شمانیوز
شما نیوز

سقوط کی‌یف

کی‌یف در آستانه سقوط کامل | وصیت زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین

بحران اوکراین و جنگ روسیه با این کشور که دو روز گذشته آغاز شد، همچنان ادامه دارد. منابع خبری از حضور نیروهای روسیه در کی‌یف و نزدیک شدن پایتخت اوکراین به سقوط کامل خبر می‌دهند.

کی‌یف در آستانه سقوط کامل | وصیت زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین

به گزارش شمانیوز : جنگ روسیه و اوکراین که از پنجشنبه گذشته شروع شد، علیرغم سروصداهایی که در مجامع بین‌المللی و ادعاهای کمک و محکومیت برای روسیه را از طرف غربی‌ها داشت، اکنون به جایی رسیده که احتمال می‌رود کی‌یف پایتخت اوکراین به صورت قریب‌الوقوع سقوط کند. این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی پس از آن که از سمت هم‌پیمانان غربی‌اش قطع امید کرد با انتشار ویدیوئی وداع‌گونه گفت که این شاید آخرین باری است که من را زنده می‌بینید

نشریه گاردین در خبری به نقل از حانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد، ارتش روسیه دو خودروی نیروهای مسلح اوکراین را توقیف کرده و با تعویض اونیفورم نیروهای ارتش اوکراین در حال نزدیکی به مرکز شهر کی‌یف است.

این نشریه افزود: به نظر می‌رسد والاری زالوژنی فرمانده نیروهای مسلح اوکراین نیز در بیانیه‌ای در پایگاه اطلاع‌رسانی نیروهای مسلح اوکراین این اظهارات را تایید کرده است..

درخواست رئیس جمهور اوکراین از هکرها و مردم

با نزدیک شدن نیروهای ویژه روسیه به شهر کی‌یف و شنیده شدن انفجارهای متعدد در این شهر، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، با قطع امید شدن از کمک غربی‌ها، به یک‌باره حساب کاربری تمام رهبران جهان را که دنبال می‌کرد، «آنفالو» کرد. او در دو روز گذشته بارها از رهبران کشورهای غربی و «دوست» اوکراین انتقاد کرده که چرا به طور «فعال» از اوکراین حمایت نکرده‌اند.

سقوط کی‌یف

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، از «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دعوت کرد تا به گفت‌و‌گو بنشینند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، زلنسکی در این پیام گفت: «می‌خواهم یک بار دیگر از رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه درخواست کنم، بیایید برای جلوگیری از مرگ مردم پای میز مذاکره بنشینیم». وی در عین حال از اروپاییان با تجربه جنگی خواست تا به صفوف اوکراین در برابر روسیه بپیوندند.

درخواست برای مذاکره یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که زلنسکی اعلام کرد کی‌یف روابط دیپلماتیک خود را با مسکو قطع کرده است. وی دیروز در یک نشست خبری گفت: امروز صبح در تاریخ ثبت شد، اما این تاریخ برای کشور ما و روسیه کاملا متفاوت است و ما روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کردیم.

دولت کی‌یف از داوطلبان گروه‌های هکری زیرزمینی این کشور درخواست کرده تا برای دفاع از زیرساخت‌های حساس اوکراین کمک کرده و حملات سایبری جاسوسی علیه نیروهای روسی انجام دهند. همچنین رئیس دولت اوکراین از مردم خواسته است تا با کوکتل مولوتوف با سربازان روسی مبارزه کنند.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وصیت کرد

خبرنگار پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین شامگاه روز گذشته در ویدئو کنفرانسی با سران کشورهای اروپایی وصیت کرد و گفت که این شاید آخرین باری است که من را زنده می‌بینید.

در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شده که به نظر می‌رسد که از جنوب غربی این شهر می‌آمد. مسئولان شهر کی‌یف همچنین از ساکنان خواستند به دلیل تهدید هوایی، فوراً به دنبال سرپناه باشند.

سقوط کی‌یف

کی‌یف در آستانه سقوط قرار گرفت

شهردار کی‌یف جمعه شب از وقوع پنج انفجار در این شهر خبر داد. ویتالی کیچکو افزود که این انفجارها در نزدیکی یک نیروگاه در حومه شرقی کی‌یف روی داده است.

فیلیپو گراندی کمیسر عالی پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد که در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۵۰ هزار اوکراینی این کشور را ترک کرده‌اند.

به گزارش "سی ان ان"، گراندی در توییتی گفت: بیش از ۵۰ هزار پناهجوی اوکراینی در کمتر از ۴۸ ساعت از کشور خود گریخته‌اند. اکثریت آن‌ها به لهستان و مولداوی پناه برده‌اند و بسیاری نیز درحال حرکت برای خروج از مرزهای اوکراین هستند. 

آژانس پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که به دلیل حمله روسیه به اوکراین، ده‌ها هزار نفر آواره خواهند شد. 

براساس گزارش ایرنا، این درحالی است که یک مقام امنیتی روسیه روز جمعه به خبرگزاری دولتی تاس گفت: از روز ۱۸ ماه فوریه تاکنون، ۱۱۳ هزار نفر از ساکنان جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک به روسیه پناهنده شده‌اند.

به گفته این مقام دولتی روسیه، ۷۱ هزار نفر از این افراد، تابعیت اوکراینی، ۴۱ هزار نفر تابعیت روسیه دارند و ۳۴۵ نفر هم اتباع کشورهای دیگر هستند. 

بنابر برخی گزارش‌ها، صدای تیراندازی‌های شدید نزدیک ساختمان هیات دولت اوکراین شنیده می‌شود.

همچنین بر اساس آخرین خبرها دست‌کم گروهی از نیروهای روسیه وارد کی‌یف شده‌اند و نیروهای بیشتر از دو محور در حال نزدیک شدن به پایتخت این کشور هستند.

برخی خبرها حاکی از آن است که کارمندان اطلاعات اوکراین در حال سوزاندن اسناد و مدارکی در مقابل این ساختمان هستند.

فرار مردم از شهر کی‌یف

مردم "کی‌یف" پس از تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین به سوپرمارکت‌ها هجوم بردند تا آذوقه بیشتری را برای روزهای درگیری ذخیره کنند.

به گزارش رویترز، بسیاری از مردم پایتخت با خودروهای خود به سمت شهرها و مرزهای غربی حرکت کرده‌اند و ترافیک سنگینی در این مناطق شکل گرفته است.

همچنین منابع خبری اعلام کردند که ازدحام مردم کی یف برای فرار از شهر با قطار ادامه دارد. گفته می شود علی رغم این اوضاع رئیس جمهور اوکراین هنوز خارج نشده است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی