شمانیوز
شما نیوز

قیمت نفت

قیمت نفت اوپک از ۱۰۰ دلار هم بالاتر رفت

قیمت سبد نفتی اوپک به دنبال مناقشات روسیه و اوکراین، پس از 8 سال از 100 دلار عبور کرد و بشکه‌ای 101.22 دلار فروخته شد.

قیمت نفت اوپک از ۱۰۰ دلار هم بالاتر رفت

به گزارش شمانیوز: وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (۵ اسفند ماه) با ۵.۱۲ دلار افزایش ۱۰۱.۲۲ دلار فروخته شده است.

این درحالی است که قیمت این نوع نفت در روز چهارشنبه (۴ اسفند) به بشکه‌ای ۹۶.۱۰ دلار رسیده بود.

سبد نفتی اوپک در معاملات روز پنج شنبه ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه) به ۹۴.۰۳ دلار رسیده است که از قیمت نفت برنت در پایان معاملات همان روز حدود ۹۳ دلار در هر بشکه، بالاتر رفته است.

پیش از این نیز سبد نفتی اوپک یک بار دیگر در معاملات روز پنج شنبه ۱۸ آذر (۱۹ دسامبر ۲۰۲۱) به ۷۵.۳۷ دلار رسیده بود که از قیمت نفت برنت در پایان معاملات همان روز برابر با ۷۴.۴۲ دلار در هر بشکه، بالاتر بود.

عبور قیمت نفت از ۱۰۵ دلار

چندین هفته است که بازارهای نفتی، روزهای پرتلاطمی را می گذرانند و قیمت نفت از زمانی که در ۷ بهمن (۲۷ ژانویه) وارد کانال ۹۰ دلاری شد ، پی در پی، رقم های جدیدی در رکورد بالاترین قیمت در ۷ سال گذشته ثبت می‌کند.

با آغاز به کار بازارهای آسیایی در دوشنبه پیش، قیمت نفت در ابتدا بالا رفت، اما با انتشار خبر نشست آمریکا و روسیه در مورد اوکراین، قیمت نفت به ۹۳.۲۱ دلار کاهش یافت.

درحالی که سرمایه گذاران به سناریوهای متضاد کاهش عرضه انرژی از سوی روسیه و ورود نفت بیشتر ایران به بازار چشم دوخته بودند، دفتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور روسیه با برگزاری نشستی در مورد اوکراین موافقت کردند و همین امر سبب شد، تا قیمت نفت کاهش یابد. (جزئیات بیشتر)

فردای آن روز، روسیه به نیروهای خود دستور داد تا به مناطق شرق اوکراین وارد شوند و این اقدام سبب شد تا قیمت نفت ۳ دلار افزایش یابد.

این اقدام مسکو با محکومیت طرف های غربی مواجه شد و مقامات آمریکایی اعلام کردند، قصد دارند، با هماهنگی متحدان خود، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعلام کنند اما تحلیلگران پیش بینی می‌کردند این تحریم ها نفت و گازی نباشد.

روز چهارشنبه، یک روز پس از موج نخست تحریم ها آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه که به نظر می‌رسید، بعید باشد در عرضه نفت اختلالی ایجاد کند، قیمت نفت کاهش یافت.

روز پنج شنبه و با آغاز اقدام نظامی روسیه در اوکراین، قیمت نفت به شدت بالا رفت که در ابتدا از ۱۰۲ دلار گذشت و در نهایت به ۱۰۵ دلار در هر بشکه رسید.

نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت به علت درگیری ها و همچنین تحریم های طرف غربی علیه روسیه که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، سبب شد تا قیمت نفت در روز جمعه نزدیک به 3 درصد افزایش یابد.(جزئیات بیشتر)

با این حال یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا گفت: این تحریم ها «بخش نفت و گاز (روسیه) را هدف نگرفته و نخواهد گرفت.»

در نهایت در اواخر روز جمعه با فروکش کردن التهابات بازار نفت، قیمت به حدود ۹۸ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت ۹۷.۹۳ دلار فروخته شد؛ نفت خام آمریکا نیز ۹۱.۵۹ دلار معامله شد.

اما قیمت نفت برنت طی یک هفته گذشته ۴.۷ درصد و نفت خام آمریکا ۰.۶ درصد رشد قیمتی را ثبت کردند. /فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied