شمانیوز
شما نیوز

توافق ایران و آمریکا

تمرکز بر گام های کلیدی برای توافق نهایی

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تلاش مضاعفی برای رسیدن به یک توافق خوب لازم است، گفت: اکنون همه بر گام های کلیدی نهایی متمرکز شده اند.

تمرکز بر گام های کلیدی برای توافق نهایی

به گزارش شمانیوز: امروز و در ساعات گذشته اکثر رسانه های خبری به درج اخبار توافق فوری و رسیدن به خط پایان توافق متمرکز شده اند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه مذاکرات وین همچنان در جریان است، اظهار داشت:‌تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود، تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام های کلیدی نهایی متمرکز شده اند.

اخباری مبنی بر حصول توافق میان ایران و آمریکا بر روی خروجی برخی سایت ها و کانال های خبری خصوصا فضای مجازی قرار گرفته است. علت انتشار این اخبار استناد به صحبت های نماینده روسیه بود که توافق را در مرحله نهایی و تمام شده اعلام کرد.

بر همین اساس خبر سفر رافائل گروسی رئیس آژانس اتمی به ایران هم یکی دیگر از این اخبار بود که البته از طرف ایران هم تایید شد. خبر بعدی مربوط به شبکه ۱۲ اسرائیل است که در گزارشی نوشت: ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا یک تا دو هفته بعد به توافق می رسند. اما این حصول توافق تا چه میزان امکان دارد و آیا واقعا توافق انجام شدنی است؟

اتحادیه اروپا: در مراحل پایانی هستیم اما هنوز به توافق نرسیده‌ایم

انریکه مورا معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که از طرف جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام را ایفا می‌کند، پنج‌شنبه شب در پیامی توئیتری خاطرنشان کرد که همچنان برخی موضوعات حل‌نشده در مذاکرات وین وجود دارد.

انریکه مورا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ما در مارحل پایانی مذاکرات وین درباره [احیای] برجام هستیم. برخی موضوعات مربوطه هنوز باز هستند و موفقیت در چنین مذاکرات پیچیده‌ای هرگز تضمین شده نیست.»

وی افزود: «ما به عنوان تیم هماهنگ‌کننده، حداکثر تلاشمان را انجام می‌دهیم. اما قطعاً هنوز به آنجا [توافق] نرسیده‌ایم.»

خطیب‌ زاده: همه بر گام های کلیدی نهایی متمرکز شده اند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه شب در پیامی توئیتری به اخبار منتشر شده در رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن توافق در وین واکنش نشان داد.

خطیب‌زده در توئیتر نوشت: گفتگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی شود. هیچ کس نمی تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود، تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام های کلیدی نهایی متمرکز شده اند.

منبع ایرانی: توافق وین منوط به حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده است

در حالی که طی روزهای اخیر، به‌ویژه امروز پنج‌شنبه، گمانه‌زنی‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن توافق در وین مطرح شده است، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی در خصوص اینکه آیا مذاکرات وین به پایان رسیده است، تصریح کرد: «اصل این است که تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، بر سر هیچ چیز توافق نشده است. هنوز برخی موضوعات باقی مانده‌اند.»

از جمله موضوعاتی که قبل از حصول توافق باید حل‌وفصل شوند، موضوعات پادمانی هستند که در سفر رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران مورد بحث و رایزنی قرار خواهند گرفت.

بنابر اعلام سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی روز شنبه به‌منظور دیدار با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و سایر مقامات ایرانی راهی تهران می‌شود و پس از آن در بازگشت به وین، در یک نشست خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران خواهد بود.

با توجه به سفر گروسی به تهران و همچنین تأکیدات منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی، حصول توافق در وین قبل از حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده –که سفر گروسی به تهران نیز در همین راستا صورت می‌گیرد- را نمی‌توان چیزی فراتر از گمانه‌زنی رسانه‌ای قلمداد کرد.

توافق ایران و آمریکا

انتشار عکس یادگاری برخی هیات‌ها به معنای اتمام مذاکرات نیست

ایسنا نوشت: یک منبع نزدیک به هیات ایرانی گفت که مذاکرات در وین هنوز ادامه دارد. 

تبریکات زود هنگام اروپایی‌ها و انتشار عکس‌های یادگاری از سوی برخی هیات‌های اروپایی در وین به معنای اتمام مذاکرات  نیست.

در آخرین مرحله از تفاهم ها میان طرف های مذاکراتی، دو طرف بر سر حل و فصل موضوعات پادمانی باقی مانده و مورد بحث توافق کردند و در این چارچوب توافق شده است رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه برای دیدار با مقامات کشورمان به ایران بیاید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied