شمانیوز
شما نیوز

سرمایه گذاری در ترکیه

پیش‌بینی آینده سرمایه‌گذاری روی لیر و املاک ترکیه

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که به دلیل تداوم رشد نقدینگی، سرمایه گذاری بر روی لیر ترکیه منطقی نیست.

پیش‌بینی آینده سرمایه‌گذاری روی لیر و املاک ترکیه

به گزارش شمانیوز: ارزش لیر ترکیه در سال گذشته سقوط شدیدی را تجربه کرد و تورم نیز در این کشور به شدت افزایش یافت. هر چند که به مرور وضعیت لیر در برابر دلار آمریکا تا حدودی بهبود یافت، اما تورم در ترکیه همچنان بالاست. به گونه‌ای که موسسه آمار این کشور در روزهای گذشته اعلام کرد، تورم سالانه به ۶۱.۱۴ و در واقع، به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسیده است.
اما دلایل سقوط ارزش لیر در برابر دلار چه بوده است و آینده این ارز چه می‌شود؟ آیا با توجه به کند شدن روند کاهش ارزش لیر در برابر دلار، سرمایه‌گذاری روی آن منطقی است؟
برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه عامل اصلی کاهش ارزش لیر، رشد نقدینگی است، اظهار داشت: نقدینگی در ترکیه در یک سال اخیر ۶۰ درصد و در ۱۰ سال گذشته، به طور متوسط سالانه ۲۲ درصد افزایش یافته و در این شرایط، طبیعی است که ارزش پول ملی افت کند و سرمایه‌گذاری روی لیر ترکیه منطقی نیست.

این کارشناس اقتصادی افزود: با توجه به تداوم رشد نقدینگی، به نظر می‌رسد روند افت ارزش لیر ادامه پیدا کند. سیاست‌های اقتصادی این کشور شباهت زیادی به مسیری دارد که در ایران در سال‌های گذشته طی شد. سیاست‌های پوپولیستی به خلق نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم منجر می‌شود.

حق شناس تورم در این کشور را در حال افزایش عنوان کرد و گفت: این تداوم افزایش تورم، قیمت املاک را نیز بالا می‌برد در نتیجه ممکن است خریداران ملک در ترکیه، بازدهی مثبتی به دست آورند.

وی تصریح کرد: البته همین بازدهی در بازار مسکن ایران نیز می‌تواند نصیب افراد ‌شود. مگر اینکه شخصی اهداف دیگری از سرمایه‌گذاری در ترکیه داشته باشد. در غیر این صورت، با توجه به شرایط اقتصادی این کشور، سرمایه‌گذاری در بازار املاک آن را توصیه نمی‌کنم.

منبع: تجارت نیوز

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied