شمانیوز
شما نیوز

شیوع سرخک

۴ مورد مشکوک سرخک در ساوه مشاهده شد | واکسن راهکار جلوگیری از شیوع سرخک

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از نمونه های مشکوک به سرخک در ساوه خبر داد و گفت: راهکار جلوگیری از طغیان بیماری در کشور، واکسن است.

۴ مورد مشکوک سرخک در ساوه مشاهده شد | واکسن راهکار جلوگیری از شیوع سرخک

به گزارش شمانیوز: دکتر مجتبی ذکایی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه اظهار داشت: تاکنون ۹ نمونه مشکوک به سرخک در ساوه مشاهده که پنج نمونه آن پس از انجام آزمایشات لازم بطور قطع منفی اعلام شده است و منتظر پاسخ چهار مورد مشکوک دیگر هستیم و خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی گزارش نشده است.

دکتر ذکایی افزود: سرخک یکی از بیماری های به شدت واگیردار است به طوری که بیش از ۹۰ درصد افراد غیر ایمن که در تماس با فرد بیمار باشند به این بیماری مبتلا می ‌شوند.

وی گفت: دوره نهفته بیماری سرخک ۱۰ الی ۱۲ روز است و از دو الی چهار روز قبل از ایجاد دانه‌های پوستی تا چهار روز پس از آن قابلیت سرایت دارد.

وی به علائم و عوارض بیماری سرخک اشاره کرد و اضافه کرد: پس از طی دوره نهفتگی بیماری سرخک علائم مقدماتی شامل تب، بی‌اشتهایی، بیقراری، سرفه، آبریزش بینی، قرمزی و التهاب چشم ظاهر می‌شوند. عفونت گوش میانی، عفونت ریه، اسهال، تشنج ناشی از تب، کوری و التهاب مغز از عوارض شایع بیماری سرخک است.

وی با بیان راههای انتقال بیماری سرخک گفت: بیماری سرخک از طریق ذرات تنفسی آلوده به ویروس و معلق در هوا یا تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار منتقل می‌شود.

دکتر ذکایی در خصوص تشخیص بیماری سرخک نیز افزود: فردی که دارای علائمی مانند تب و دانه‌های پوستی باشد مشکوک به بیماری سرخک خواهد بود اما تشخیص قطعی بیماری با آزمایش خون صورت می‌گیرد.

وی در خصوص پیشگیری از از ابتلا به بیماری سرخک نیز اظهار کرد: مهمترین سطح حفاظتی در برابر بیماری سرخک واکسیناسیون به موقع است. برای جلوگیری از طغیان بیماری سرخک در کشور باید نسبت به واکسیناسیون به موقع کودکان اقدام کرد و از بدو تولد تا ۶ سالگی در زمان مقرر واکسن دریافت کرد.  

او با تاکید بر اینکه واکسیناسیون یکی از روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی در دوران کودکی است، گفت: با مشاهده تب، سرفه، دانه‌های قرمز روی سطح پوست بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه و داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید.

دکتر ذکایی در خصوص اقدامات صورت گرفته در ساوه گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری معاونت بهداشتی دانشکده فعالیت‌های آموزشی در پایگاه های بهداشتی و فضای رسانه‌ای را انجام داده است.

وی گفت: واکسیناسیون افراد مشمول در مهمانشهر شهید ناصری(اردوگاه افاغنه) در حال انجام است و با دریافت واکسن مجدد به میزان لازم از وزارت بهداشت به میزان حدود ۱۰ هزار واکسن کار واکسیناسیون با سرعت بالاتری انجام می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون ۹ نمونه مشکوک به سرخک در ساوه مشاهده که پنج نمونه آن پس از انجام آزمایشات لازم بطور قطع منفی اعلام شده است و منتظر پاسخ چهار مورد مشکوک دیگر هستیم و خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی گزارش نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied