شمانیوز
شما نیوز

توافق ایران و آمریکا

فوری| آمریکا، شروط روسیه را برای توافق هسته ای پذیرفت | توافق نهایی انجام می شود؟

امروز خبرگزاری بلومبرگ نوشت که جو بایدن شروط روسیه را پذیرفته است. وزیر امور خارجه روسیه دیروز در دیدار با حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد که از آمریکا تضمین کتبی درباره همکاری در برجام دریافت کردیم.

فوری| آمریکا، شروط روسیه را برای توافق هسته ای پذیرفت | توافق نهایی انجام می شود؟

به گزارش شمانیوز: امیرعبداللهیان درباره سفر امروز خود به مسکو در صفحه توئیتر خود نوشت: مجدداً به ما اطمینان داده شد که روسیه همچنان برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه است.خبرگزاری بلومبرگ هم امروز اعلام کرد که جو بایدن شروط روسیه درباره معافیت های تحریمی پس از احیای توافق برجام را پذیرفته است. شروطی که سرگئی لاوروف از آن به عنوان تضمین کتبی و شرط توافق میان ایران و آمریکا یاد کرده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز سه‌شنبه در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که به مسکو سفر کرده بود، ضمن قدردانی از مواضع واقع‌بینانه تهران در قبال اوضاع اوکراین، ابراز اطمینان کرد که مذاکرات وین برای ازسرگیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به خط پایان خود نزدیک شده است.

روسیه تضمین‌هایی از آمریکا دریافت کرده است

صحبت های دیروز لاوروف در حالی انجام شد که خبرگزاری اینترفاکس به‌نقل از لاوروف نوشت روسیه تضمین‌هایی از آمریکا دریافت کرده است مبنی بر اینکه تحریم‌ها بر همکاری میان ایران و روسیه در بخش هسته‌ای اثرگذار نخواهد بود.

لاوروف در دیدار دیروز با وزیر امورخارجه ایران تأکید کرد که هیچ‌گونه تحریم غیرقانونی نمی‌تواند مانع رشد تصاعدی ایران و روسیه رو به جلو باشد.

وی گفت: غربی‌ها به‌سرپرستی آمریکا، اصلی به‌نام نظم را به پیش می‌برند که ما بر مبنای قاعده مخالف آن هستیم. ما به منشور سازمان ملل و اصول آن پایبند هستیم و در چارچوب این سازمان پیش می‌رویم.

لاوروف در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها تصریح کرد: ما خواهان احیای سریع‌تر برجام هستیم و آمریکایی‌ها باید به این معاهده برگردند و تحریم‌های غیرقانونی را لغو کنند.

امیرعبداللهیان: روسیه همچنان برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: با وزیر خارجه روسیه درباره موضوعات دوجانبه، مذاکرات وین، اوکراین، سوریه، یمن و افغانستان ملاقاتی سازنده داشتم.

وی افزود: مجدداً به ما اطمینان داده شد که روسیه همچنان برای دستیابی به توافق نهایی در وین همراه است.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: بیش از هر زمانی، توپ در زمین آمریکاست تا پاسخهای لازم برای جمع‌بندی موفق مذاکرات را ارائه کند.

بایدن شروط روسیه را پذیرفت

خبرگزاری بلومبرگ نوشت: ایالات متحده به روسیه «ضمانت‌های کتبی» داده است مبنی بر اینکه تحریم‌های اعمال‌شده به دلیل حمله به اوکراین بر توافق‌نامه‌های هسته‌ای این کشور با ایران تأثیری نخواهد گذاشت. این مساله راه برای ازسرگیری مذاکرات برای احیای توافق اتمی ٢٠١٥ باز می‌کند. پس از عقب نشینی آمریکا، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.

این مهم نشان می دهد که برجام برای آمریکا اهمیت زیادی دارد، زیرا ایران را وارد دالان خلع سلاح کرده و عایدی اقتصادی قابل اعتنایی هم برای کشورمان ندارد و در واقع یک توافق یک طرف به شمار می رود. 

گفتنی است؛ مقامات ایران بارها اعلام کرده اند که تا به سرانجام رسیدن یک توافق خوب پای میز مذاکرات هستند و این زمانی تحقق می‌پذیرد که تضمین های لازم از طرف مقابل داده شود. این در حالی است که ۴۹ سناتور از ۵۰ سناتور آمریکایی بیان کرده اند که نخواهند گذاشت که کنگره تضمین برای اجرای برجام بدهد. گفته می شود بدون ارائه تضمین قطعی در کنگره آمریکا، هرگونه توافقی با دولت بایدن، با عوض شدن دولت در کشور آمریکا ممکن است دولت بعدی دوباره برجام را پاره کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied