شمانیوز
شما نیوز

قیمت آرد

قیمت آرد افزایش یافت | نان گران خواهد شد؟

بازار آرد کشور تحت تاثیر افزایش قیمت گندم قرار گرفت و حدود ۵۷ درصد افزایش یافت. این افزایش قیمت تا چه میزان بر روی کالاهای اساسی تأثیر خواهد داشت و آیا افزایش قیمت آرد، باعث گرانی نان خواهد شد؟

قیمت آرد افزایش یافت | نان گران خواهد شد؟

به گزارش شمانیوز: بررسی‌ها نشان از افزایش حداقل ۵۷ درصدی قیمت آرد در ماه ابتدایی سال جاری دارد، این در حالی است که رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در ابتدای سال جاری اعلام کرد افزایش نرخ گندم تاثیری بر بالارفتن قیمت آرد و نان ندارد.

تجارت نیوز نوشت: دولت در سال جدید نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان را تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد. گرچه رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران اعلام کرد این روند تاثیری بر افزایش قیمت نان و آرد نمی‌گذارد، اما پس از همین تصمیم قیمت گندم برای صنف و صنعت از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. حال بررسی‌ها نشان از افزایش حداقل ۵۷ درصدی قیمت آرد دارد.

گذشته از عوامل داخلی، آغاز جنگ روسیه و اوکراین هم تاثیر بسزایی در بازار آرد و گندم جهان گذاشت. چراکه این دو کشور از تامین‌کنندگان عمده گندم در جهان بودند.

در پی تهاجم نظامی روسیه، اکنون جهان با بحران انرژی و تامین غلات روبه‌روست. از آن‌جایی که مسئولان در ایران تاثیر این اتفاق را بسیار ناچیز می‌دانستند، حال با افزایش احتمال کمبود و گرانی غلات در کشور مواجه هستیم.

قحطی-جهانی+گندم

قیمت آرد چقدر افزایش یافت؟

افزایش نرخ گندم متعاقبا تاثیری مستقیم بر قیمت محصولات وابسته از جمله آرد، نان، ماکارونی، بیسکوئیت، کیک و … گذاشت.

به‌عنوان مثال می‌توان به مبلغ خرید یک بسته آرد نول ۴۰ کیلویی اشاره کرد که در تاریخ ۵ فرودین ۱۴۰۱ برابر با ۳۸۵ هزار تومان بود. نرخ همین محصول در دوم اردیبهشت به ۶۰۵ هزار تومان رسید. بنابراین قیمت آرد در کمتر از یک ماه رشد ۵۷ درصدی را تجربه کرد.

فعالان بازار نگرانند مبادا قیمت آرد در روزها و هفته‌های آینده تغییر کند. در این بین علاوه بر مصرف‌کنندگان، کشاورزان و تولیدکنندگان نیز نسبت به وضع موجود ناراضی هستند. گویا سود موجود در این چرخه تنها نصیب واسطه‌های میان تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود.

گفتنی است پیش از این نیز فعالان صنفی و صنعتی از رشد ۴.۵ برابری نرخ گندم خبر دادند. این اتفاق می‌تواند تاثیر مستقیمی روی تورم کالاهای وابسته به آرد و گندم بگذارد.

نان گران خواهد شد؟

براساس گزارش ایسنا، مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: افزایش قیمت آرد صنف و صنعت موجب افزایش قیمت نان واحدهای نانوایی آزادپز خواهد شد. قیمت آرد برای نان یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای تغییر نکرده و تصمیمی نیز برای آن وجود نخواهد داشت، اما دولت باید در این زمینه نیز تصمیم‌گیری کند.

کشتگر با اشاره به اینکه تنها نرخ نان نانوایی‌های آزادپز تغییر خواهد کرد، گفت: دولت باید به سمت هدفمند کردن آرد برود و از انحراف در شبکه توزیع آرد جلوگیری کند. قیمت آرد برای نان یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای تغییر نکرده و تصمیمی نیز برای آن وجود نخواهد داشت، اما دولت باید در این زمینه نیز تصمیم‌گیری کند، زیرا در سال جاری دستمزد کارگر، هزینه حمل‌ونقل و به طور کل هزینه تولید افزایش پیدا کرده است.

آنچه که مسلم است؛ با افزایش قیمت مواد اولیه و پایه محصولات قطعا اقلام و کالاهای اساسی که از این مواد اولیه استفاده می کنند نیز دارای افزایش قیمت خواهند بود. آرد و گندم نیز از این امر مستثنی نبوده و احتمال قوی در افزایش قیمت نان نانوایی های آزادپز وجود خواهد داشت. که البته مستلزم تصمیمات اصلی دولتمردان و چگونگی مدیریت این موضوع است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی