شمانیوز
شما نیوز

در نشست خبری وزیر صمت مطرح شد

ببینید | اعتراف وزیر صمت به کیفیت پایین خودروهای داخلی و تورم بالای ۳۰ درصد

اعتراف وزیر صمت به کیفیت پایین خودروهای داخلی و اینکه برای اولین بار طی ۵ سال اخیر تورم بالای ۳۰ درصد را شاهد هستیم، بازخورد فراوانی دارد.

ببینید | اعتراف وزیر صمت به کیفیت پایین خودروهای داخلی و تورم بالای ۳۰ درصد

به گزارش شمانیوز، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاران طی نشست خبری امروز با بیان اینکه اصلاح ساختارها سخت است، اصلاح ساختاری کار سختی است چون الان در شرایط ناپایداری هستیم، گفت: برای اولین بار طی 5 سال متوالی تورم بالای 30 درصد را در کشور شاهد هستیم. 

وی با اشاره به اینکه وزارت صمت ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد، بیان کرد: در حوزه سرمایه گذاری با یک عدم توازن در طول زنجیره‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله فولاد، برق، خودرو و … مواجه هستیم. این ناترازی در استان‌ها هم وجود دارد؛ به این معنا که در یک شهر فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی انسانی نیست و یا برعکس. این ناترازی در سود صنایع مختلف نیز وجود دارد. در واقع سرمایه گذاری و وقت گذاشته‌ایم اما معماری و سازه را درست انجام نداده‌ایم.

وزیر صمت افزود: برای مدیریت باید سازوکارها را تغییر دهیم زیرا کار کردم با این سازوکار یعنی ادامه وضع موجود. مهم‌ترین رسالت ما در این دوره رفتن به سمت سازوکارهای نوینی است که این امکان را فراهم کند که ظرفیت‌ها بهینه شوند و بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

وی نرخ ارز را یکی از مصادیق ناترازی عنوان کرد و ادامه داد: با دست خودمان قیمت‌ها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمی‌ها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ به عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ می‌شود نرخ جهانی پتروشیمی بالا می‌رود در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را می‌بینیم.

فاطمی امین گفت: اصلاح ساختار سخت است؛ زیرا در شرایط ناپایدار هستیم و می‌خواهیم اصلاح ساختار را انجام دهیم. ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم؛ از سویی دیگر برای فهماندن سازوکار جدید نیاز به زمان و انرژی است و همچنین تغییر سازوکارها منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و این افراد سنگ اندازی می‌کنند.

وی با تاکید بر تغییر وضعیت تأمین مالی، تصریح کرد: ۴ هزار میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیره‌ای هزینه شد و ۲۰ درصد تأمین مالی امسال از این طریق انجام خواهد شد.

وزیر صمت با اشاره به خام فروشی، ادامه داد: پارسال ۵۰۰ میلیون تن از معادن برداشت داشتیم اما ۴.۵ میلیون تن این ماده خام صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه اکتشاف یک پروژه شناسایی ذخایر شروع شد که در گام نخست خراسان جنوبی منابع بسیار خوبی کشف شد. تا یک ماه آتی جزئیات دقیق‌تر اعلام می‌شود.

فاطمی امین با اشاره به صنعت خودروسازی، اظهار کرد: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است؛ پارسال ۱۴۳ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ بود اما در ۳ ماه امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۷۰ درصدی دارد. در این مدت ۲۴۶ هزار دستگاه تحویل شد و مدت مشابه پارسال نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه تحویل شده بود. همچنین عبور مستقیم خودرو ۹۵ تا ۱۰۰ درصد شده، تولید روزانه خودروسازان نیز پایدار شده است.

وی به سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: به جز گمرک، سامانه جامع تجارت کامل شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied