شمانیوز
شما نیوز

یارانه

امشب منتظر سورپرایز رئیسی باشید | رئیسی با مردم امشب صحبت می کند

رئیس‌جمهور امشب در یک گفتگوی زنده تلویزیونی درباره مهمترین مسائل روز کشور با مردم سخن می‌گوید.

امشب منتظر سورپرایز رئیسی باشید | رئیسی با مردم امشب صحبت می کند

به گزارش شمانیوز: چند روز قبل اعلام شد که ابراهیم رئیسی امشب قرار است با مردم گفتگو کند و خبر خوشی را به مردم بدهد. حالا پیگیری‌ها نشان می‌دهد احتمالا مهم‌ترین موضوع این گفتگو، افزایش مبلغ یارانه‌ها و تغییر در شیوه پرداخت آن است.

آزادسازی قیمت آرد برای واحدهای تولید ماکارونی و همچنین صنایع وابسته به کیک و شیرینی و بیسکویت و ... در روزهای ایخر زمینه را برای رشد قیمت‌ها در بازار مهیا کرد و البته سبب شد کمبود در این بازار چاشنی گرانی شود .

در حالی که نمایندگان مجلس از برنامه دولت برای اجرای سیاستهای حمایتی در قبال حذف یارانه ارزی اظهار بی‌اطلاعی می کنند، خبرها حمایت از آن دارد که در دو ماه یارانه نقدی برای حمایت پرداخت شده و در ماه های بعد ، کالابرگ الکترونیکی به مردم تحویل داده خواهد شد .

نکته مهم این است که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به جمعیتی در حدود ۷۴ میلیون نفر پرداخت می‌شود و از سوی دیگر یارانه معیشتی، که پس از گرانی بنزین در سال ۹۸ پرداخت شد به شصت میلیون نفر از مردم تعلق می‌گیرد.

با این حال باید در نظر داشت که روشن نیست یارانه جدید به تمامی مردم تعلق می‌گیرد یا تنها جمعیت یارانه‌بگیر مشمول دریافت این حمایتهاست.

به تازگی وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی نیز گزارشی از دهک‌بندی جمعیت یارانه‌بگیر منتشر کرد . کارشناسان معتقدند این گزارش با هدف اماده سازی افکار عمومی برای حذف یارانه برخی از برخورداران منتشر شد چرا که در ان تاکید شد هفت درصد از برخورداران در میان یارانه‌بگیران حضور دارند.

در این گزارش تاکید شده است: بر اساس بررسی معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از مجموع ۲۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۶۹۶ خانوار ایرانی یارانه‌بگیر، ۳۸ درصد فقیر، ۵۵ درصد متوسط و ۷ درصد برخوردار هستند که سیاستگذار با استفاده از آن می تواند سیاست حمایتی متناسب با هر یک را به اجرا بگذارد.

حالا پیگیری‌ها حاکی است بخش مهمی از گفتگوی رئیسی درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی، توضیح دهک‌بندی جدید در جامعه و تجمیع کلیه یارانه‌ها با همدیگر است. محسن رضایی معاون رئیس جمهور هم روز گذشته گفته بود احتمالا مبلغ یارانه نقدی به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان برسد. بر این اساس احتمالا امشب رئیسی وعده چند برابر شدن یارانه نقدی را بدهد و یا توزیع کالابرگ را.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برای پنجمین بار، امشب از طریق خبر ۲۱ شبکه اول سیما، با مردم سخن می‌گوید. رئیس‌جمهور در این گفتگوی زنده تلویزیونی، درباره مهمترین مسائل روز کشور از جمله ابعاد و نحوه اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی سخن می‌گوید (فارس).

این روزها موضوع حذف یارانه آرد، بازگشت کالابرگ به اقتصاد ایران و کمبود برخی اقلام اساسی سفره مردم از مهم‌ترین موضوعات مطرح در جامعه هستند.

 

نظر رئیس‌جمهور در مورد مزه شیرین عدالت در پرداخت یارانه‌ها

رئیس‌جمهور روز گذشته، با بیان اینکه دولت نه به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی، بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌هاست، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند.

رئیسی، رئیس جمهور شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها با بیان اینکه استفاده از نظرات نخبگان عرصه‌های مختلف به عنوان صاحبان دانش، تجربه و توانایی، زمینه‌ساز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح، اثرگذار و ماندگار خواهد بود، افزود: در زمینه اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان شما باید طرف مشورت قرار بگیرید. چرا که تجارب شما حتما می‌تواند در این زمینه برای دولت راهگشا باشد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه مواد غذایی اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها است، افزود: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. این موضوع باید به طور شفاف و دقیق برای مردم تبیین شود. دولت تصمیم اقتصادی محرمانه ندارد و باور داریم که اگر مردم در جریان جزئیات این تصمیم قرار گیرند، همراه دولت خواهند بود چرا که ما به دنبال تامین منافع مردم هستیم.

او گفت: دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست. بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابجا شود. در واقع به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied