شمانیوز
شما نیوز

خودرو

وزیر صمت: قرعه‌کشی خودرو به‌تدریج حذف می‌شود | خودرو مافیا دارد

وزیر صمت با اشاره به وجود مافیای خودرو گفت: تولید خودرو در سال آینده ۵۰درصد افزایش خواهد داشت درباره

وزیر صمت: قرعه‌کشی خودرو به‌تدریج حذف می‌شود | خودرو مافیا دارد

به گزارش شمانیوز: سید رضا فاطمی امین با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با تاکید بر برنامه دوساله برای بهبود وضع خودرو اظهار داشت: از اواسط سال آینده به‌تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود و این‌طور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه‌کشی نداشته باشیم چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.

وی درباره حذف قرعه‌کشی خودرو در سال آینده افزود: برآورد ما این است که نیاز خودرو در ایران حداکثر 1میلیون و 500 هزار دستگاه است.

وی ادامه داد: برآورد می‌کنم تعداد قابل‌توجهی خودرو وارد خواهد شد چون سه سال واردات خودرو نداشتیم یک تقاضای انباشته وجود دارد و می‌تواند تا یکصد هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود چون دولت این محدودیت را ندارد بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد.

وی متذکر شد: وقتی خودرو به‌اندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.

وی تصریح کرد: سال آینده 15 درصد قیمت تمام‌شده خودرو کاهش پیدا می‌کند که این زیان خودروساز را کاهش می‌دهد الان قیمت تمام‌شده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب می‌شود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.

وزیر صمت درباره دونرخی بودن خودرو و اختلاف زیاد با بازار در سال آینده گفت: قطعاً کاهش پیدا می‌کند چون الان جذابیت وجود دارد و تقاضا بیشتر از عرضه می‌باشد و بین قیمت بازار با قیمت تولید فاصله وجود دارد بنابراین با تعادل بازار، تنظیم می‌شود.

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده 

فاطمی امین در خصوص دستورالعمل 8ماده‌ای رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی هم گفت: برای این 8 محور مطالعه شده است و از ابتدای شهریور حداقل هفته‌ای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو داشتم.

وی تصریح کرد: دستورالعمل 8ماده‌ای یک اقدام بزرگ است به‌عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یک‌ونیم برابر شود، امسال کمتر از 1میلیون خودرو تولید خواهد شد.

وزیر صمت گفت: نکته اینجاست که این اهداف را ما به‌تنهایی ترسیم نکردیم بلکه برای تک تک این محورها با شرکت‌های خودروسازی بررسی کردیم و این یک برنامه یکپارچه است و اکنون میزان تولید ماهانه ایران خودرو در سال آینده مشخص است.

وی اضافه کرد: تولید خودرو در سال آینده 50 درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها، تأمین مالی زنجیره است.

سید رضا فاطمی امین در ادامه ضمن تاکید بر اینکه ایران خودرو در سال آینده خودروهای 405 و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد، گفت: برنامه‌ریزی برای معرفی 3 خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل می‌کنیم.

خودرو مافیا دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره وجود مافیای خودرو هم گفت: مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی ما یک شبکه‌هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی‌دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم‌راستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.

وی خاطرنشان کرد: باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، الآن دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد اما یکی از نقص‌ها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دوره‌هایی به‌اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند یعنی سایپا درآمد داشته است و به‌جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش 40 درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد؛ اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیرعامل شرکتی را تعیین می‌کند که این شرکت به هیئت مدیره‌ای که در شرکت سایپا باشد رأی می‌دهد و هیئت مدیره سایپا، مدیرعامل را تعیین می‌کند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیف‌تر است و یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح این شرایط است.

وزیر صمت گفت: مشکلات صنعت خودرو زیاد است اما قابل حل است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied