شمانیوز
شما نیوز

رمزارز ملی

اگر پشتوانه رمز ارز ملی، نفت باشد به نفع است یا به ضرر؟

رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر معتقد است، نفت یا طلا پشتوانه خوبی برای رمزارز ملی است.

اگر پشتوانه رمز ارز ملی، نفت باشد به نفع است یا به ضرر؟

به گزارش شمانیوز: آشوری، رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر معتقد است، نفت یا طلا پشتوانه خوبی برای رمزارز ملی است. اگر نفت را به عنوان پشتوانه این رمز ارز انتخاب کنیم، ارزش نفت ما نیز بیشتر می‌شود، و این به نفع است نه به ضرر.

گسترش نیوز نوشت: جدی‌ترین گام دولت در خصوص ارزهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱ جایگزینی رمزارز ملی به جای اسکناس است. این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد. افشین آشوری، رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: رمز ارز ملی کشورها (CBDC) اولین بار از سوی کشور چین استفاده شد. در ایران هم تکنولوژی رمز ارزهای ملی وجود دارد و در بستر بلاک چین توکن تومان یا ریال را راه‌اندازی می‌کنند. خلق هر نوع پول در اختیار بانک مرکزی است. در نتیجه بانک مرکزی قصد دارد ریال CBDC را عملیاتی کند. این موضوع مزایا یا معایبی دارد.

آَشوری اظهار کرد: توکنی بر بستر بلاک چین با پشتوانه ریال خروجی کار می‌شود. در خصوص پشتوانه این توکن اختلاف‌نظر وجود دارد. در حقیقت ریال فعلی تبدیل به توکن می‌شود. تا این مرحله اختلاف‌نظری وجود ندارد اما کاربرد این رمز ارز داخلی است. اگر قصد تضعیف دلار را داریم، این فرصت خوبی است. به طور مثال باید شرایطی ایجاد شود که در مبادلات با چین یا روسیه از این رمز ارز استفاده کنیم. با این کار کشورها رمز پول ریال از ما می‌گرند و همانند سوئیفت در معاملات استفاده خواهیم کرد. در نتیجه نیاز به بانک‌های مرکزی کشورها و سوئیفت نداریم.

فرصت سوزی بانک مرکزی در بازار ارزهای دیجیتال

وی افزود: متأسفانه مسئولان کشور ما از این فرصت استفاده نکردند و معتقدند تصمیم‌های خودشان در هر شرایط درست است. پیشنهادهای خوبی درگذشته برای بانک مرکزی داشتیم. آن زمان که بیت کوین ۳ هزار دلار بود، پیشنهاد خرید به مسئولان بانک مرکزی دادیم. بیت کوین به عنوان پشتوانه ذخیره ملی قابل استفاده بود. خیلی از کشورها به دنبال پشتوانه بیت کوینی برای کشورهایشان هستند. آن زمان به توصیه‌های ما گوش ندادند الان هم از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تأکید کرد: محدود کردن رمز ارز ملی به استفاده داخلی اشتباه است. اشتباه دوم پشتوانه ریال برای این رمز ارز است. بهتر بود نفت یا طلا را به عنوان پشتوانه استفاده می‌کردند. اگر نفت را به عنوان پشتوانه این رمز ارز انتخاب کنیم، ارزش نفت ما نیز بیشتر می‌شود. رمز پول ملی را برای خرید نفت به کشورها می‌فروختند. این تصمیم مشابه ریال دیجیتال موجود در کارت‌های بانکی است و تفاوت آن‌چنانی ندارد. البته با نگاهی حداقلی این رمز ارز منجر به توسعه صنعت ارز دیجیتال در کشور می‌شود.

آشوری خاطرنشان کرد: در داخل کشور با راهکارهایی می‌توانیم رمز ارز ملی را کاربردی کنیم. در سامانه تجارت رمز ارز به گزینه منشأ ارز اضافه شده است. بهتر شرایطی ایجاد شود که تجار رمز ارز به بانک مرکزی بدهند و در برابر آن رمز پول ریال بگیریم. رمز پول ملی در این مسیر کار را سهل می‌کند. مقام معظم رهبری همیشه هوشمندانه شعارهایی را بیان می‌کنند که تنها برای یک سال نیست. شروع و توسعه دانش‌بنیان‌ها از امسال شروع شده است و باید در سال‌های آینده رونق بیشتری بگیرد. رمز ارزها به صورت ذاتی دانش‌بنیان‌ها هستند.

وی افزود: متأسفانه قانون‌گذاران و کسانی که نظر ارائه می‌دهند، به درستی عمل نمی‌کنند. در راستای منافع ملی باید تصمیم‌های درست بگیرند. صنعت رمز ارز در دنیا هر روز بیشتر رونق می‌گیرد اما در ایران تنها جلساتی برگزار می‌شود و دستورات خلق‌الساعه را شاهد هستیم.

بلاتکلیفی سرمایه گذاران ارز دیجیتال

رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پایان گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بلاتکلیف مانده‌اند. فناوری‌ها قانون بردار نیستند و کشورها تنها باید چارچوب‌های لازم را مشخص کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند مانع رشد تکنولوژی شود. این رمز ارز نباید تنها در حد شعار باشد. باید عملیاتی شود. معتقدم بانکداری ایران موفق بوده است و اگر با دانش بخش خصوصی به درستی وارد این مسیر شویم، سرعت استفاده از رمز ارز ملی با وجود محبوبیت ارزهای دیجیتال بیشتر خواهد شد. باید مسیر درست و عملیاتی را انتخاب کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied