شمانیوز
شما نیوز

ارز و دلار

آماده باش در بازار ارز | دلار و بازار ارز برای اخبار مذاکرات انتظار می کشد

فعالان بازار ارز معتقدند که تایم استراحت دلار در روز‌های آتی به پایان رسیده و با شروع نشست‌ها و انتشار اخبار جدید، تحرکات این اسکناس آمریکایی نیز مجددا شروع خواهد شد. قیمت دلار در دومین روز هفته به رقم ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

 آماده باش در بازار ارز | دلار و بازار ارز برای اخبار مذاکرات انتظار می کشد

به گزارش شمانیوز: اخبار روزهای اخیر در خصوص جنگ روسیه و اوکراین، بحران اختلافات روسیه با غربی ها و مذاکرات و توافق وین از جمله خبرهایی است که نوساناتی را طی هفته گذشته در بازار به وجود آورده است اما از طرفی در بازار داخلی این نوسانات بسیار آرام و اندک بوده و به نظر می رسد بازار ارز به حالت آماده باش و در انتظار اخبار مثبت یا منفی وین و روسیه مانده است.

چشم و گوش تمامی فعالان بازار ارز به حواشی مربوط به دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است. تحلیلگران سیاسی-ارزی بازار تهران نیز در رابطه با احتمال حصول توافق هسته‌ای جدید موارد متفاوتی را مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران از آماده شدن پیش نویس و اشتراک ۹۸ درصدی این توافق خبر داد و گفت: برای رسیدن به یک توافق پایدار و خوب به وین آمده ایم. قرار نیست چیزی کمتر از برجام را توافق کنیم و یا موضوعی جدید را در متن توافق قرار دهیم.

 

آخرین وضعیت بازارهای جهانی ارز

آغاز معاملات هفتگی در بازار جهانی فارکس، توجهات به سمت روبل روسیه هست؛ این ارز با افت ۳۰ درصدی به کمترین ارزش تاریخی خود در محدوده ۱۲۰ به ازای هر دلار رسیده است. یورو نیز یک درصد تضعیف شده است. در آن سمت اما دلار آمریکا و ین ژاپن به عنوان دارایی‌های امن دائما در حال تقویت شدن هستند. 

در واکنش به تضعیف شدید روبل، بانک مرکزی این کشور در اقدامی شوکه‌کننده نرخ بهره را به بیش از دو برابر افزایش داد و از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد رساند. این بانک همچنین اعلام کرد آماده است ۷۳۳ میلیارد ذخایر روبل (معادل ۸.۷۸ میلیارد دلار) را برای حفظ نقدشوندگی به بازار تزریق کند. رئیس این بانک ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران نشست خبری خواهد داشت. 

دستور ولادیمیر پوتین برای ادامه تهاجم نظامی روسیه، برنامه غرب برای تحریم بانک مرکزی در مسکو و قطع دسترسی بسیاری از وام‌دهندگان روسی از سیستم سوئیفت، عواملی است که نگرانی‌های اقتصادی از جنگ روسیه و اوکراین را تقویت کرده است. این در حالی است که اواخر هفته، تحریم‌های ملایم و عدم در نظر گرفتن تحریم سوئیفت منجر به متعادل شدن بازارها شده بود. 

تحریم بانک مرکزی روسیه ضربه اقتصادی سنگینی خواهد زد و به گفته کارشناسان منجر به دلاریزه شدن اقتصاد روسیه خواهد شد. کتی جونز، استراتژیست چارلز شواب می‌گوید «ما همچنان انتظار داریم اوراق قرضه و روبل روسیه افت پیدا کنند. همچنین فشار بر ارزش یورو به دلیل آسیب‌های اقتصادی این منطقه از تقابل‌های اخیر و بالا رفتن قیمت انرژی حفظ شود».  

رتبه اعتباری روسیه یک پله افت کرده و به بی‌بی+ رسیده و اوکراین نیز به همین ترتیب از بی به تریپل سی (CCC) رسیده است. 

در سوی دیگر، بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها و نگرانی‌های تورمی چشم سرمایه‌گذاران را به واکنش بانک‌های مرکزی دوخته است. جایی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو این هفته در کنگره سخنرانی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied