شمانیوز
شما نیوز

توافق وین

آخرین اخبار از توافق وین | ایران و آمریکا به توافق دست یافتند

اخباری که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد خبر از توافق میان ایران و آمریکا دارد. بسیاری از رسانه ها خبر از پذیرش شرایط ایران توسط آمریکا را بر روی خروجی خود قرار داده اند.

آخرین اخبار از توافق وین | ایران و آمریکا به توافق دست یافتند

به گزارش شمانیوز: ایلنا نوشت: شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی طی گزارشی اعلام کرد که شانس دستیابی به توافق میان ایران و گروه ۱+۵ در وین به شدت افزایش یافته‌ است.

این شبکه از احتمال دستیابی به توافق طی یک تا دو هفته آینده خبر داد..

در ادامه این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده است که هیأت آمریکایی بسیاری از درخواست‌های ایران برای رفع تحریم‌ها را پذیرفته است. توافق برای آزادی شهروندان بازداشت‌شده آمریکایی در ایران از جمله موارد دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با استناد منابع نزدیک به هیأت‌های آمریکایی و «میخائیل اولیانوف» رئیس هیأت روسی در مذاکرات وین، اعلام کرد که واشنگتن آمادگی اصولی دارد توافق جدید با ایران را در آینده بسیار نزدیک و حتی هفته آینده امضا کند.

این رسانه اعلام کرده است که این جزئیات این توافق از دید اسرائیل، «تسلیم شدن آمریکا» است.

 

فارس نوشت: اولیانوف: مذاکرات وین رو به اتمام است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت، پس از گذشت یازده ماه، مذاکرات وین اکنون رو به اتمام است.

«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکرات وین رو به اتمام است.

این مقام روس در پیامی توئیتری نوشت: «روز گذشته یازدهمین ماه از شروع مذاکرات وین رقم خورد. مذاکراتی طولانی و طاقت فرسا. اکنون [مذاکرات] رو به اتمام است».

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و قالب‌های مختلف در حال برگزاری است.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین زمینه‌های بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. با وجود این، دولت او تا کنون از انجام تعهداتی که پیش‌شرط بازگشت آمریکا به برجام است خودداری کرده و عملاً سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران ادامه داده است.

مقام‌های آمریکا در چند ماه گذشته بارها تلاش کرده‌اند سرعت مذاکرات وین را به انجام اقداماتی از سوی ایران منوط کنند حال آنکه شواهد روزافزون حاکی از آن است که کشمکش‌های داخلی در آمریکا دست‌کم یکی از عوامل وقت‌کشی تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در هتل کوبورگ بوده است.

 

اکو ایران نوشت: برخی ناظران سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی در روز شنبه به تهران را به یکی از گره‌های مهم توافق هسته‌ای مربوط می‌دانند.

 

ایرنا نوشت: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: احتمال توافق در وین در روزهای آینده قوت گرفت.

 

فارس نوشت: «رافائل گروسی» شنبه در تهران

یک منبع مطلع ضمن اعلام سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روز شنبه گفت که گروسی در این سفر ضمن ملاقات با مقامات ذیربط درباره تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس گفت‌وگو می‌کند.

یک منبع مطلع با اعلام سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: براساس توافق به عمل آمده رافائل گرسی مدیرکل آژانس و هیأت همراه روز شنبه ۱۴ اسفند ماه به تهران سفر خواهد کرد.

وی افزود: گروسی در این سفر ضمن ملاقات با مقامات ذیربط از جمله محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

رافائل گروسی روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه در پاسخ به سوالی در خصوص ایران گفت: «قطعا رایزنی‌های دائمی با ایران به اشکال مختلف به طور حضوری، مجازی و سایر شکل‌ها داریم و به سختی برای رسیدن به توافق کار می‌کنیم». مدیرکل آژانس اتمی در خصوص برنامه برای سفر به ایران در آینده هم گفت که همه چیز ممکن است. 

در همین زمینه نیز سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر روز شنبه مدیرکل این نهاد بین‌المللی به تهران را تایید کرد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در هفته جاری برای انجام رایزنی‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر کرد و رایزنی‌هایی را با مقامات آژانس صورت داد. وی همچنین در مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی نیز به همراه علی باقری حضور داشت.

 

فارس نوشت: گروسی برای چه به ایران می‌ آید؟ 

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که دور هشتم مذاکرات در وین بین ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌های آمریکا در جریان است. گروسی روز چهارشنبه در نشست خبری در وین در خصوص مذاکرات وین و آنچه مسائل باقی‌مانده پادمانی خوانده می‌شود، گفت: مذاکرات در حال پیشرفت است و بر کسی پوشیده نیست که این مذاکرات که مذاکرات من نیست و ما در آن مشارکت داریم و مورد مشورت قرار می‌گیریم، در حال رسیدن به نقطه تعیین‌کننده است و البته این موضوع (مسائل باقی‌مانده پادمانی) مطرح شده، موضع ما در این خصوص همیشه یکسان بوده، این‌ها رویه‌های جداگانه هستند، گرچه به وضوح تاثیر متقابل وجود دارد، اما چیزی که برای حل آن‌ها نیاز داریم، یک روند یکپارچه و متکی به خود است که من خوشبینم بتوانیم بدون سیاسی‌سازی مسئله یا مشروط و وابسته کردن آن به نهایی شدن مذاکرات به آن دست یابیم. بنابراین باید کار خود را ادامه دهیم. به دستیابی به یک روند کامل برای شفاف‌سازی این موضوع که تحت تاثیر مذاکرات کنونی (در وین) یا توافقی در نتیجه آن نباشد، خوشبین هستم. 

این سومین سفر گروسی به تهران در دولت سیزدهم است. ۲۱ شهریور ماه سالجاری «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین سفرش در دولت سیزدهم با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان در تهران ملاقات کرد. 

 

فارس نوشت: بن سلمان: باید دنبال همزیستی با ایران باشیم

ولی‌عهد سعودی ضمن اذعان به اینکه دنبال راه‌های همزیستی با ایران به عنوان همسایه است، گفت که به اسرائیل به چشم دشمن نگاه نمی‌کند و احتمالا در آینده متحد عربستان نیز باشد.

محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در مصاحبه‌‌ای اختصاصی با وبگاه آمریکایی «آتلانتیک» که وبگاه «اخبار ۲۴» عربستان سعودی آن را به صورت کامل منتشر کرده، به مسائل مختلفی از جمله ضرورت همزیستی با ایران پرداخت.

بن سلمان که سال ۲۰۱۷ از عدم توانایی کنار آمدن ریاض با تهران سخن گفته بود، در بخش دیگری از این مصاحبه به روابط با ایران پرداخت و بیان کرد: «آن‌ها همسایه ما هستند و همسایه ما تا ابد باقی خواهند ماند. ما نمی‌توانیم از آن‌ها رهایی یابیم و آن‌ها نیز نمی‌توانند از ما رهایی یابند پس بهتر است که مسائل را حل کنیم و به دنبال راه‌هایی باشیم که امکان همزیستی را برای ما فراهم کند. ما طی چهار ماه بحث‌هایی انجام دادیم و اظهارات بسیاری از طرف سران ایران شنیدیم که مورد استقبال ما در عربستان سعودی قرار گرفت. ما به بررسی جزئیات این بحث‌ها ادامه خواهیم داد و امیدوارم که یک موضع برسیم که برای هر دو کشور خوب باشد و آینده درخشانی برای عربستان و ایران ایجاد کند».

ولی‌عهد سعودی در ادامه به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و اظهار داشت: «من بر این باورم که هر کشوری که در جهان بمب هسته‌ای دارد -چه ایران و چه هر کشور دیگری- خطرناک است. بنابراین ما دوست نداریم که این را ببینیم و همچنین تمایل نداریم که شاهد یک توافق هسته‌ای ضعیف باشیم که در پایان به همین نتیجه ختم می‌شود».

 

در حال تکمیل...

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied