.

یکی دیگر از عوامل بالا بردن قیمت طلا، پایین بودن نرخ بهره و یا همان سود سپرده است که سبب می شود اکثر سرمایه گذاران برای دستیابی به سود بالا و سریع به سمت خرید و سرمایه گذاری در دارایی های امن روی بیاورند.

دیگر دلیل سقوط یا صعود قیمت طلا در سطح بازارهای معاملاتی؛ تنش های سیاسی و اقتصادی شدید است. به عبارتی اگر یک جنگ در سطح بین المللی بین دو ابرقدرت و یا کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته رخ بدهد قطعا اثرات اقتصادی و سیاسی مخربی را در جهان برجای می گذارد.

با توجه به توضیحات بالا می توانیم به ۲ نمونه که در حال وقوع است و سبب کاهش و یا افزایش قیمت طلا می شود اشاره می‌کنیم، تا به یک جمع بندی واحد برای تعیین اینکه آینده قیمت طلا چگونه خواهد بود برسیم.

 

​تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار طلا

همزمان با نگرانی ها از بالا رفتن تورم در آمریکا و تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین تقاضا برای سرمایه گذاری امن در بازار جهانی بالا رفته و سبب شده تا قیمت طلا به بالاترین رقم حدود 2 ماه گذشته برسد.

در حالی که بازارها نگران افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو پیش از نشست ماه مارس هستند، بازار طلا روندی صعودی پیدا کرده است. طلا به سبب افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در این بازار، در هفته پیش نزدیک به ۲ درصد افزایش ارزش داشته است.

برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اگر درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین شدت بگیرد طلا به قیمت ۱۹۰۰ دلار خواهد رسید.

کریس گافنی تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «با توجه به تنش های ژئوپلتیک موجود و نگرانی ها در مورد تاثیر افزایش نرخ بهره در آمریکا بر رشد اقتصاد جهانی، بازار طلا شاهد افزایش سرمایه گذاری بوده است.»

البته شدت‌گیری تنش‌ها میان روسیه و اوکراین پارامتری است که می‌تواند هر لحظه همه پیش‌بینی‌ها را با چالش مواجه کند. برخی پیش‌بینی می‌کنند در صورت برخورد نظامی مسکو و کی‌یف  قیمت اونس طلا دربازارهای جهانی می‌تواند از ۱۹۰۰ دلار گذر کند.

 

توافق در مذاکرات وین، قیمت طلا را کاهش می دهد

تحلیلگران بازار طلای جهانی مذاکرات هسته‌ای ایران را زیر نظر دارند و معتقدند توافق در مذاکرات وین می‌تواند بازار انرژی را در دوران بازگشایی اقتصادی و گذار از پاندمی تغییر دهد و تاثیری شگرف بر قیمت طلای جهانی داشته باشد.

قیمت طلا معمولا با شاخص دلار همبستگی منفی دارد و به تقویت یورو در مقابل دلار واکنش مثبت نشان می‌دهد. اینکه در شرایط تحریمی و غیر تحریمی ایران نفت خود را با چه قیمتی و کجا عرضه کند، در معادلات مربوط به بازگشایی اقتصاد و قدرت دلار و یورو در اقتصاد جهانی نقش بازی می‌کند و می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر عدم حصول توافق نوعی عدم اطمینان به بازار القا می‌کند و واکنش قیمت طلا به عدم اطمینان معمولا مثبت است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied