شمانیوز
شما نیوز

قیمت ارز

بازار ارز به حالت آماده باش درآمد | شوک سنگین به بازار ارز

بازار دلار در آخرین ماه سال نوسان بسیار کمی داشته و در اکثر روزها در ابتدای کانال ۲۶ هزار تومانی نوسان کرده است.

بازار ارز به حالت آماده باش درآمد | شوک سنگین به بازار ارز

به گزارش شمانیوز: شاخص بازار ارز تهران همچنان بی‌توجه به اخبار گوناگون سیاسی، در ثبات به کار خود ادامه داد. در شرایطی که اخبار منتشر شده از فضای دور هشتم مذاکرات حاکی از برخی از اختلاف نظرها در آستانه حصول نتیجه است، بازار ارز هنوز واکنش مثبت یا منفی به این اخبار نشان نداده و در سکوت به انتظار نتیجه سفر مذاکره‌کننده ارشد ایران به وین نشسته است. از نگاه فعالان بازار، به نظر می‌رسد که با سفر مذاکره‌کننده ارشد ایران به وین، اخبار جدیدی نسبت به حصول توافق هسته‌ای به گوش برسد. مذاکرات هسته‌ای وین امروز، دوشنبه ۹ اسفند، از سرگرفته می‌شود. به عقیده فعالان بازار ارز تایم استراحت دلار در روز‌های آتی به پایان رسیده و با شروع نشست‌ها و انتشار اخبار جدید، تحرکات این اسکناس آمریکایی نیز مجددا شروع خواهد شد. قیمت دلار در دومین روز هفته به رقم ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

 دیروز یکشنبه ۸ اسفند شاخص بازار ارز در محدوده ۶ روز اخیر خود باقی ماند. دلار که پس از ورود مجدد به کانال ۲۶ هزار تومانی، زیر سقف مقاومت جدید ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومانی خود به نوسان می‌پرداخت، دیروز نیز برای ششمین روز متوالی در پله‌های دوم و سوم کانال ۲۶ هزار تومانی معامله شد. چشم و گوش تمامی فعالان بازار ارز به حواشی مربوط به دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است. تحلیلگران سیاسی-ارزی بازار تهران نیز در رابطه با احتمال حصول توافق هسته‌ای جدید موارد متفاوتی را مطرح می‌کنند. شنیده‌ها از منابع نزدیک به طرفین مذاکرات حاکی از آن است که با وجود برطرف شدن موانع اصلی مذاکرات هنوز تعداد اندکی از اختلافات میان طرفین باقی مانده که این امر می‌تواند سبب به تاخیر افتادن حصول نتیجه دور هشتم نشست‌های هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ شود. این افراد از چهار مورد تحت عنوان پرانتز‌های باز سخن گفتند.

مورد اول این اختلافات به تاسیسات هسته‌ای ایران در گذشته دلالت دارد که در این زمینه ایران خواستار مختومه خوانده شدن پرونده‌های قدیمی و در جریان خود توسط آژانس انرژی اتمی است. از دیگر مواردی که هنوز تصمیم مشخصی درباره آن گرفته نشده می‌توان به درخواست تضمین ایران از طرفین به‌خصوص آمریکا اشاره داشت. ایران که با تجربه حرکت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی پا به دور هشتم مذاکرات گذاشته، از طرف آمریکایی خود تعهدی مبنی بر عدم خروج از قرارداد جدید در دولت‌های آتی این کشور می‌خواهد. نمونه دیگری از این پرانتز‌های باز تصمیم در زمینه چگونگی توالی رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران است. طرفین غربی قرارداد متمایلند تا زمانی که ایران به تمامی تعهدات برجامی خود بازنگشته است تحریم‌های هسته‌ای و امتیاز فروش نفت این کشور را به‌طور کامل بازنگردانند که این مساله با مخالفت جدی تیم مذاکره‌کننده ایرانی روبه‌رو شده و هنوز بر سر این موضوع تصمیم‌گیری قطعی صورت نگرفته است. مورد چهارم و آخرین موضوعی که تا به الان به عنوان موانع حصول نتیجه مطرح شده است، مساله ابعاد رفع تحریم‌هاست.

ایران از ابتدای مذاکرات خواستار برطرف شدن تحریم‌های غیر هسته‌ای اعمال شده بر افراد و شرکت‌های خاص خود بوده است که به گفته منابع گوناگون طرفین غربی این مسائل را به حلقه گفت‌وگوی جامع‌تری نسبت به برجام، در آینده موکول کرده‌اند. این مساله نیز سبب شده ایران از پذیرفتن قرارداد سر باز زده و مذاکرات همچنان به طول بینجامد. کارشناسان سیاسی بازار ارز تهران نیز از انتظار دلار در جهت بسته شدن این پرانتز‌ها سخن گفتند. دیروز نیز در جلسه غیر علنی شورای عالی امنیت ملی با رئیس مجلس و علی باقری، مذاکره‌‌کننده ارشد ایران در وین بار دیگر بر خط قرمز‌های ایران در موارد موجود در پیش‌نویس‌های جدید تاکید شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied