شمانیوز
شما نیوز

ارز دیجیتال

خط و نشان‌های کریپتوکارنسی و متاورسی آمریکا و چین

جهانی که کشمکش‌های پیرامون حضور قدرت‌های بزرگ در آن از همین حالا با جدال بر سر اینترنت ۵G آغاز شده و کشور‌ها را به دو گروه حامیان آمریکا و چین تقسیم کرده است. اما در همین فضا هنوز تکلیف ما با موضوعاتی که هر یک می‌تواند، زمینه‌ای برای ایجاد مشکلاتی جدید در دنیای غیرمتمرکز‌ها باشد، مشخص نیست.

خط و نشان‌های کریپتوکارنسی و متاورسی آمریکا و چین

به گزارش شمانیوز : شاید مهمترین چالش دولت‌ها در فضای متاورس موضوع مالکیت و مالیات باشد. نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه اتاق ایران که مدتی است در حال رصد کردن فعالیت دولت‌ها در دنیای کریپتوکارنسی و متاورس است، در گفت و گویی با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: این موضوع در آمریکا توسط فدرال رزو پیگیری می‌شود و ما باید شاهد اجرای قوانین جدیدی در سال ۲۰۲۲ باشیم. به نظر می‌رسد که همین سیاست در فضای متاورس هم دنبال می‌شود، اما به جهت جدید بودن فضای متاورس نمی‌توان اظهارنظر قطعی در مورد رفتار دولت‌ها با این فضا داشت.

رضا نامی، نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه اتاق ایران اظهار داشت: متاورس یک دنیای جدید مجازی با امکانات بی نهایت است که به شما این امکانات را می‌دهد که بتوانید در آن هر کاری انجام دهید و هر گونه که دوست دارید زندگی کنید. این دنیای جدید می‌تواند با دیگران به اشتراک گذاشته شود و احتمالا بستر مناسبی برای کسب و کار‌های آینده خواهد بود. اما هر تحرکی که در این دنیا صورت می‌گیرد در دنیای قدیم وب و اینترنت نیز دارای سابقه‌ای است. زاکربرگ در یکی از مصاحبه هایش اشاره درستی به این موضوع داشت و گفت دنیای اینترنت فعلی شما به صورت ۲D است، اما در دنیای متاورس تجربه شخصی شما یک تجربه ۳D از هر آنچه در حال حاضر در اختیار دارید و می‌خواهید است.

 

متاورس+رمزارز

 

وی افزود: در این دنیا هم، فضا بر بستر اینترنت جهانی متمرکز است و اگر قرار بر قانونگذاری یا رگولاتوری در فضای متاورس باشد، شاید قوانین برهمان پایه و اساس دنیای قدیم شکل بگیرد. می‌خواهم بگویم که قوانین و چالش‌های جدید هم به نوعی از همان شیوه برخورد چالش‌های قدیمی تبعیت می‌کنند. ما در WEB۲ با چالش‌هایی نظیر وضعیت حریم خصوصی در شبکه‌های مجازی و انحصارگری در این فضا مواجه هستیم که همین چالش در فضای متاورس هم وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شاید مهمترین چالش دولت‌ها در فضای متاورس موضوع مالکیت و مالیات باشد، تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه ارز‌های دیجیتال ما درکی از رفتار دولت‌ها پیدا کرده ایم. مثلا می‌دانیم که در کشور ترکیه امکان شناسایی دارایی کیف پول الکترونیکی شما وجود ندارد، اما زمانیکه بخواهید ارز دیجیتال تان را به لیر تبدیل کنید باید رقمی را بابت مالیات به دولت بپردازید. در اروپا هم همین مکانیزم پابرجاست. حتی در برخی از کشور‌ها این مکانیزم به صورن سفت و سخت تری پیگیری می‌شود و شما باید میزان تمامی دارایی‌ها و ارز‌های دیجیتال تان را در اظهارنامه مالیاتی تان مشخص کنید. در آمریکا نیز این موضوع توسط فدرال رزو پیگیری می‌شود و ما باید شاهد اجرای قوانین جدیدی در سال ۲۰۲۲ باشیم. به نظر می‌رسد که همین سیاست در فضای متاورس هم دنبال می‌شود، اما به جهت جدید بودن فضای متاورس نمی‌توان اظهارنظر قطعی در مورد رفتار دولت‌ها با این فضا داشت.

نامی با اشاره به اینکه در فضای متاورس انتفاع دولت‌ها بیشتر در موضوعات اقتصادی بهداشت و درمان و محیط زیست خواهد بود، گفت: به شخصه معتقدم که دولت‌ها باید اتاق فکر‌هایی را برای فضای متاورس ایجاد کنند و با شناسایی فرصت‌های آینده این فضا و انتقال این فرصت‌ها به بخش خصوصی وارد عمل شوند. اما علاوه بر ایجاد اتاق فکر‌هایی برای بررسی میزان انتفاع در این فضا، باید در حوزه رگولاتوری و قانونگذاری هم کار‌هایی را انجام داد.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه اتاق ایران، بیان کرد: متاسفانه ما در فضای متاورس، با چالش‌های به مراتب بیشتر ازفضای WEB مواجه خواهیم بود و باید کاری برای آن انجام دهیم. اجازه دهید برای درک بهتر موضوع اشاره‌ای به تلاش‌های کشور‌های جهان برای حضور در فضای متاورس داشته باشم. همین حالا دولت سنگاپور کمیسیون‌هایی را در دفتر نخست وزیری این کشور به منظور تسریع در حضور این کشور در فضای متاورس و هدایت و راهبری آن ایجاد کرده است. یعنی برنامه حضور در فضای متاورس در سطح مقامات طراز اول این کشور دنبال می‌شود. یا کره جنوبی شهر متاورسی سئول را در سال ۲۰۲۳ راه اندازی می‌کند و درصدد است تا از همان سال تعدادی از فستیوال‌ها و نمایشگاه‌های این کشور را در فضای متاورس و با شرکت کنندگانی از سراسر دنیا برگزار کند. کشور چین هم با اینکه هنوز ورودی به فضا متاورس نداشته است، اما یکسری از کمپانی‌های چینی مثل تیک تاک و یا علی بابا سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای در فضای متاورس داشته اند.

 

متاورس+رمزارز

 

رضا نامی گفت: قلمرو‌های آینده فضای متاورس هم از همین حالا موجب ایجاد نگرانی‌هایی در میان افرادی، چون سناتور‌های کنگره آمریکا شده است. آن‌ها تاکید می‌کنند هنوز معلوم نیست مالکیت فضای متاورس به چه شخص یا شرکتی تعلق دارد. آیا متعلق به شرکت آمریکایی است که آن را به وجود آورده یا به فرد هندی تعلق دارد که در این فضا وارد شده و از یک چینی NFT ساخت یک آلمانی را خریداری کرده است؟ با این اوصاف، قانونگذار و رگولاتور آمریکایی چه رفتار مالیاتی با هر یک از از این افراد و شرکت‌ها داشته باشد؟ فضا به اندازه‌ای پیچیده است که کسی جوابی برای آن ندارد. برهمین اساس دولت‌هایی که از همین حالا با تشکیل کمیسیون‌هایی ویژه ضمن توجه به مشکلات قانونگذاری این فضا در رابطه با ظرفیت شناسی آینده راهکاری را اندیشیده اند برنده میدان هستند.

وی در پاسخ به سوال وضعیت کشور‌هایی که در این زمینه سرمایه گذاری نکرده اند، گفت: این موضوع به جنگ قدرت آمریکا و چین در فضای ژئوپلتیک بستگی دارد. در حال حاضر جنگی در حوزه ۵G در جریان است به شکلی که کشوری مانند روسیه ترجیح داده است که اصلا وارد این فضا نشود و تنها با یک قرارداد انحصاری بلندمدت با هواوی چین به پکن قول داد که در جنگ قدرت چین و آمریکا از چینی‌ها حمایت کند.

وی بیان داشت: گسترش این فناوری با نظارت چین به بیش از ۸۰ کشور آمریکای لاتین، آسیایی، آفریقایی و اروپایی و عدم موفقیت آمریکا برای ممانعت کشور‌های متحد در استفاده از این فناوری تحت نظارت پکن موجب شد تا واشنگتن اقدام به دستگیری منگ وانژو (مدیر مالی هواوی) در کانادا کرده و صادرات فناوری‌های پیشرفته خود به چین را (به ویژه در حوزه هوش مصنوعی) محدود کند. همچنین واشنگتن برای مبارزه با چین به دنبال بومی کردن ۵ G و توسعه آن است.

رضا نامی یادآور شد: در تفاهم نامه ۲۵ ساله ما با چین که در قالب همان طرح راه ابریشم چین تدوین شده است به همکاری‌های ۵G و آینده تکنولوژی میان دو کشور به وضوح اشاره شده است. اینترنت نسل پنجم یا همان اینترنت اشیا، فضای مجازی و شهرهوشمند است و با این تفاهم نامه و در صورت عملیاتی شدن طرح راه ابریشم چین، دیتای بیش از نیمی از مردم جهان در دستان چینی‌ها قرار خواهد داشت و این یعنی قدرت بلامنازع و شما هر شرکت و یا NGO که داشته باشید اینترنت تان بر بستر شرکت‌های چینی تامین خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied