شمانیوز
شما نیوز

رحلت آیت الله ری شهری

درگذشت تولیت حرم حضرت عبد العظیم حسنی(ع) تایید شد | بیوگرافی آیت الله ری شهری

مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات حرم حضرت عبد العظیم حسنی(ع)، درگذشت تولیت حرم حضرت عبد العظیم حسنی(ع) را تایید کرد.

درگذشت تولیت حرم حضرت عبد العظیم حسنی(ع) تایید شد | بیوگرافی آیت الله ری شهری

به گزارش شمانیوز: آیت الله ری شهری که از مدتی پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، اواخر وقت دوشنبه اول فروردین ۱۴۰۱ به دیار باقی شتافت. مصطفی آجرلو مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات حرم حضرت عبد العظیم حسنی(ع) با انتشار توئیتی، درگذشت تولیت حرم حضرت عبد العظیم حسنی(ع) را تایید کرد.

وی در این زمینه در گفتگو با شفقنا ابراز داشت: "ایشان در یکی از بیمارستان های تهران بستری بوده و اواخر روز دوشنبه اول فروردین ۱۴۰۱ حدود ساعت ۲۴ به دیار باقی شتافتند."

به گزارش ایسنا، آیت اللّه‌ محمّد محمّدی ری ‌شهری در آبان ۱۳۲۵ شمسی در شهر ری درخانواده‌ ای متدیّن دیده به جهان گشود .

وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی ، درسال ۱۳۳۹ شمسی ، وارد حوزه علمیه شهر ری (مدرسه برهان) شد و در سال ۱۳۴۰ شمسی ، برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ـ بجز مدّت کوتاهی که به دلایل سیاسی به حوزه ‌های علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلی و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت .

آیت الله ری شهری، سطوح عالی حوزه را نزد اساتید بزرگی همچون آیات عظام : حاج میرزا علی مشکینی ، حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی و حاج سید محمدباقر طباطبایی سلطانی تلمّذ نمود . همچنین درس خارج اصول را از محضر آیات عظام: مرحوم حاج شیخ محمدعلی اراکی و حاج شیخ حسین وحید خراسانی استفاده کرد و درس خارج فقه را از محضر آیات عظام : حاج میرزا علی مشکینی ، حاج شیخ جواد تبریزی ، مرحوم حاج سید محمدرضا گلپایگانی و مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری بهره برد .

وی پس از سالها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول ، به درجه اجتهاد نایل آمد و اجتهاد وی از سوی برخی اساتید برجسته حوزه علمیه قم گواهی گردید که پس از نصب ایشان در دوران حیات امام راحل و مقام معظّم رهبری به مَناصبی که شرط احراز آنها «اجتهاد» است ، بارها تأیید گردید . وی همچنین به دریافت اجازه روایت حدیث از برخی علما و محدّثان بزرگ جهان اسلام ، از جمله آیت‌اللّه‌ حاج ‌آقا رضا بهاء الدینی ، توفیق یافت . از دیگر موفقیت ‌های ایشان ، می ‌توان به توفیق حفظ کلّ قرآن کریم اشاره کرد .

فعالیت‌ های اجتماعی ـ سیاسی

آیت ‌اللّه‌ ری ‌شهری از ابتدای نهضت اسلامی بویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، با اهداف و دیدگاه ‌های حضرت امام قدس ‌سره آشنا شد . وی در تاریخ ۱۳۴۴/۰۴/۲۰ به وسیله ساواک مشهد دستگیر و به زندان محکوم گردید . وی در سال ۱۳۴۵ ضمن تمرّد از شرکت در جلسه دادگاه تجدید نظر ساواک ، به نجف اشرف رفت و در سال ۱۳۴۶ به ایران باز گشت و حدود هجده ماه در حوزه علمیه مشهد به تحصیل پرداخت . وی در همین مدّت مجدداً تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و در دادگاه تجدید نظر ، بار دیگر به زندان محکوم شد .

آیت اللّه‌ ری‌ شهری در سال ۱۳۵۶ به دلیل سخنرانی علیه رژیم شاه در حسینیه اصفهانی ‌های آبادان از سوی ساواک ممنوع المنبر شد . همچنین به دلیل سخنرانی علیه رژیم در نهاوند ، آبادان ، مشهد ، هرمزگان و زابل ، مورد تعقیب ساواک بود و تظاهرات مردم هرمزگان و زابل در جریان قیام سراسری مردم ایران علیه رژیم ، عمدتا پس از سخنرانی ‌های ایشان صورت گرفت .

مسئولیت ‌های آیت الله ری شهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی

آیت‌ اللّه‌ ری ‌شهری پس ‌از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان به ‌فعالیت‌ های اجتماعی ـ سیاسی اشتغال داشته است که  عبارتند از :

۱. حاکم شرع دادگاه‌ های انقلاب اسلامی

۲. رئیس دادگاه انقلاب ارتش

۳. وزیر اطلاعات

۴. دادستان کلّ کشور

۵. دادستان دادگاه ویژه روحانیت

۶. دبیر کلّ جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی

۷. تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌ السلام

۸. نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری

۹. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

۱۰. نماینده ولیّ فقیه و سرپرست حجاج

۱۱. رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث

۱۲. رئیس دانشگاه قرآن و حدیث

۱۳. رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied