شمانیوز
شما نیوز

مالیات بر حقوق

جزئیات مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۱ | مبلغ معافیت مالیاتی حقوق 1401

نمایندگان در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در روند بررسی لایحه بودجه سال آینده، جزئیات مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۱ تصویب کردند.

جزئیات مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۱ | مبلغ معافیت مالیاتی حقوق 1401

به گزارش شمانیوز: اواخر سال که می‌شود، اخبار حقوق کارمندان، افزایش حقوق کارگران و پرداخت عیدی این گروه ها و بازنشستگان بسیار جذاب برای این اقشار است. در کنار موضوع افزایش حقوق، زمان واریز و حداقل حقوق، دانستن معافیت مالیاتی حقوق سال آینده خواندنی است. امسال نیز به روال سال های گذشته، نمایندگان مجلس مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۱ را تصویب کردند که در ادامه جزئیات این مصوبه و سقف معافیت مالیاتی حقوق سال ۱۴۰۱ را می خوانیم.

براساس این مصوبه سقف معافیت مالیاتی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. یعنی کسانی که ماهانه حقوق پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی می‌گیرند در سال آینده هیچ گونه مالیات بر حقوقی پرداخت نمی‌کنند.

دیگر سطوح مالیاتی به شرح زیر است:

کسانی که حقوقشان بین ۵٫۶ تا ۱۵ میلیون تومان است باید ۱۰ درصد مازاد را مالیات پرداخت کنند. یعنی کسی که ۱۵ میلیون تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند برای ۵٫۶ میلیون تومان آن مالیاتی نمی‌دهد. اما برای ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی که بیشتر می‌گیرد باید ۱۰ درصد آن را بهخ عنوان مالیات بر حقوق پرداخت کند.

سطح دیگر مالیاتی به کسانی مربوط می‌شود که حقوقشان تا سقف ۲۵ میلیون تومان است. این افراد نسبت به مازاد ۱۵ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد مالیات می‌پردازند.

یعنی ۵٫۶ میلیون تومان این حقوق معاف از مالیات است. برای ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (تا سقف ۱۵ میلیون تومان) باید ۱۰ درصد مالیات بپردازند. همچنین برای ۱۰ میلیون تومان دیگر باید ۱۵ درصد مالیات بدهند.

براساس قانون مالیات بر حقوق سال آینده، حقوق‌بگیران نسبت به مازاد ۲۵ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان باید ۲۰ درصد مالیات پرداخت کنند.

همچنین نسبت به مازاد ۳۵ میلیون تومان نیز باید ۳۰ درصد مالیات پرداخت شود.

این قانون مالیات بر حقوق شامل کارکنان دولتی و غیردولتی و بر احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت، فوق‌العاده مستمر و مستمر و سایر پرداختی ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال اعمال می‌شود.

همچنین مستغلات اشخاص فاقد درآمد تا مبلغ ماهانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از مالیات معاف است.

در قانون بودجه سال جاری، درآمد مالیاتی دولت ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بود. اما این درآمد در سال آینده ۲۰۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به ۵۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی دولت روی افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی حساب باز کرده است.

لازم به یادآوری است که این موارد در حالی است که تعیین تکلیف اصل افزایش حقوق سال آینده کارگران هنوز در هاله ای از ابهام است و با توجه به مصوبه امروز حداقل حقوق را شاید بتوان گمانه زنی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied