شمانیوز
شما نیوز

اینترنت رایگان ماهواره‌ای

اینترنت ماهواره ای استارلینک در اوکراین فعال شد

درخواست وزیر تحول دیجیتال اوکراین نسبت به فراهم شدن استفاده از اینترنت ماهواره ای برای جلوگیری از قطع اینترنت توسط ایلان ماسک تحقق بخشید و اینترنت ماهواره ای استارلینک در اوکراین فعال شد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در اوکراین فعال شد

به گزارش شمانیوز: شرکت اسپِیس‌اِکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای یک صورت فلکی ماهواره‌ای به نام استارلینک (Starlink) را به وجود آورده است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند. اسپیس‌اکس قصد دارد برخی از ماهواره‌ها را برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی بفروشد.

ایلان ماسک اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اکنون در اوکراین فعال شده است. در آوریل ۲۰۲۱ ایلان ماسک اظهار کرد که تا انتهای سال به دنبال برخی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و پرتاب ماهواره‌های بیشتر، سامانه قادر به جابجایی خواهد بود.

وزیر تحول دیجیتال اوکراین ساعاتی قبل از ماسک درخواست کرده بود تا اینترنت ماهواره‌ای را برای جلوگیری از قطع اینترنت شهروندان اوکراینی فراهم کند.

ماهواره استارلینک

گفتنی است؛ ارائه خدمات ماهواره‌ای بر روی هر کشوری طبق مقررات اتحادیه بین‌المللی مخابرات و معاهدات بین‌المللی، مستلزم اعطای مجوز توسط حوزه قضایی هر کشور است.

شمار زیاد ماهواره‌های به‌کاررفته در استارلینک همچنین خطر طولانی‌مدت زباله‌های فضایی را به دلیل قرار دادن هزاران ماهواره در مدار و خطر ایجاد برخورد ماهواره‌ها ایجاد می‌کند و به‌طور بالقوه باعث ایجاد پدیده‌ای می‌شود که به سندروم کسلر معروف است. اسپیس‌اکس گفته است که ماهواره‌ها در ارتفاع مداری پایین پرتاب می‌شوند و انتظار می‌رود که ماهواره‌های خراب ظرف مدت ۵ سال بدون پیشرانه از مدار خارج شوند. بااین‌حال، ماهواره‌های خراب حتی اگر فقط درصد کمی از کار بیفتند و فقط ۵ سال در مدار باقی بمانند، خطر مهمی تلقی می‌شوند زیرا می‌توانند با بقایای ماهواره‌های دیگر یا ماهواره‌های کارافتاده برخورد کرده، زباله‌هایی ایجاد کنند که با انتقال تکانه به مدارهای بالاتر، طولانی‌تر در مدار باقی می‌مانند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied