شمانیوز
شما نیوز

کاهش حقوق کارگران

احتمال کم شدن حقوق کارگران | آغاز فشارها برای کاهش مقدار افزایش حقوق کارگران

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ به نظر با اعتراض، فشار و لابی گسترده برای کاهش مقدار افزایش یافته دستمزد روبرو شده است. گویا این افزایش حقوق به مذاق برخی آقایان که همیشه از کنار کارگران بدون اجرای طبقه بندی مشاغل سود می بردند، سازگار و خوش نیامده است.

احتمال کم شدن حقوق کارگران | آغاز فشارها برای کاهش مقدار افزایش حقوق کارگران

علی آبشناس- خبرنگار شمانیوز: افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ برای حداقلی بگیران ۵۷ درصد تعیین شد. افزایش دستمزد و حقوق کارگران با توجه به مشکلات معیشتی و تورم تا حدودی انجام شد. در حالی که هنوز افزایش حقوق کارگران فقط مصوب شده و هنوز به زمان واریز پایان فروردین نرسیده ایم، عده ای از کارفرمایان با سروصدا و لابی گری، فشار را برای کاهش مقدار تعیین شده آغاز کرده اند.

افزایش پایه حقوق کارگران در سال جدید گویا به مذاق برخی از آقایان و کارفرمایان سازگار نیامده است. این در حالی است که همه ساله انواع و اقسام افزایش حقوق ها و پاداش ها در کشور انجام می شود و کسی هم صدایش در نمی‌آمد، چه برسد به این افزایش حقوق که جوابگوی گرانی های به وجود آمده بعد از شروع سال جدید هم نیست.

حقوق کارگران

افزایش حقوق کارگران بیشتر از پاداش ها و حقوق های نجومی است؟ 

کارگران می گویند؛ چرا وقتی حقوق های نجومی به مدت چندین سال دریافت می شد کسی از افزایش حقوق نمایندگان تا وزیر و وکیل نمی گفت و جلسه ای برای لغو آن تشکیل نمی شد. ضمن اینکه این افزایش حقوق برای کارگران هنوز هم جوابگوی تامین سبد معیشتی و نرخ لحظه ای تورم برای آنان نیست. نکند دست پیش را گرفته اند که پس نیفتند!!

کارفرمایانی که سالها از کنار اجرا نکردن طبقه بندی مشاغل سود بردند و بر گُرده کارگران فشار کاری با حقوق پایین آوردند، اکنون که اندکی افزایش حقوق به چشم خود دیدند با فشار و لابی گری به بهانه های واهی اخراج کارگران و تعدیل نیرو سعی در کم کردن حقوق این قشر زحمتکش دارند.

آیا آن زمان که حقوق اندک می دادند و حق کارگران را ادا نمی کردند، نیروهای جدید استخدام می کردند؟ قطعا خیر. اگر هم استخدام می کردند به جای ۱۰ نفر مورد نیاز با ۴ نفر کار را به سرانجام می رساندند.

حقوق کارگران

جلسه فوری درباره حقوق امسال کارگران

تجارت‌نیوز نوشت: جلسه فوری شورایعالی کار که با موضوع اصلاح مصوبه مزدی امسال با هدف کم کردن افزایش مزد کارگران برگزار شده بود، بدون نتیجه خاتمه یافت.

موضوع نشست، اصلاح مصوبه مزدی امسال با هدف کم کردن افزایش مزد کارگران سایر سطوح بوده و ظاهراً قرار است امروز نشستی در همین رابطه با معاون اول رئیس جمهور برگزار شود. نتیجه نشست می‌تواند تعیین کننده باشد.

به گفته حجت‌ا… عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه احتماعی، حداقل حقوق یک کارگر با دو فرزند از چهار میلیون و ۳۷۶ هزار تومان به شش میلیون و ۷۲۵ هزار تومان افزایش یافت. حقوق یک خانواده با یک فرزند نیز از چهار میلیون و ۱۱۱ هزار تومان به شش میلیون و ۳۰۷ هزار تومان رسید.

انتقاد تلویحی خاندوزی از مصوبه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم امروز در دیدار با اعضا و رؤسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تعاون و اصناف به مصوبه افزایش دستمزدها اشاره کرد و گفت: در خصوص موضوع دستمزد در وزارت اقتصاد معتقد بودیم که می‌شد شاهد مصوبه سازگارتری با شرایط اقتصاد کلان باشیم.

حقوق کارگران

قیمت های اول سال جدید را نسبت به آخر سال گذشته بسنجید

براساس گزارش ایلنا، علی اصلانی عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور، می‌گوید: در حالیکه قبل از عید قیمت آرد کیلویی ۴هزار و ۸۰۰تومان بوده الان در بازار بدون فاکتور به ۱۱هزار و هشتصد تومان رسیده است. چرا هیچ یک از نمایندگانِ کارفرمایی در مورد این افزایش قیمتِ مواد اولیه حرف نمی‌زنند اما تا حرف افزایش دستمزد می‌رسد صدای اعتراضشان بلند می‌شود؟

وی درباره اخراجِ کارگران بعد از افزایش دستمزد می‌گوید: هنوز نمی‌توان در مورد افزایش میزان اخراج کارگران در سال جدید به طور قاطع صحبت کرد. خیلی از کارخانه‌ها فعالیت خود را از ۱۵ فرودین ماه شروع کرده‌اند و تا لیست بیمه فرودین ماه به سازمان تامین اجتماعی منتقل نشود و اردیبهشت ماه را نگذرانیم، نمی‌توانیم در این مورد صحبت کنیم. اما چیزی که ما می‌دانیم این است که خیلی از کارخانه‌ها به دنبال نیروی کار هستند و اتفاقا کمبود نیرو هم دارند.

مناقشه حداقل دستمزد کارگران بهانه ای برای گرفتن مزایا از دولت 

اصلانی معتقد است: مناقشه بر سر حداقل دستمزدِ کارگران بیشتر سیاسی است تا کارفرمایان بتوانند یکسری مزایا از دولت بگیرند بنابراین نمی‌توان بهانه‌هایی مثل تاثیر افزایش دستمزد بر اخراج کارگران را قبول کرد. 

اصلانی همچنین به افزایش قیمتِ تولیدات و خدمات اشاره می‌کند و می‌گوید: کارخانه‌های بزرگ با افزایش دستمزد کارگران مشکلی ندارند. اتفاقا افزایش دستمزد به نفع آن‌هاست چراکه قدرت خرید حقوق‌بگیران افزایش پیدا می‌کند و تقاضا برای خرید بالا می‌رود و این باعث رونق تولید محصولات و خدمات آن‌ها می‌شود. به علاوه قیمت خدمات و تولیدات هر سال افزایش پیدا می‌کند و دستمزدِ کارگران از همین افزایش قیمتِ محصولات پرداخت می‌شود. نمی‌توان انتظار داشت که هر سال قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما دستمزد کارگران افزایش نداشته باشد.

 

به راستی چرا تا حرف از افزایش حقوق و دریافتی اندک برای قشر ضعیف می رسد، همه فریاد «الامان»  سر می دهند و معترض دریافت مبالغ حمایتی یارانه و افزایش حقوق برای این اقشار هستند

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی