شمانیوز
شما نیوز

یارانه

زمان حذف یارانه نقدی | اگر تاکنون یارانه رئیسی را نگرفته اید بخوانید

اردیبهشت امسال، دولت برای تغییر نحوه پرداخت ارز ترجیحی به کالاهای اساسی تصمیم گرفت تا یارانه پرداختی از واردکننده به مصرف کننده برسد. بنابراین، مبلغ یارانه پرداختی افزایش پیدا کرد.

زمان حذف یارانه نقدی | اگر تاکنون یارانه رئیسی را نگرفته اید بخوانید

به گزارش شمانیوز: از ابتدای دولت یازدهم با هدف کمک هزینه مالی به خانوارها داده شد. یارانه نقدی که الان پرداخت می شود مبلغ 45500 تومان می باشد که هر ماه به حساب خانوار ها واریز می گردد. چندی پیش تصمیم بر این شد که افرادی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. چرا که منابع کافی برای پرداخت یارانه نقدی به افراد غیرنیازمند وجود ندارد. اخرین اخبار در مورد یارانه نقدی را در ادامه بخوانید.

آقای محمدمهدی سبحانیان گفت: اگر قرار به پرداخت کالابرگ باشد، یارانه‌ها در قالب اعتبار خرید به کارت‌های افراد پرداخت می‌شود که بر اساس آن مردم می‌توانند در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها از آن اعتبار خرید استفاده کنند.

در پرداخت نقدی فرد می‌تواند یارانه را برای هر مصرفی از جمله سینما و پارک انجام دهد، اما حاکمیت اعتقاد دارد تا افراد بتوانند با این منابع مایحتاج سفره خودشان را تأمین کنند و به همین جهت از کالابرگ استفاده می‌کند.

به گفته او، آنچه دولت در قانون بودجه توسط مجلس مکلف به انجام شده، پرداخت یارانه‌ها از طریق کالابرگ الکترونیکی است. انجام این کار مستلزم زیرساخت‌های لازم در کل کشور بوده و عملاً انجام فوری آن میسر نبود، در نتیجه تصمیم گرفته شد طی دو ماه نخست سال، پرداخت نقدی صورت بگیرد و به‌محض اینکه زیرساخت‌های لازم آماده شد و سایر ملاحظاتی که می‌تواند موردتوجه قرار گیرد، تصمیم درباره تداوم این شیوه یا اختصاص کالابرگ الکترونیکی اتخاذ خواهد شد.

آقای سبحانیان گفت: هیچ تغییری در مبلغ و افرادی که یارانه دریافت می‌کنند اتفاق نخواهد افتاد. همان افرادی که تا به امروز یارانه دریافت کرده‌اند و کسانی که بر اساس تقاضا، به فهرست یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند، مشمول دریافت کالابرگ خواهند شد. عزم دولت این است که کمترین تفاوت و تغییری در شیوه خرید مردم اتفاق بیفتد و رضایت خاطر مردم از این‌ جهت فراهم شود. همچنین تا به امروز هیچ بحثی در هیچ محفلی درباره تغییر یارانه بنزین مطرح نشده است.

اردیبهشت امسال، دولت برای تغییر نحوه پرداخت ارز ترجیحی به کالاهای اساسی تصمیم گرفت تا یارانه پرداختی از واردکننده به مصرف کننده برسد. بنابراین، مبلغ یارانه پرداختی افزایش پیدا کرد.

محمدصادق مفتح در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ارائه کالابرگ به مقدماتی نیاز دارد، گفت: این تصور که برای کالابرگ یک کار سخت‌افزاری جدید مانند آنچه که در دهه ۶۰ داشتیم، انجام می‌شود؛ اشتباه است و به این شکل نخواهد بود.

در این زمینه حتما از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌بانکی استفاده خواهد شد.

گفته وی این‌که در قبال افزایش قیمت، سبد کالا ارائه شودتا هزینه خانوار کنترل‌ و اطمینان حاصل شود که مقدار مواد غذایی لازم به خانواده‌ها می‌رسد، از اول در دستور کار دولت قرار گرفته است.

ایمن امر مستلزم مقدماتی مثل زیرساخت الکترونیک، تامین، راحتی تهیه کالا و وضعیت شبکه توزیع است.

بنابراین نیازمند برنامه ریزی و دقت بیشتری دارد که به همین دلیل مقرر شد با عجله اجرا نشود و ابتدا افزایش قیمت‌ها به صورت نقدی و بعد به سبد کالایی اجرا شود.

 

کالاها در مراکز خاصی به فروش می‌رسد؟

مفتح با بیان اینکه قرار نیست کالاها با قیمت مصوب در مراکز خاص عرضه شود، بلکه عرضه در کل شبکه توزیع انجام می‌شود، گفت: فقط بر اساس پیش‌بینی روبه‌رو شدن با موج خرید مردم در ابتدای کار توصیه شد سازمان‌ها و فروشگاه‌هایی که قابل‌برنامه‌ریزی است، مثل سازمان میدان‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مکلف شوند ساعت‌فروش خود را افزایش دهند.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص امکان فروش و یا واگذاری بخشی از این یارانه و یا امکان اختصاص کل مبلغ یارانه به خرید یک کالای اساسی مانند روغن، گفت: به‌طور طبیعی، مانند گذشته این شرایط شکل خواهد گرفت.

ممکن است فرد به واحد صنفی مراجعه کند و بخشی از سهمیه تعیین شده خود را دریافت کند، اما این موضوع به توافق فرد صاحب کالا و مغازه‌دار بر می‌گردد و کلان نیست که در آن‌ها دخالت کنیم.

ما موافق این وضعیت نیستیم، آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و توصیه نمی‌کنیم، چون مقادیر سهمیه کالاهای اساسی که قرار است در قالب کالابرگ توزیع شود، بر اساس استانداردهای بهداشت و تغذیه است.

وی افزود: این ماجرا اجتناب ناپذیر است، اما توصیه جدی ما این است که این مقادیر بر اساس استانداردهای تغذیه مصرف شود.

 

اخرین خبر در مورد ثبتنام جدید یارانه نقدی

در متن این اطلاعیه خطاب به هموطنان آمده است: در صورتی که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ ، یارانه نقدی دریافت نکرده‌اید یا به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام از سال ۱۳۹۳ مشمول یارانه مذکور نبوده‌اید و متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود برای دریافت یارانه کمک معیشتی جدید هستید، می توانید طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه‌ای که به زودی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد، اقدام کنید.

در صورت تأیید درخواست، یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای اجرای برنامه محاسبه و به خانوار تعلق خواهد گرفت.

برای این موضوع نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع صرفا از طریق سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که به زودی در دسترس قرار می‌گیرد، قابل پیگیری است.

چند روز قبل اعلام شد که ابراهیم رئیسی امشب قرار اتست با مردم گفتگو کند و خبر خوشی را به مردم بدهد. حالا پیگیری‌ها نشان می‌دهد احتمالا مهم‌ترین موضوع این گفتگو، افزایش مبلغ یارانه‌ها و تغییر در شیوه پرداخت آن است.

پگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی است بخش مهمی از گفتگوی رئیسی درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی، توضیح دهک‌بندی جدید در جامعه و تجمیع کلیه یارانه‌ها با همدیگر است. محسن رضایی معاون رئیس جمهور هم روز گذشته گفته بود احتمالا مبلغ یارانه نقدی به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان برسد. بر این اساس احتمالا امشب رئیسی وعده چند برابر شدن یارانه نقدی را بدهد و یا توزیع کالابرگ را.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برای پنجمین بار، امشب از طریق خبر ۲۱ شبکه اول سیما، با مردم سخن می‌گوید. رئیس‌جمهور در این گفتگوی زنده تلویزیونی، درباره مهمترین مسائل روز کشور از جمله ابعاد و نحوه اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی سخن می‌گوید (فارس).

این روزها موضوع حذف یارانه آرد، بازگشت کالابرگ به اقتصاد ایران و کمبود برخی اقلام اساسی سفره مردم از مهم‌ترین موضوعات مطرح در جامعه هستند.

 

نظر رئیس‌جمهور در مورد مزه شیرین عدالت در پرداخت یارانه‌ها

رئیس‌جمهور روز گذشته، با بیان اینکه دولت نه به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی، بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌هاست، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند.

رئیسی، رئیس جمهور شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها با بیان اینکه استفاده از نظرات نخبگان عرصه‌های مختلف به عنوان صاحبان دانش، تجربه و توانایی، زمینه‌ساز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح، اثرگذار و ماندگار خواهد بود، افزود: در زمینه اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان شما باید طرف مشورت قرار بگیرید. چرا که تجارب شما حتما می‌تواند در این زمینه برای دولت راهگشا باشد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه مواد غذایی اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها است، افزود: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. این موضوع باید به طور شفاف و دقیق برای مردم تبیین شود. دولت تصمیم اقتصادی محرمانه ندارد و باور داریم که اگر مردم در جریان جزئیات این تصمیم قرار گیرند، همراه دولت خواهند بود چرا که ما به دنبال تامین منافع مردم هستیم.

او گفت: دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست. بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابجا شود. در واقع به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود.

رسانه‌های منتقد دولت مدعی شده‌اند که دولت به دنبال حذف ۶۳ درصد از یارانه‌ بگیران است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این خبر و آمار و ارقام آن را تکذیب کرد. براساس بند «ب« تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ با عنوان «هدفمندسازی یارانه ها» بر حذف یارانه خانوارهای پردرآمد تاکید دارد.

بر اساس این بند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون (پایان خرداد ماه امسال)، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام، تا منابع حاصل صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر با اولویت خانوارهای تحت پو شش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

همچنین طبق قانون بودجه امسال، سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه، می توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها بر اساس اطلاعات و داده های موجود و میدانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بررسی، در صورت وارد بودن اعتراض، یارانه ها آنها مجددا برقرار شود.

کلیه دستگاه های اجرایی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به وزارتخانه مذکور هستند. طبق قانون بودجه، دولت موظف به شناسایی سه دهک پردرآمد جامعه و حذف یارانه نقدی آنها است، بنابراین حذف ۶۳ درصد یارانه‌بگیران خیال‌پردازی رسانه منتقد دولت است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied