شمانیوز
شما نیوز

سهمیه بندی بنزین

سهمیه بندی بنزین چه زمانی تغییر می کند ؟ | ماجرای شایعه افزایش قیمت بنزین چیست؟

موسی احمدی درباره افزایش قیمت بنزین و گازوئیل اظهار داشت: نه وزارت نفت و دولت و نه مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و فراورده‌های نفتی ندارند. وزیر نفت هم در جلسه اخیر در کمیسیون انرژی به ضرص قاطع اعلام کرد هیچگونه افزایش قیمتی روی سوخت اعمال نخواهد شد.

سهمیه بندی بنزین چه زمانی تغییر می کند ؟ | ماجرای شایعه افزایش قیمت بنزین چیست؟

در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد. با این حال در آبان ماه سال ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین اجرایی شد و بنزین دو نرخی شد.به تازگی طرح جدید یارانه جدید بنزین در کیش اجرایی شده است که سهمیه بندی بنزین جدیدی به همه افراد در کیش تعلق گرفته است.در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: نه وزارت نفت و دولت و نه مجلس؛ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و فرآورده‌های نفتی ندارند.

 

وی تاکید کرد: موضوع قیمت بنزین چندین بار این در کمیسیون انرژی با حضور و بدون حضور وزیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به طور جدی تصمیم بر این شده که افزایش قیمتی اعمال نخواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در دستور کار قرار ندارد و بعبارت دیگر فعلا دولت، مجلس و وزارت نفت در بحث قیمت حامل‌های انرژی نگاهی ندارند، ضمن اینکه نباید اینگونه برداشت شود که ممکن است افزایش قیمت به ابتدای سال بعد موکول شود، یعنی تاکنون هیچ بحثی در خصوص تغییر قیمت سوخت چه برای سال جاری و چه سال آینده نشده است.

وی در خصوص تغییر شیوه سهمیه‌بندی نیز گفت: در این خصوص بحثی نشده و توزیع بنزین سهمیه‌ای و آزاد به همین شیوه کنونی ادامه خواهد داشت.

سهمیه بندی بنزین

سخنگوی وزارت نفت با تاکید بر اینکه این وزارتخانه دستوری برای جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها صادر نکرده است، گفت: دولت برنامه‌ای برای تغییر قیمت و سهمیه نرخ ندارد.

 «علی فروزنده» در رابطه‌ با اینکه وزارت نفت برنامه‌ای برای جمع‌کردن کارت‌های سوخت جایگاه‌داران ندارد، گفت: ما ترجیح می‌دهیم مردم با کارت سوخت خودشان بنزین آزاد را مصرف کنند.

وی در خصوص اخبار واصله در این راستا گفت: باید بررسی کنیم که آیا گزارش جدی در تهران و کرج وجود دارد یا خیر؟.

فروزنده در واکنش به درج بنر این خبر در یکی از جایگاه‌های سوخت کرج، گفت: به جایگاه‌ها ابلاغ شده که اجازه جمع‌آوری کارت‌های سوخت را ندارند. مردم در صورت مشاهده تخلف، به شرکت پخش فراورده‌های نفتی گزارش دهند تا حتماً بررسی و رسیدگی شود.

سخنگوی وزارت نفت همچنین در خصوص صف‌های طویلی که در مرزها برای سوخت‌گیری ایجاد می‌شود، گفت: این صف‌ها موجب آزار مردم شده است.

وی با بیان اینکه در مرزها به دلیل اختلاف قیمت بنزین، مردم با کارت جایگاه‌داران بنزین آزاد می‌زنند و چند کیلومتر آن‌سوتر این بنزین را به فروش می‌رسانند، بیان کرد: ممکن است شورای تأمین استان یا مراجع این چنینی برای بازه‌های محدودی خواسته باشد از کارت جایگاه به‌صورت موقت استفاده نشود.

فروزنده بار دیگر تاکید کرد موضوع عدم اجازه مردم برای استفاده از سوخت جایگاه بنزینی در کرج را نیز پیگیری خواهد کرد و مردم نیز می‌توانند با شماره تماس ۵ رقمی ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

سخنگوی وزارت نفت در خصوص واقعی شدن قیمت انرژی اظهار کرد: بنزین اثرات روانی بر جامعه دارد که شامل تفاوت قیمت و تأثیر آن بر قیمت‌هاست. این مسئله حسی نامطلوب به مردم انتقال می‌دهد، لذا دولت برنامه‌ای برای تغییر قیمت و سهمیه و افزایش نرخ ندارد.

فروزنده در انتها تاکید کرد: دولت هر برنامه‌ای در این زمینه داشته باشد، با مردم در میان می‌گذارد.

پرویز محمدنژاد ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد: هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در دستور کار نیست.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های آن مدیریت دقیقتری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه ای برای افزایش قیمت آن ها در دستور کار مجلس و دولت نیست.

پرویز محمدنژاد ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد: هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در دستور کار نیست. تنها طرحی که اکنون در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین مطرح است، همان طرحی است که به صورت پایلوت بدون تغییر قیمت در جزیره کیش در حال اجرا است. این طرح نیز در راستای کسب اطلاعات مدیریتی در حال اجرا است.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی که مرجع اصلی صدور مجوز در این حوزه است، مطرح نشده و این مطالب صرفا شایعاتی در فضای مجازی است. البته ما معتقدیم که در حوزه مصرف حامل های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی باید مدیریت دقیق تری اعمال گردد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در موضوع برق، کمیسیون انرژی طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق را با کار کارشناسی دنبال کرد، تصریح کرد: در زمینه سایر حامل های انرژی نیز لازم است که کار کارشناسی انجام شود. دولت بحث مدیریت یارانه ها را دنبال می کند و اگر قرار باشد در حوزه یارانه بنزین یا گازوئیل تغییر ایجاد شود به مصرف کننده آسیبی وارد نخواهد شد. مانند یارانه نان که دولت قصد دارد مستقیم آن را به نانواها پرداخت کند.

محمدنژاد تاکید کرد: ما اجازه افزایش قیمت بنزین یا سایر فراورده ها را نخواهیم داد چراکه نباید فشار مضاعفی به مردم تحمیل شود. در زمینه تولید بنزین و گازوئیل هزینه زیادی می شود، باید ساماندهی در این حوزه صورت گیرد اما نباید قیمت ها افزایشی داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied