شمانیوز
شما نیوز

روسیه و آمریکا

تحریم آمریکا و تهدید روسیه؛ کدام منزوی خواهند شد؟

مسائل جاری مربوط به جنگ اوکراین در حال تبدیل شدن به یک بحران بین المللی در سطوح اقتصادی و سیاسی جهان است. در حالی که آمریکا اقدام به تحریم انرژی روسیه کرده، اکثر اروپاییان از ترس تورم نفت و گاز در کشور خود با این اقدام همراه نشده اند.

تحریم آمریکا و تهدید روسیه؛ کدام منزوی خواهند شد؟

علی آبشناس- خبرنگار شمانیوز: جنگ اوکراین و حمله روسیه به این کشور به موضوعی بین المللی و فوق العاده حساس در سطح روابط سیاسی و اقتصادی جهان تبدیل شده است. بحرانی که به تحریم و تهدید فعلا گذر دارد و جنگی سرد در این میان بین قدرت غربی و شرقی درگرفته است. زمانی که بایدن، روسیه را تحریم کرد، کشورهای اروپایی از ترس کاهش ذخایر انرژی خود و تورم حاصله این حرکت، حاضر به همراهی با یکدیگر نیستند. اما روسیه در این میان اقدام به تهدیداتی بر علیه این کشورها کرده است.

آمریکا و متحدان اروپایی از یک طرف پُز هواداری و غمخواری اوکراین را می دهند و از طرفی دیگر حاضر نیستند هزینه ای از خود بپردازند. در این میان کارشناسان رسانه ای و بین المللی هرکدام تحلیلی از خود ارائه می دهند. عده ای معتقدند که روسیه در حال منزوی شدن است و عده ای دیگر بر این باورند که این کشور در حال بازیابی ابرقدرتی خود می باشد.

روسیه بزرگترین کشور تحت تحریم جهان 

براساس گزارش سایت «کاستلوم» که بانک اطلاعات ردیابی تحریم‌های جهانی است، از روز پنجم اسفند و با آغاز جنگ اوکراین، کشور روسیه از سوی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش هدف دو هزار و ۷۷۸ تحریم جدید قرار گرفت که شمار تحریم‌های آن را به بیش از پنج هزار و ۵۳۰ مورد رساند.با این تحریم‌های جدید، روسیه از ایران که هدف سه هزار و ۶۱۶ تحریم قرار گرفته است پیشی گرفت.

روسیه ظرف ۱۰ روز به بزرگترین کشور تحت تحریم جهان تبدیل شد و فشارها علیه روسیه روز به روز افزایش می‌یابد و بسیاری از شرکت‌های غربی فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کرده یا به صادرات و ارائه خدمات به روسیه پایان داده‌اند.

برخی از این شرکت‌ها برای در امان ماندن از آسیب‌های تحریم‌ها ناچار به این کار شده‌اند و برخی دیگر نیز داوطلبانه از بازار روسیه خارج شده‌اند.

تهدید روسیه در برابر تحریم آمریکا

معاون نخست‌وزیر روسیه همچنین تهدید کرد که کشورش می‌تواند جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم-۱ به مقصد اروپا را قطع کند، ولی هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است. روسیه قبل از حمله به اوکراین روزانه پنج میلیون بشکه نفت خام و سه میلیون بشکه میعانات گازی و محصولات نفتی صادر می‌کرد.

«الکساندر نواک» در یک پیام ویدئویی که در تلویزیون دولتی روسیه پخش شد تصریح کرد: «کاملاً مشخص است که ممنوعیت نفت روسیه تبعات فاجعه‌باری برای بازار جهانی به همراه خواهد داشت.»

او در ادامه تصریح کرد: «افزایش قیمت‌ها غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. قیمت نفت به ۳۰۰ دلار می‌رسد، اگر از آن هم بالاتر نرود.» «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه از جامعه جهانی خواست نفت و گاز روسیه را تحریم کنند. بعد از این درخواست، خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد دولت «جو بایدن»، ممنوع کردن ورود نفت روسیه به ایالات متحده بدون مشارکت متحدان اروپایی‌اش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آمریکا نفت روسیه را تحریم کرد

بایدن برای منزوی کردن اقتصاد روسیه و پوتین که درآمدهای حاصل از انرژی و صادرات در آن نقش بسزایی ایفا می کند، با متحدان خود در اروپا، که بسیار بیشتر به نفت روسیه وابسته هستند، کار کرده است. بریتانیا اندکی قبل از اظهارات بایدن اعلام کرد که واردات نفت و گاز روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ به تدریج متوقف خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: ما واردات نفت و انرژی روسیه را ممنوع می کنیم. این بدان معناست که نفت روسیه دیگر در بنادر آمریکا قابل قبول نخواهد بود و مردم آمریکا ضربه قدرتمند دیگری به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ماشین جنگی او وارد خواهند کرد. 

نشریه پلتیکو اعلام کرد انگلیس قصد دارد تا ممنوعیت واردات نفت از روسیه طی ماه‌های آتی را اعلام کند.

مقامات انگلیسی می‌گویند این ممنوعیت به‌صورت طولانی مدت اجرا می‌شود تا به بازارهای جهانی اجازه دهد خود را هماهنگ کنند و مردم از خرید هراسناک بنزین بپرهیزند.

ولادیمیر پوتینپوتین روسیه را از دست خواهد داد؟

نشریه آمریکایی فارن افرز نوشت: نخبگان سیاسی جریان حاکم روسیه به دلیل منافع سیاسی و اقتصادی، وابسته به کرملین هستند و روایت پوتین از حمله را می‌پذیرند حتی مسئولانی مانند رئیس سازمان اطلاعات خارجی که کاملاً موافق حمله به اوکراین نبودند، نهایتاً از این تصمیم اطاعت کردند.

اگر تحریم‌های غرب علاوه بر فشار اقتصادی، موجب محدودیت سفر شهروندان روسیه به اروپا و آمریکا و انزوای آنان شود، هدیه‌ای مناسب به پوتین تلقی می‌شود که بهانه غرب‌ستیزی را برای او فراهم خواهد کرد. 

پوتین حتی در صورت تصرف کی‌یف، فعلاً از منظر قدرت نرم، در موضع برتر قرار ندارد و روایت وی مورد پذیرش "افکار عمومی جهان" واقع نشده است. 

این نشریه در ادامه نوشت: پرسش این یادداشت این است که آیا پوتین، افکار عمومی روسیه را نیز از دست خواهد داد؟ این موضوع علاوه بر نبرد روسیه با غرب در فضای رسانه‌ای، تا حد زیادی به فشار تحریم‌ها و تحول در معیشت عمومی مردم نیز بستگی دارد. 

عربستان و امارات به سمت پوتین رفتند

محمد بن سلمان و محمد بن زاید پس از رد درخواست گفت‌وگوی تلفنی با بایدن، هر دو با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تلفنی گفتگو کردند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرده است که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی از گفت‌وگوی تلفنی با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده که می‌خواست در مورد وضعیت اوکراین و احتمال افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت جهانی هیدروکربن‌ها گفتگو کند، خودداری کردند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی در ارتباط با طرح بایدن برای گفتگو با «محمد بن سلمان آل سعود» ولیعهد عربستان گفت: «انتظاراتی درباره یک تماس تلفنی وجود داشت، اما صورت نگرفت».

این مقام آمریکایی گفته است که قرار بود در تماس تلفنی بایدن با محمد بن سلمان در خصوص افزایش تولیدات نفت به واسطه افزایش قیمت انرژی در پی تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه گفتگو‌هایی صورت گیرد.

کلام آخر اینکه؛ با وجود تحولات و تحریم های گسترده جهانی علیه روسیه و دیگر کشورها از طرف آمریکایی ها، به نظر می آید که دیگر حنای آمریکا و متحدان اروپایی اش برای اکثر کشورها رنگی ندارد. از طرفی پوتین با بی‌سابقه ترین حملات تهدیدی و تحریمی از سوی شرکای قبلی اروپایی خود مواجه شده است. سوال اینجاست تحریم آمریکا جواب خواهد داد یا تهدیدات روسیه؟ کفه این ترازو به هر سمتی باشد، طرف دیگر ضعیف و منزوی خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied